I siste episode av Radium Podcast Episode 182: Nordic Nanovector med CEO Peter Braun og CFO Malene Brondberg
Starter episoden med kommentarer av nyheter fra Radforsk sine portefĂžlje-bedrifter, og studiet til Photocure (Early use of Blue Light Cystoscopy (BLCÂź) after BCG induction for high risk non-muscle invasive bladder cancer (NMIBC)) kommenteres av Jonas Einarsson
Tidslinje 1:20 til 3:53
Elisabeth Andersson:
" Vi kan begynne med Photocure, de har publisert en ny studie, den har du lest og syns var kjempeinteressant, kan ikke du gÄ igjennom den."
Jonas Einarsson:
âJo, jeg synes den var kjempe-interessant for den er gjort pĂ„ sĂ„kalt hĂžy risiko pasienter, men de er fortsatt non-invasive. SĂ„ den er ikke kommet igjennom, sĂ„ den skal behandles med reseksjon, med T-U-R-B. SĂ„ har de gjort en retrospektiv studie og sett pĂ„ 136 pasienter, dette er i USA, som har gjennomgĂ„tt BCG-induksjon, dvs at de har blitt behandlet med BCG. Som er den gamle, eneste behandlingen de har hatt i alle Ă„r, og hjelper litt, men ikke alt for mye. Og nĂ„r den behandlingen er gjennomgĂ„tt sĂ„ har de hhv blĂ„ lys og hvitt lys undersĂžkelser etter 8 uker. SĂ„ har de sett pĂ„ om de oppdager 2 ting, det ene er om de oppdager kreft, altsĂ„ om det er sĂ„nne kreftpolypper, som skal fjernes.
Men de har ogsÄ sett pÄ om de ser sÄkalt carcinoma in situ, og det er denne flate krefttypen fÞr den blir polypper, som er enda vanskeligere Ä oppdage. Og av disse 136 pasientene sÄ fant de kreft i 33 pasienter, men av de 33 sÄ ble 16 av de bare oppdaget med blÄlys, og ikke oppdaget med hvitt lys.
Og enda mer imponerende, i tillegg til 33 sÄ var det 18 pasienter som ble diagnostisert med carcinoma in situ, og av de 18 sÄ var de 12 som ble oppdaget bare med blÄlys,altsÄ 67%.
SÄ dette er en studie som igjen underbygger veien mot standard of care som Dan er opptatt av, sÄ dette er veldig god, det er konsistensen i alle studier som blir gjort pÄ blÄlys.
Jeg kan ikke huske en studie som har vĂŠrt spĂžrsmĂ„l om signifikans, og her er det altsĂ„ 67% av carcinoma in situ som kun oppdages med blĂ„lys. Jeg har ikke regnet p-verdi pĂ„ det, men den vil jeg gĂ„ ut i fra er ganske sĂ„ solid, sĂ„ spennende data.â
Elisabeth Andersson:
âAbsolutt, hĂžres veldig overbevisende utâ