Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Da lÊrte vi noe nytt i dag ogsÄ, beklager dersom du oppfattet mitt spÞrsmÄl som at jeg mistrodde deg . NÄr det er noe en selv ikke forstÄr mÄ en kunne spÞrre om hvor opplysningen kommer fra, mener det er kun pÄ denne mÄten vi alle kan bli bedre.
Fortsatt sÄ synes jeg det er veldig merkelig at handelen kl 15.31 ikke blir registrert som dagens hÞyeste. MÄ vel lese oss opp pÄ https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Derivatreglene ?
Takk til alle som har vĂŠrt med Ă„ oppklare dette, synes det har vĂŠrt svĂŠrt lĂŠrerikt. :smiley:

1 Like

Tolket det overhode ikke som om du mistrodde noe som helst. Dette er en “Off-Book” handel, og blir listet som en slik. Jeg legger til grunn at denne typen handler ikke tas med nĂ„r det beregnes hĂžy/lav omsatt kurs intradag, da det ikke er et vanlig kjĂžp/salg.

Men hva det helt konkret er, er litt mer usikkert for meg. Jeg tror ikke sÄ mye pÄ opsjon, men mer en benyttet kontrakt til Ä selge til en tidligere avtalt kurs. Men akkurat derivathandel er ikke i kjernen av mitt kompetanseomrÄde.

1 Like

Kan meget vel vĂŠre, jeg har ikke heller kompetanse til Ă„ vurdere dette godt nok.
Uansett, blokk handler er interessant.

1 Like

Ofte forward-kontrakter det er snakk om

1 Like
4 Likes

Det stemmer nok veldig godt.

SÄ er det som alltid spennende Ä se neste ukes topp 50 om det gÄr an Ä se noe spor av det

3 Likes

NÄr man opererer i aksjemarkedet, sÄ er dette ogsÄ en del av sÄ spillet. Brutale opp og nedturer mÄ man tÄle. Og dess hÞyere kursen kommer, dess mer brutale kan vi forvente at opp og nedturene blir. Men som oftest skyldes slike brutale utslag utenforstÄende faktorer, eller som en reaksjon pÄ at kursen har beveget seg unaturlig mye den ene eller andre vei. Noe som gjerne utlÞser en korreksjon.

Dagens nedtur ble utlÞst allerede fredag og da som reaksjon pÄ amerikansk angrep i Bagdad. Da bÞrsene verden over reagerte pÄ dette angrepet og hÞyere spenning i MidtÞsten, sÄ var det nok en del investorer som fikk nerver. I PHO mener jeg det den siste mÄneden er kommet inn en god del kortsiktige penger. Spetalen var trolig en slik. SÄ nÄr en nedtur er startet, ser vi ofte at kortsiktige penger trekkes ut for Ä sikre gevinsten. I tillegg kan der ha vÊrt stop loss som er blitt utlÞst, samt at noen har vagt Ä flytte penger fra farmasi og over til oljerelaterte aksjer.

SĂ„ fallet i dag har nok mest Ă„ gjĂžre med ikke-selskapsrelaterte Ă„rsaker. FĂžlgelig mener jeg at der ikke er noe Ă„ bekymre seg for. Det fundamentale i PHO utvikler seg svĂŠrt positivt og det er noe Q4 trolig vil gi oss nok et bevis for.

Personlig tar jeg dette med knusende ro. Iran Þnsker ikke krig. USA Þnsker ikke krig. Da burde det vÊre gode muligheter for at dette blÄser over og at verden skrangler videre.

3 Likes

jeg fikk med meg blokken pÄ 50K. tror det var rundt 1530 tiden. edit: ser det er enighet om dette nÄ:see_no_evil:

1 Like

Meget kjekk gjennomgang.

“The other good piece of news, is that over the last year the company has really managed to increase the number of ‘razors’ it has in the market. It now covers about half of the major Urology centers in the U.S. which should stand it in very good place to see rapid acceleration in the growth of its liquid ‘razor blades’.”

1 Like

Veldig bra, lurer pÄ om han har gÄtt glipp av Cevira avtalen da :slight_smile:

1 Like

Bonus​:joy::joy:

Siden Photocure har fÄtt mye stÞrre oppmerksomhet og flere fÞlgere de siste mÄnedene, hva med Ä ta en oppsummering av selskapets stÞrste svakheter/trusler p.d.d? Jeg tror de fleste som har fulgt selskapet en stund vil si seg enig i at det ikke finnes sÊrlig mange, spesielt sammenlignet med andre selskaper i sektoren.

Momentene jeg noterte meg sist vi diskuterte dette er som fĂžlger:

  • Dollarsvekkelse + kronestyrkelse
  • Produksjon av lignende produkt fra konkurrenter nĂ„r patent pĂ„ Cysview gĂ„r ut
  • StĂžrste eier gir liten tillit
  • Liten vekst i Europa
  • Makro
  • Beslutningsvegring i det offentlige
  • Politiske endringer i USA (f.eks MediCare)

Som dere ser er listen full av eksterne momenter som ikke vil pÄvirke Photocure fundamentalt, og noen er ganske far-fetched. Er det noen som har noe Ä tilfÞye?

3 Likes
  • StĂžrste eier gir liten tillit

NÄ som shipping gÄr bananas er det vel ikke den Þkonomiske situasjonen like preget som tidligere, dersom det var fare for tvangssalg du tenkte pÄ?

2 Likes

Dette er i hovedsak momenter som ble nevnt av andre her inne pÄ forumet og som jeg noterte raskt ned for noen mnd siden, sÄ husker ikke nÞyaktig tanken bak det punktet. Jeg vil tro tanken bak enten ble basert pÄ tvangssalg-situasjonen vi hadde for en tid tilbake, eller at de av en eller annen grunn mistet troen pÄ Photocures evne til Ä oppnÄ en solid markedsandel i USA (noe som da altsÄ er ganske usannsynlig).

1 Like

Uten aa faa med deg datoen og aksjekursen du gjorde deg disse tankene, kunne du ha spart forumet for denne övelsen!

Igjen: dette er ikke mine risikomomenter, de fremkom av en diskusjon i oktober pÄ «Photocure SmÄprat 2019»-trÄden. Ikke ett eneste av disse momentene ble fÞrst nevnt av meg.

NÄr det er sagt bÞr det vÊre ekstremt positivt at dette er de eneste momentene man kommer frem til nÄr man prÞver Ä finne faktorer som kan utgjÞre en «risiko» i fremtiden

3 Likes

Keytruda’s in the house.

1 Like

Hm

Jeg tok en kjapp sjekk mot den siste studien til Photocure, ved fÞrste Þyekast ser det ut som at bruk av Cysview er mer effektivt. MÄ drikke en kanne kaffe, sÄ skal jeg se pÄ det.

1 Like

BCG-unresponsive highrisk non-muscle invading bladder cancer er jo tilfelle der cystektomi er anbefalt.
Har Photocure noen studie om denne pasientgruppen?
Uansett, om flere skulle velge Keytruda fremfor cystektomi sÄ vil det kun resultere i mer overvÄkning og sannsynligvis mer bruk av Cysview.

4 Likes