Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

PrÞver Voleon Ä kjÞre repeat pÄ den vellykkede utpsykingen i juni/juli?
Det var utrolig hvordan de hentet seg inn mens kursen da bare fortsatte Ă„ falle.

En graf jeg postet 31 juli pÄ shareville som illustrerer poenget:

Jeg vet ikke mye om shorting. Er det vanlig Ä shorte pÄ dagbasis? I sÄfall er det lettere Ä forstÄ hvordan man kan gjÞre penger pÄ dette.

Det vanlige skal visst vÊre uker til mÄneder. Grafene for PHO som jeg viste ovenfor er jo et aktuelt eksempel.
Skal det bli noe penger av det sÄ krever det ogsÄ et visst volum. I disse relativt smÄ selskapene er det grenser for hvor mye du kan handle pÄ en dag.

Shorten er Þkt nok en gang, nÄ med 36 177 aksjer, total short er nÄ 584 853 aksjer eller 2,18%

Det er mer Ă„ gĂ„ pĂ„. I juli var de pĂ„ 3.5%. Blir interessant Ă„ se hva de gjĂžr i dag. Hadde jeg vĂŠrt short ville jeg vel vurdert Ă„ utnytte makro som et ekstra lodd for Ă„ presse hardt ned nÄ 
SÄ da blir spÞrsmÄlet: Skal man la seg skremme, eller se pÄ det som er kjÞpsmulighet? Avhengig av hvor trygg man er pÄ selskapets inntjeningsmuligheter i ikke altfor fjern fremtid, og hvor belÄnt man er.

BelÄnt er man ikke. Ihvertfall ikke etter erfaringen med Ä sitte belÄnt da finanskrisen slo inn. Det traumet skal det mye til Ä glemme.

Kan shorten ha sammenheng med et eventuelt bud pÄ PHO eller deler av selskapet?
Vi mÄ huske at PHO leverte ved Q2, og vil fortsette ved de kommende kvartaler.

Dette mÄ du utdype.
Ved et bud er det nok snakk om Ă„ betale premium ift bĂžrskursen, ikke under.
ForĂžvrig er Pho litt spennende ift bud - det er ingen som er store nok til Ă„ blokkere alene (over 10,1% eierandel)

Det var dog pÄ helt andre volum enn det aksjen omsettes for nÄ, sÄ skal jobbes hardt for Ä klare en lingnende nedgang tror jeg.

NÄr det er sagt, sÄ er det vel ikke sÄ vanskelig Ä presse ned kursen i et firma som sjeldent kommer med noe sÊrlig av bÞrsmeldinger/store nyheter.

Dette er bare en refleksjon fra min side.

Basert pÄ forecast og Q2 presentasjonen (som var god), stusser jeg pÄ logikken med den akkumulerende shorten vi ser fra Voleon Capital.

Bildet er hentet fra Voleon.

Dette er fra Worldquant:

1 Like

Legger ved en oppdatert graf som ogsÄ inkluderer dagsvolum (tynn graf med trekantsymboler mot ytre venstre akse). Det ser ikke ut som dagsvolumene ved Voleons shortsalg i slutten av juni var sÄ veldig mye lavere enn nÄ, men i snitt noe lavere. SÄ greide de som nevnt Ä lure seg ut pÄ lavere kurs og enda lavere dagsvolumer i juli.
I juli jobbet de seg til sammen opp til 2% + 1.5% = 3.5%. ForelÞpig ligger vi nÄ pÄ 1.6% + 0.6% = 2.2%. Skal WorldQuant nÄ henge seg pÄ og gjenta forsÞket fra juli?

2 Likes

Er det hukommelsen som er skrantende, eller fĂžlger du ikke med?

Et lite drypp kanskje

Ser andre har svart deg pĂ„ denne, men kan ikke la vĂŠre Ă„ kommentere nettopp den. Finner ikke igjen mail og dato, men pĂ„ et tidspunkt i 2019 mener jeg sĂ„ kjĂžrte FA en notis pĂ„ sin bakside om PHO sin hyppighet av meldinger til markedet, de mente DS meldte sĂ„ hyppig at det neste dem ville melde var vel at “Schneider har pĂ„dratt seg blĂŠrekatarr/betennelse”, dette ment som humor. Men det forteller vel det meste om at Photocure hvertfall ikke ligger pĂ„ latsiden hva angĂ„r meldinger.
Men antar at du kan henvise til noe konkret siden du kaster ut slik pÄstand?

2 Likes

Tok meg tid til Ä lytte gjennom Q4 18 presentasjonen i dag. Og det slÄr meg at mye har endret seg siden februar 2019.

PĂ„ den tid var hovedfokus Ă„ satse pĂ„ et uforlĂžst US market og erobre mest mulig av dette gjennom Ăžkt innsats og investering i salgsstyrken i US. FĂžlgelig kunne man ikke forvente overskudd pĂ„ bunnlinjen fĂžr i slutten av 2020. Som Dahl sa; “vi kunne fĂ„tt overskudd i 2019 ved Ă„ strupe kostnadene og kun dra inntekter av allerede pĂ„gĂ„ende aktivitet. Men det ville vĂŠre idiotisk Ă„ ikke utnytte det mulighetsvinduet som ligger i US.” (IKKE ORDRETT)

DS understreket at man ville holde Ibsen “accountable” og arbeide sammen med dem for Ă„ fĂ„ opp salget i Europa. PĂ„ det tidspunkt var det ikke i ledelsen sine tanker Ă„ terminere kontrakten med Ibsen.

I dag, halvannet Är senere, sÄ har selskapet kjÞpt seg fri fra kontrakten med Ibsen og selskapet ekspanderer ogsÄ sin aktivitet til SÞr-Amerika. Det til tross for at selskapet slet med Ä fÄ opp aktiviteten i Canada og, enda mer, i Australia. Da mÄ man kunne spÞrre seg hvorfor sprer man fokus bort fra et gedigent marked i US og nÄ ogsÄ skal bruke ressurser pÄ Europa og SÞr-Amerika?

For meg virker det som om ledelsen har stĂžtt pĂ„ “hard ved” i US markedet. Ut fra presentasjonen av Q4 18 sĂ„ vet vi at selv om det gikk forholdsvis greit Ă„ selge inn flexiscope pĂ„ sykehus, sĂ„ var det mer utfordrende Ă„ fĂ„ mindre klinikker til Ă„ investere USD 100k i utstyr, selv om urologene var fulle av lovord om BLC teknologien.

I tillegg vet vi at i henhold til avtalen mellom PHO og KS, sÄ har KS enerett pÄ Ä levere scope til bruk for BLC. Noe som skaper et hinder for PHO Ä fÄ innpass i en kjede som Kaiser. Jeg sier ikke det er umulig, men et hinder er det.

Noe av Ärsaken til en noe skuffende fremdrift i US tror jeg ogsÄ kan skyldes leger og sykehus sine bindinger til kommersielle leverandÞrer. Dette vet vi ogsÄ har vÊrt et tilfelle i norsk helsevesen. Leger og sykepleiere blir tatt med pÄ sponsede turer av legemiddelselskaper for Ä fÄ leger og sykepleiere til Ä prioritere bruk av dette selskapets legemidler. Hvor mye er det da ikke av denne typen bindinger i US? FÞlgelig kan det ha vist seg langt tyngre Ä fÄ innpass med BLC i sykehus og kjeder som har bennyttet Olympus eller andre som leverandÞr av denne typen intrumenter.

For det er merkelig at nÄr alle urologer er over seg av begeistring for BLC, nÄr spÞrreundersÞkelser blant pasienter gir som resultat at 99% av blÊrekreftpasienter vil foretrekker Ä bli undersÞkt med BLC, at BLC ikke har stÞrre fremgang enn det i realiteten har fÄtt i US. Noe vi ser gjenspeiler seg i salget av Cysview sett opp mot antall scope utplassert. Brukerfrekvensen burde i rettferdighetens navn vÊrt betydelig stÞrre og vi burde etterhvert sett en langt brattere vekstkurve. Spesielt frem til Q1 20.

Jeg ser ikke bort fra at de forholdene jeg har nevnt er Ärsak til at ledelsen har begynt Ä se mot Europa. Og hva ser de? Jo, der er utplassert ca 700 BLC-tilpasset scope hvorav 500 ikke er i bruk. I tillegg sÄ vil man i Europa kunne bruke scope fra andre produsenter, sÄsom Olympus, til BLC undersÞkelser. SÄ her ligger det et betydelig potensiale, bare ved Ä fÄ revitalisert de 500 nevnte scopene. Og nÄr Ibsen tydeligvis ikke er samarbeidsvillige og ikke vil bidra med Þkt fokus og innsats for BLC markedsfÞring, sÄ er ledelsen i PHO nÞdt til Ä ta grep om situasjonen.

Dette tror jeg er bakgrunnen for at vi nĂ„ ser et skifte i selskapets strategi og ledelsen sin vilje til Ă„ bruke mer ressurser pĂ„ markeder utenfor US. Innsalget i US er blitt tĂžffere og vanskeligere enn forutsatt, mens det samtidig ligger “lavthengende fukter” i det europeiske markedet.

Rodjer, noen tanker?

2 Likes

Ja, til dette kan man nok ha mange tanker tenker jeg.
NÄr det gjelder Kaiser Permanente er dem Olympus styrt, men Photocure har nÄ fÄtt klarsignal og grÞnt lys til Ä jage alle deres klinikker(etter ja fra toppledelsen, mÄ det forhandles individuelt med hver enkelt av deres klinikker), det har nok helt opplagt vÊrt et hinder men som DS nettopp sa forleden, dem klarte det pÄ tross av Olympus, men mer tidkrevende prosess.
DS forventer utplasseringer hos Kaiser klinikker i H2.

NÄr det gjelder US sÄ mener jeg at DS helt fra han kom inn har hevdet at dette er en enormt tung og ressurskrevende materie, derav ogsÄ ingen frykt for generika. Dette hÞrte man ikke om i sÊrlig grad fra forhenvÊrende ledelse.
Du nevner de 700 skopene i Europa hvorav ca. 500 stĂ„r ubrukte, jeg ser ikke bort fra at DS oppdaget det samme i US da han startet i jobben. Ærlig og oppriktig har jeg en fornemmelse av at DS nĂŠrmest overtok en, om ikke synkende skute, sĂ„ hvertfall noe i nĂŠrheten, meaning, jakten pĂ„ Ă„ utplassere flest mulig skop hadde gĂ„tt pĂ„ bekostning av oppfĂžlging av klinikkene i etterkant. Dette tror jeg medfĂžrte til at det mĂ„tte tas grep ift Bellete og M.Cohen blant flere. De ble rett og slett byttet ut. Mitt inntrykk er at DS forventer resultater og krever mye innsats fra sine medarbeidere.
DS har hele tiden vÊrt tydelig pÄ at Ipsen ikke har levd opp til forventningene som lÄ i avtalen og har nÊrmest virket flau over Ä presentere disse inntektene underveis.
Jeg vil anta at Ipsen avtalen var noe av det fÞrste han kikket pÄ da han begynte og dersom vi hadde vÊrt mer vÄkne kunne vi allerde tilbake i oktober, november sett at noe var pÄ gang, da startet ombyggingen av Hexvix.com siden, jeg tenkte aldri i de baner selv, men det har lyst gjennom at DS har vÊrt alt annet enn fornÞyd med den.

Er veldig enig i det du sier om klinikkers bindinger til kommersielle leverandĂžrer, ingen tvil om at dette sinker framdriften og er ressurskrevende.
Samtidig mener jeg at vi nÄ nÊrmer oss det tidspunkt hvor press fra bÄde urologer og pasienter blir sÄ stort at prosessen kan forlÞpe smidigere. Den siste tweeten fra Stephen B. Williams har nÄ 55 likes, i all hovedsak fra urologer og slikt tall kan ikke jeg huske Ä ha sett pÄ en blc tweet noengang.

Jeg er ogsÄ enig i at Europa potensialet er skyhÞyt, men tror ikke det tilbakekjÞpet har noen som helst sammenheng med at US har gÄtt tregere enn man kunne forvente.
Jeg tror det kom som en direkte konsekvens av at nÄ var nok nÄ og at man ikke kunne vÊre bekjent av slik dÄrlig utvikling lenger i tillegg til at han Þnsker Ä bygge the bladder company.
Jeg tror ogsÄ vi vil oppleve partner avtaler i Asia om ikke lenge, selv har jeg blitt kontaktet av urologer i Brasil som Þnsker blÄlysteknologien, veldig mange som Þnsker seg dette.

8 Likes

Takkar!

Skulle gjerne skrevet sÄ mye mer, men vet at du kjenner Photocure meget godt selv. :smile:

2 Likes

Joda, stemmer det. Har vÊrt aksjonÊr siden juni 2018. Men mÄ vedgÄ at jeg synes utviklingen mhp brukerfrekvens ikke har levd opp til de forventningene jeg hadde. Og akkurat det sliter jeg med Ä finne en plausibel forklaring pÄ. Greit nok at salget av scope og Cysview er blitt rammet av Covid-19 siden mars 2020. Men ut fra antall utplasserte scope og den anerkjennelse BLC ettersigende har fÄtt blant urologer og pasienter, sÄ burde vi hatt en betydelig hÞyere salgvekst av Cysview.

Det finnes sikkert en forklaring pÄ dette, men jeg er ikke i stand til Ä se den. At man har mÞtt sine hinder mhp salg av scope er en annen sak. Men nÄr en klinikk/sykehus har anskaffet utstyret, sÄ kan jeg ikke skjÞnne annet enn at klinikken/sykehuset vil markedsfÞre tilbudet og bidra til Ä fÄ full utnyttelse av kapasiteten det gir for en langt sikrere undersÞkelse enn det man kan fÄ med WLC. At den delen skal by pÄ utfordringer skjÞnner jeg ikke.

GjÞr oppmerksom pÄ at jeg har snakker om en brukerfrekvens som fremkommer gjennom salg av antall doser delt pÄ antall utplasserte scope. Jeg er fullt pÄ det rene med at regnstykket i realiteten er noe mer komplisert. Vi har jo tidligere snakket om ketchupeffekten, men sÄ langt har jeg ikke sett den komme i USA. Men mulig at den er nÊrmere enn hva vi aner


3 Likes