Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Ikke mange aksjer en trengte for å få kursen ned nærmere 2 % (og i minus)… Dette ble gjort etter at siste liste fra Finanstilsynet viste at shorten igjen ble redusert…Kursen styres nå fullstendig av shorterne!

En rask regning viser at for å få kursen ned fra kr 69,90 til kr 68,70 mellom kl 1540-1620 trengtes mellom 5000-6000 aksjer - samtidig som at det gikk over 8000 aksjer i sluttauksjonen til kr 69. Er det bare jeg som tror at shorterne her klart (netto) å dekke inn deler av shorten - samtidig som at kursen gikk ned med over 1 %?

Enig med deg at de fikk et lett spill med å få kursen ned. Kjøperne var ikke tilstede og de benyttet den svakeste tiden på dagen. Om de fikk kjøpe så mye tilbake i sluttauksjonen er uvisst, de måtte betale 69 så fortjenesten ble mager uansett. Forsetter denne trenden vi har sett de to siste dagene får shorterne vanskeligere arbeidsforhold, de fikk ikke mye hjelp i dag til å komme seg ut.

1 Like

Gikk en post på 30000 er det shorten som dekker seg inn?

Her om dagen gikk det også en post på 50k, i likhet med denne på 30k gikk de på dark pool.

Hva er dark pool?

Mvh
Bjørn Ramslie

Tlf :+47 93028737

Mailto:bjoramsl@gmail.com

Kort fortalt er det en markedsplass for store aktører, litt som en sidebørs.
Du kan lese om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_pool

De reduserer stadig, uten at det vises på kursen…

1 Like

Blir oppgitt, snakk om å få påspandert en gratis lunsj.

PHO får overhodet ikke betalt for den fantastiske meldingen fra Asieris eller ABG sin analyse.

Shorten redusert med nesten 60 000 aksjer - ned til 2.52 % (totalt 671 000 aksjer). Er det snart 10 dager på rad sporten er dekket inn? Men shorterne klarer fortsatt fint å få kjøpt aksjer under kr 70…

Det må vel være fin tid å øke beholdningen på, ettersom de har jerngrep på kursen?

Som tidligere nevnt ligger kursen nå nesten 10 % lavere enn dagen meldingen om godkjenningen av fase 3 kom (Cevira).

Nå som shorten de siste ukene har blitt redusert nesten hver dag, og det fortsatt er 670 000 aksjer som skal kjøpes tilbake, er det helt merkelig at investorene velger å selge (og at ikke flere kjøper nå som kursen er under kr 70).

1 Like

Shorterne ligger gjerne med større poster litt ned i boka som lokkemat, så driver de kursen nedover med små poster og tilslutt er det noen som vi ut og selger(min teori). Det positive nå er at de har ikke så lett lenger de vil ut og må kjøpe og det er ikke lenger så mange som vil selge. Mønsteret de siste to dager og i dag. Får se i morgen, ligner på at vi kan få et hopp oppover.

Det er også min teori - legges ofte ut små poster for å presse ned kursen - i tillegg til at det legges ut større salgsposter høyere oppe, som forsvinner/flyttes oppover dersom kursen stiger (det er bare å følge med). Jeg er overrasket hvor lenge de har klart å gjøre det, ettersom shorten nesten daglig har blitt redusert de siste ukene. Kan virke som at det er flere som har gjenskuet dette - ettersom det er færre selgere de siste dagene… Forhåpentligvis kommer det også flere kjøpere på banen, hvor vi får et kurshopp.

2 Likes

Hva forventer dere å høre og hva drømmer dere å høre 18 August/halvårsrapport??

Man kan saktens lure på hva som foregår i kulissene.
Siste rettede emisjon ble satt til kurs 76,- og “The Private Placement was multiple times oversubscribed.”
Siden har aksjen vært stadig hardere shortet. Hvorfor har ikke de som overtegnet benyttet muligheten til å kjøpe aksjer på lavere kurser enn emi-kurs?
Argumentene for å kjøpe aksjen har jo bare styrket seg i etterkannt av emisjonen, inklusiv en ny analyse med kursmål 120,-

1 Like

Det kunne sagtens skyldes usikkerhed i forhold til det kommende Q2 plus de store investorer har regnet på tingene og er long i Photocure, så de her små udsving ned ikke betyder det store for dem.
Aktien skal nok komme op og de få deres gevinst, men market bestemmer jo prisen på daglig basis.
Med venlig hilsen

Jeg er på ingen måte en stor investor i PHO, men jeg har økt beholdning litt denne uke. Det var i utgangspunktet ikke plan. Planen var å vente til Q2 forde jeg regnet med at den ble negativ.

Men med tanke på nyhetene som vi har fått den siste tiden så er det indikasjoner på at det ikke blir så ille som fryktet. I tillegg kommer det stadig veldig positive drypp fra Kina, så jeg håper at vi på Q2 blir servert meget gode fremtidsutsikter som veier opp for ett svakt Q2 resultat.

Kursen har holdt seg relativt stabil de 2 siste ukene.

Egentlig vaket rundt 69 i enda mer enn 2 uker, og de siste to ukene har jo volumet vært heeeelt borte

Hvordan tolker du at volumet har vært borte og kursen stabil rundt 69?
Og shorterne lister seg ut