Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

De er langsiktige, og låner ut til short for å tjene noen kroner ekstra mens de likevel sitter. Det er ikke mer konspiratorisk og utspekulert enn det.

1 Like

Ja, jeg skjønner det, men spørsmålet var mer hvem låner ut?
Om man følger med på aksjonærlistene daglig er det ikke enkelt denne gangen å trekke noen slutninger om hvem som kan være utlåns aktører, det har tydeligere kommet fram tidligere.

Derfor jeg lurte på om man kan låne ut mens man selv øker. Da vil vel mengden holde seg stabilt vil jeg tro?

Det er ifølge Finanstilsynets oppdatering bare 21 selskaper på Oslo børs som er shortet (mer enn 0,5%).
PHO befinner seg blant de 5 som er hardest shortet. Hvorfor har PHO havnet i selskap med mer opplagte kandidater innen energi?

FRO 5,75%
AVANCE 3,17%
PGS 3%
REC 2,63%
PHO 2,36%

Det spørsmålet er vi nok flere som stiller oss, selv vektlegger jeg det svært lite, men irriterende er det.
På en annen side så skal dette dekkes inn på et tidspunkt, nå har vi ikke tidligere opplevd at det har gitt en boost i kursen, kanskje tilfeldighetene vil det annerledes for oss denne gangen.

Nordnet låner jo ut og jeg via de. Er fornøyd med det.
Det spiller jo ingen rolle i den langsiktige satsningen.
Jeg har ihvertfall 3-5 års horisont
Har vært i DNO i nesten 20 år - på godt og ondt

Så har shorten økt igjen til 2,39 %.
Spørsmålet blir da om de forventer å tjene på dette.
Ser ikke for meg at DS kommer til å levere skuffende tall framover

Hvis man ser på historikken så er det ikke sikkert de denne gangen heller har tenkt å sitte lenger enn det som er nødvendig for å presse kursen ned og ta gevinst, i god tid før selskapet for alvor er ventet å begynne å tjene penger.

Ser ut til å være den samme greia hver dag nå, kjøperne ligger å venter på at shorterne kommer med et raid og samler opp aksjer. Spørsmålet er hvem som har dypes lummer.

Voleon fortsetter å øke shorten.
Tror de på julenissen?

Behøver ikke tro på julenissen. Maskinene deres har “lært” av suksessen fra tidligere i sommer.
De har nok tenkt å ta gevinst lenge før julenissen kommer.

Hvor mye jeg enn misliker shortere i biotek tror jeg likevel shortingen i PHO er positiv for langsiktige aksjonærer.
Den formidable økningen i topp 50 skjer ikke på tross av, men delvis fordi, aksjen blir shortet. Uten shorten ville topp 50 neppe ha akkumulert like raskt som det vi har sett den siste tiden.
Så om et halvt år, når shorten er dekket inn, tror jeg topp 50 har en høyere andel enn de hadde hatt uten et par shorter til å holde kursen nede. Det gir lavere free float og, på sikt, forhåpentligvis høyere aksjekurs.

2 Likes

Shorten kjører på. Så langt har de klart å presse kursen gradvis ned fra der de startet angrepet.
PHO-kurs i svart (venstre akse). Dagsvolum i svart (tynn linje med triangler; ytre venstre akse). Short i farger (indre høyre akse), t.o.m. siste kjente (i går). Daglig endring i total short i grått (ytre høyre akse).

2 Likes

Voleon økte shorten? Fordi… ?

1 Like

Interessant å se at Voleon er tilbake på forrige topp i eksponering. Kan indikere at de er ferdige med å bygge posisjonen. Worldquant mangler ca 250k solgte aksjer før de er på forrige topp.

1 Like

Kan ikke annet enn å smile litt, såvidt jeg kan registrere er Morgan Stanley nå inne på Topp 50 listen med 4 konti på tilsammen drøyt 1,8mill aksjer. :smile:

1 Like

Og det som er spesielt og interressant er at shorten øker samtidig som topp 50 også øker uke etter uke.
Vil jo anta at det er en eller flere aktører topp50 som i all hovedsak låner ut til shorterne og da ser det for meg ut som flere kjøper mer enn de leier ut.
Synspunkt?

To aktører har lånt ca 700k aksjer. Det er ikke bare bare å oppdrive et sånt antall. Jeg antar derfor at en eller få på topp 50/20 har lånt ut.
Med det som utgangspunkt er det spesielt at topp 50 øker så jevnt og mye.
Et utlån vil tross alt se ut som salg på aksjonæroversiktene.

1 Like

Ja de er vel enda mere kyniske de som låner ut aksjer og akkumulerer mens låntagerene selger :slight_smile:
Når de vil begynne å selge så ber de om å få tilbake aksjer, så vil kursen stige med nytt kjøperpress og de tjener groft.

Ja, de kan i prinsippet tjene penger på alle bauger og kanter ( utlånet, kjøpe billige aksjer i markedet som må dekkes inn, trekke tilbake utlånet og generere press i aksjen og selge nylig kjøpte aksjer)