Rundt 170.000 aksjer skiftet eier i sluttauksjonen uten at aksjekursen falt.
Det sier litt om tro og mistro.
Ja jeg ble sittende Ä se pÄ hva som skjedde i sluttauksjonen pÄ fredag skulle jeg benytte anledningen til Ä selge meg ut eller skulle jeg se pÄ dette som bull signal. Jeg valgte Ä bli sittende som alle ganger fÞr nÄr kursen blir shortet nedover med smÄ volumer. Men hva egentlig skjedde var det en stor fisk som ble irritert pÄ denne manipulering nedover og benyttet anledningen til Ä laste opp. Det kan og ha vÊrt en Short inndekning da de ikke ville ta mer risiko, kan jo komme en god melding nÄr som helst. Det kom ingen melding i dag men ligger utrolig mange bull triggere fremover. Vi fÄr bare fÞlge med Ä se hva som skjer, selv er jeg long og har stor tro pÄ selskapet fremover og dets ledelse. Blir spennende Ä se sluttauksjonen i dag.
Photocure: Asieris Announces First Patient Administration in Europe within the Phase III Clinical Trial for APL-1702 (Cevira) | ||
---|---|---|
Oslo, Norway, 22 June, 2021: Photocure ASA (OSE:PHO) today announces that its partner Asieris Pharmaceuticals (Asieris) has administered the first European patient in its phase III clinical trial for APL-1702 (CeviraÂź). |
Hvordan forstÄr dere denne setningen i pressemeldingen til Asieris;
Primary Outcome Measures the proportion of responders at 6 months after first treatment.
Antar det er âPrimarary endpointâ(?) som da vil vĂŠre avlesing/mĂ„ling av respons 6 mnd etter fĂžrste behandling. Den er vel randomisert, sĂ„ antar at de forventer bedre effekt i den eksperimentelle gruppa (cevira) enn kontrollgruppa og at dette kan stĂžtte en godkjennelse basert pĂ„ endemĂ„l ORR eller noe slikt. (og som secondary endpoint vil hĂžyere OS bekreftes senere da)
Flott melding!
Burde ikke de fĂžrste resultatene fra Kina tikke inn snart da fĂžrste behandling der startet i november og avlesningen er etter 6 mnd?
Skulle ogsÄ tro de har behandlet mange pasienter siden da, spennende tider fremover.
Ja skulle tro det, det skulle hvert fall vite om de pasientene som er behandlet er blitt friske eller ikke.
Har for lite kunnskap hvordan disse studiene kjÞres, mÄ alle 300 pasientene vÊre behandlet og avsluttet fÞr en vet utfallet? Eller kan en lese av etter hvert og pÄ den mÄte fÄ Emergency approval.
6 mÄneders avlesing er pÄ alle pasienter og kommer 6 mnd + etter melding siste pas innrullert i studien (med mindre det er avtalt en interrimavlesing pÄ eksempelvis 2/3 av pas).
Studien er forÞvrig blindet, sÄ verken vi eller selskapene (Pho/Asieris) vil vite noe fÞr de pÄ forhÄnd bestemte avlesingstidspunkter.
FĂžrste data er forventet tidligst rundt Ă„rsskiftet, antagelig litt uti 2022
Jeg finner det vanskelig Ă„ tro at de kvinnene som er blitt behandlet og blitt friske ikke kommer ut. Forstod det slik at 95% av de som var blitt behandlet i phase II studien ble friske.
"Jeg finner det vanskelig Ă„ tro at de kvinnene som er blitt behandlet og blitt friske ikke kommer ut. "
kvinnene hĂ„per jeg kommer ut fĂ„ timer etter behandlingâŠ
Men fĂžrste sammenstilte data for cevira fase 3 er ventet rundt Ă„rsskiftet (ref DS)
For dei som vil ha fakta om Cevira og ikkje berre tru.
Hva er din konklusjon etter Ä ha sett pÄ presentasjonen fra 2013?
Noen som har kontroll pÄ planlagt fremdrift og hvordan dette samsvarer ? Ser at dette utlÞser en slump med penger i kassa til PHO igjen, men finner ikke noe konkret om fremdrift. Mener Ä huske Ä lese noe om 2023/2024 en gang vedrÞrende EU/USA. PÄ sliden over royalties virker det som at fÞrste dose i EU/USA fÞrst var ventet tidligst om 1 Är.
Ja de ligger langt foran schedule og sier videre pÄ sin hjemmeside;
We will endeavor to accelerate the clinical trial progress and bring this potential novel therapy to patients globally.â
At vi er heldige som har fÄtt Asieris som tar all risiko og vi fÄr betalt. Det er heilt kanon.
For oss blir det vinn/vinn uansett.
Kan legge ved disse uttalelsene som kan vÊre greit Ä lese. SÄ forstÄr dere sikker mine tanker viss dere vil.
PHO knapt i pluss etter dagens melding ???
Biotek og ob , helt sĂŠĂŠĂŠĂŠrt.
Verdens beste sted Ă„ kjĂžpe biotekselskaper som melder gode nyheter?
UTEN KURSĂKNING.
Men nÄ har andelen utenlandske investorer Þket til ca 50% eierskap sÄ noen sover ikke i timen .
Min stĂ„sted er at de dataene vi allerede har pĂ„ Cevira er meget sterke, og i artikkelen skrevet av Jacob Plieth i 2013 âPhotocure shops for partners as Cevira data weakenâ, er vel defensiv, og egentlig litt âweakâ.
Basically var dette Plieth sine innsigelser, og konklusjon i 2013:
"As for the risk of a partner wanting to see how a higher dose works in patients â logical given that 5% was better than two lower doses â Photocure saw no additional effect above 5%, although this finding came from pharmacokinietic studies. And what if a partner wants to test a third Cevira course? The clear risk is that over a longer time period the data might weaken further still.
Of course, much of this theoretical speculating relates to extremely small patient numbers â patients with CIN2 lesions and HPV 16 and 18 types on the 5% dose in the phase II trial must have numbered in the single digits, for instance.
But this further backs the case for a confirmatory phase II study before a prospective partner commits significant funds to a large phase III â and a big up-front fee to Photocure."
NÄ vet vi svaret pÄ en del av bekymringene til Jacob Plieth i 2013:
Det ble ingen âconfirmatory phase 2 studyâ, Asieris gjorde sine undersĂžkelser og satte i gang med fase 3.
Jeg tenker ogsĂ„ at det er viktig Ă„ ha i bakhodet at en del av CINene âregress spontanouslyâ, slik at man ogsĂ„ bĂžr se pĂ„ differanse i nivĂ„, behandling versus placebo, ikke bare pĂ„ absolutt prosentverdier.
âNot all CIN2 or CIN3 lesions will progress to cervical cancer. Based on studies on the natural history of cervical infections with oncogenic HPV types, it has been estimated that 30â50% of untreated CIN2 and approximately 30% of CIN3 regress spontaneouslyâ
SÄ feks for CIN1/2 subgroup der effect var 54% sÄ er det likevel ganske bra mÄlt mot placebo pÄ 11%.
Dette er mer Ä ha i bakhodet som potensiell oppside, for i fÞrste omgang gÄr Asieris for HSIL (CIN2 og CIN3).
âTo evaluate the efficacy and safety of CeviraÂź compared to placebo in treatment of patients with cervical histologic HSIL.A total of 384 subjects will be enrolled globally, among which, 300 subjects of them will be enrolled in China.â
Og jeg tipper at LSIL (CIN 1) er det som er siktet til som en âSecond indicationâŠâ i avtalen med Asieris.
âUnder the License Agreement, Photocure will receive a total signing fee of USD 5 million within 6 months after signing. In addition, the company may receive a total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China, the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million. Additionally, sales royalties will apply in all markets.â
Det var en liten avsporing, men bare for Ä ha argumentert for at jeg tipper Cevira ogsÄ vil bli brukt for LSIL i fremtiden.
Men forelĂžpig, med fase 3 studiet, sĂ„ sikter man seg mot HSIL, fordi stratgien i LSIL er âwait and watchâ, mens den for HSIL er konsiering, igjen med referansetil guidelinen linket litt lenger opp:
âFor the adequate treatment of CIN2 or CIN3, the entire lesion and transformation zone (TZ) must be destroyed or excised. This can be achieved by ablative or excisional treatmentsâ
Jeg er helt sikker pÄ at de aller fleste kvinner vil foretrekke en belysning i underlivet fremfor en kniv eller laser. Og kanskje like mye fordi man ikke vil kutte i underlivet som det dokumenterte argumentet for at de reduserer risikoen for for-tidlig -fÞdsel.
Jeg vil ogsÄ tro at Cevira vil bli et vesentlig billigere alternativ enn feks immunoterapi.
Og det finnes data for CIN 3 pÄ Cevira ogsÄ, som jeg tipper ikke er sÄ godt kjent her pÄ forumet. Tilbake fra 2008, Soergel og Hillemanns.
" Results: Seven, 10, and 7 patients had a CIN 1, 2, or 3, respectively. Treatment could be accomplished in all cases and no severe side effects were encountered. Fifteen out of the 24 patients had a complete response (15/24 = 63%) and a HPV remission 6 months after 1-3 treatments. The remission rates were 71%, 50%, and 71% for CIN 1, 2 and 3."
Det som er viktig med denne studien er at CIN 3 pasienter hadde bedre (ikke dÄrligere i alle fall) enn CIN 2 pasienter.
Dernest var protokollen for dosering og lysstid ikke optimal.
I denne studien brukte de 10mM HAL
" Ten milliliters of HAL-thermogel (10 mM) were topically applied to the cervix for 3-5 hours"
Mens man senere har kommet frem til at 40mM HAL er en bedre dose.
https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.wiley-lsm-v-44-i-6-lsm22041
âWe included eight patients with CIN1, 23 with CIN2, and 36 with CIN3. Treatment was well tolerated. HAL 40 mM with 3âhour application turned out to be the mostâeffective group with 67% (10/15) complete response rate. The combined complete and partial response for patients with CIN2 was 83% (20/24).â
NÄr Asieris gjorde sin due dilligence sÄ gikk de nok dypere i materien enn det Jacob Plieth gjorde.
Vi har dessuten sett at jo mer data vi fÄr pÄ Hexvix jo bedre viser PDT-teknologien seg Ä vÊre. Jeg er overbevist om at vi vil se det samme for Cevira. Vi vil fÞrst komme pÄ markedet med HSIL, som Asieris har vist et fabelaktig tempo for, og litt senere vil et enda stÞrre marked Äpne seg pÄ LSIL.
I likhet med Hexvix vil vi trolig ogsÄ etterhvert kunne ta bedre og bedre pris etterhvert som mer og mer data kommer, og jeg tror ogsÄ man lenger ut i lÞypa vil kunne se Cevira i spennende kombinasjoner med annen behandling.