Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Rettet, men se tillegg i posten, lavt stykksalg mv.

Nå har du snakket om bruksfrekvens og solgte doser pr skop i en halv evighet og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi skal orke å svare deg nok en gang, men her kommer det;

  • I en vekstfase er det veldig vanskelig å oppnå høy bruksfrekvens ettersom det hele tiden blir utplassert nye skop som krever litt tid før man klarer å oppnå en skikkelig utnyttelsesgrad. Årsaker til dette kan være forholdsvis lite kjennskap/omtale i nærmiljøet eller behov for mer opplæring/oppfølging før det blir fullt operativt.
  • COVID. Redusert kapasitet hos sykehus pga midlertidig omorganisering for å håndtere covid-pasienter og utsettelser fra pasienter som ikke ønsker å risikere smitte for å dra til fastlege. Dette har blitt kommunisert krystallklart siden dag 1.
  • Selskapet har aldri før solgt flere Cysview-doser.
  • DS nevnte så sent som under Q2 at de jobber med å øke brukerfrekvens.
1 Like

Hvis noen synes Photocure leverte et dårlig Q2 anbefaler jeg å sjekke AZT som er priset til det dobbelte… Omsetningsmål på 120 mill for hele 2021…

Men, de kommer til å sitte igjen med 50-60MNOK på bunnlinjen :wink:

1 Like

Gi noe mer tid til å la pho kalibrere selgerkorps vs salg - så blir dette meget bra. I tillegg:
-blålys som SoC i USA?
-cevira
-ekspansjon i Europa
-oppkjøp og integrasjon innen “bladder”

Ja, jeg eier begge :slight_smile:

Ja det er sant, men reduksjon i inntekter og resultat dette kvartalet kontra fjoråret… Photo har vokst under corona selv om det påvirker negativt. AZT tjente jo mye ekstra på grunn av den. Spent på åpning

AZT vil vokse ca 30% i år med 120MNOK revenue.

Sant, litt raskt ute her… Beklager. Men må si det frista svært lite å investere i AZT per nå… Håper det går veien fremover!

1 Like

Aksjen har i dette øyeblikk aldri vært mer oversolgt. Så får man stille seg spørsmålet om det på noen som helst måte er rasjonelt. De beste kjøpene gjør ofte vondt.

Edit:

Ref. kommentaren din @RakiRebSnem, så er jeg langt på vei enig - kun overgått av CALTX.

1 Like

Av alle idiotiske markedsreaksjoner jeg har vært med på i PHO så tar denne kaka.

2 Likes

Hej Norge

Håber der ligger en overraskelse på operating expence i Q3
Se mit tidligere indlæg hvor kryptisk at de har beskrevet ekstra omkostninger i Europa i Q1 og hvad det ville have været uden Ekstra Europa
Lidt underlig måde at skrive det på

Kan se at flere undre sig over at Dan ikke var så optimistisk på Q2 præsentationen — kursen var jo allerede faldet 10% da han og Erik skulle præsentere
Svært at se glad ud når aktien får bøllebank

Holder mine aktier som er købt sommer 2018 — holder til vi har fået Cevira med :grimacing:
Forventelig sent 2022 eller sommer 2023

Dansken
Tålmodig :confused:

5 Likes

Hva skal man med masse scopsalg til høy salgskost, når det er bruken av hvert scop som er alt for lav? Det gir en nesten “gratis” upside i hyppigere bruk. Og det ligger faktisk en stor reserve der. Pho har satset lenge på å få opp bruksfrekvensen, men har ikke klart det foreløpig. Det bør den gode DS ha gått mye nøyere inn på. En detaljert plan for å få det til bør forklares mye sikrere overfor aksjonærene. Det bør jo være mulig? Hadde scopene vært brukt en gang hver dag i stedet for en gang pr. uke er det en upside på 4-500%.

1 Like

Dette er spørsmål det er anledning til å stille under kvartalspresentasjonene, dersom du er virkelig interessert i å få kvalifiserte svar.

1 Like

Veldig mye av dette har enkelt og greit med pandemien å gjøre.

Når man ser trenden frem til q4 2019 var den veldig bra og i ferd med å gjøre hockey stick oppover, siden det har det åpenbart vært vanskeligere.

Er ikke enkelt når USA valgte å gjøre det til en politisk opprivende sak å gå med munnbind og holde avstand.

Ser photocure gjør det ok på en sur børsdag, en god indikasjon på at salgspresset roer seg.

6 Likes

For ham var presentasjonen tidlig om morgenen. Det trenger ikke handle om mer enn en dårlig natt, litt hodepine eller noe annet.

I øvrig synes jeg det legges for mye vekt på CEO’s optimisme. Dan er vanligvis flink til å fremstå emgasjert og selvsikker - i en time om gangen. Det setter vi alle pris på, men det er da virkelig ikke derfor jeg er aksjonær, det er jeg pga. tall, trender osv.
Det beste ved Dan er ikke hans fremtoning, men at han gang på gang leverer på det han lover.

2 Likes

Er det ikke Karl Storz som leverer flex scopene også og skal de ikke komme med en ny utgave med ny hardware også for disse? Det er utskiftingen av scopene som er årsaken til kursfallet da markedet tror at Q3 og Q4 blir veldig dårlig pga utsettelse med utplassering av scopes. På lengre sikt er dette veldig positivt for Photocure og hvis BLC blir deklassifisert så er det enda mer positivt, men markedet ser bare noen måneder fremover i tid.

1 Like

Slik eg forstod det trengte ikkje Flex scopene noko ny oppdatering. Trur at det blei sagt på presentasjonen

Helt enig
Det enkelte betrakter som en dårlig nyhet nå, vil være en god nyhet om 6 mnd.

Og så kan man hevde at dette må vel være det gunstigste tidspunktet man kunne gjøre det, når utplasseringen ligger på en 8-12 skop i kvartalet versus om pandemien ikke hadde vært her og man kanskje lå på 20-30 utplasseringer/kvartal.

4 Likes