Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

@Quadruple Det medfører ikke riktighet at aksjer nødvendigvis kreves tilbake i forbindelse med nytt år. Noen, bl.a. folketrygdfondet, har imidlertid som policy å tilbakekalle før generalforsamling.

Du skrev jo selv dette forleden:

…som svar på dette:

Så hva er agendaen din når du i dag sier det motsatte? :man_shrugging:

2 Likes

Tror du må ha sett feil? Jeg har ikke hevdet det motsatte…

Edit: jeg som så feil :rofl:

Mon tru om Photocure børsmelder dette. Eg ser targovax melder at Carnegie tar opp dekning av dei.
Eg vil tru at ei børsmelding hadde vore positivt.

8 Likes

Tipper voleon sin short øker på idag i forsøk på å dempe oppgangen :sweat_smile:

Hadde likt bedre om denne anbefalingen fra DNB kom i åpningstida for børsen så vi slapp dette gapet i chartet, håper det ikke tuller til den fine metodiske oppgangen vi har hatt siste tida her nå.

Det er blitt framstillt som at det foreligger krav (fra myndighetene) om at shortposisjoner dekkes inn før nyttår. Det er ikke riktig.
Men av skattemessige årsaker kan det være gunstig for utlåner å kreve inndekning. (Ellers vil skattemyndighetene se på utlånet som realisasjon i forhold til beskattning.)
Ikke sikkert det samme gjelder for utenlandske utlånere. Det vet jeg ikke noe om.

Stabiliserte seg fint på midten av 90-tallet, 100 lappen neste! :rocket:

Hva skjedde nå? Spratt plutselig 2 kroner opp, ny short som skal settes?

Fomo/shortskvis

Det ble, som forventet, en hyggelig dag. (utløst av DNB analysen) Photocure var igår ett par prosenter i minus for året, men er nå pluss 8%. Det er ganske beskjedent sammenlignet med andre selskaper i sektoren.
Gjennom store deler av året har aksjen vært systematisk shortet og er det fremdeles.
Nå kommer det daglig gladmeldinger om covid-19 vaksinering og om noen uker vil nok sykehusene begynne å puste lettere etter hvert som de mest utsatte blir vaksinert.
Et stort etterslep av utsatte kreftundersøkelser må prioriteres. Husk at de årlige dødstallene for kreft er flere ganger så høye som antall døde med corona.
Photocure har beholdt sine ansatte gjennom året, som nå er klare til innsats.
Et beskjedent kursmål før året slutter er 100.

5 Likes

Ikke like interessant å følge som før, litt mindre action. Men har nå koden så her er en liten update:

Så langt i 2020 ligger vi på rett over 2 nye eller endrede site-oppføringer per måned (25 stk).

14 Likes

Takk for at du deler, det er jo interresant det kan se ut som covid gav en liten pause men at det er gang igjen i ok tempo. Heldigvis er det ikke slik at all spenning ligger i USA mer, nå er det mye spenning med tall i Europa også. Og ikke minst hva de holder på med borti Kina.

2 Likes

Og så scopes. Kanskje ikke så overraskende at utplasseringstakten ikke har vært den beste i 2020 men synes iallefall det er interessant at det i de siste to kvartalene er utplassert nesten like mange flexi-scopes som rigide scopes. Hadde vært fint om den trenden fortsetter når vi får full fart igjen utover 2021.

9 Likes

PHO-kursen igjen i shorternes vold?

Akkurat nå tror jeg heller den lider litt av at den faktisk har gått ganske sterkt nylig, og så sprer folk seg litt utover andre selskaper.

Og så er det ikke så mye kjøping som skjer på topp 50

synes den holder seg greit

Gikk opp 25% på et par uker faktisk

3 Likes

Bygger styrke jevnt og trutt oppover, synes den konsolliderer fint.

1 Like

Jeg kjøper litt her men er usikker på om disse short folka greier å kjøre den ned igjen. Uansett jeg kjøper.

Håper de shorter mange flere aksjer :money_mouth_face:

Jeg har ikke fulgt så mye med på shorting, men vil det være naturlig at de som sitter med mye tap på short vil realisere tap før nyttår av skattemessige årsaker?