Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Alt er relativt. Tid. I biotek….og når et biotekselskap har to assets hvor det søkes markedstilgang kan sies å være en suksess? Ingen gjeld og inntekter. Og cashbeholdning på 260 millioner kr.

Skuffer på tall? Det er vel ikke riktig. Flere her greier ut om det over. Kursutviklingen skuffer. Enig i det!

Slik jeg har sett husa og deres estimat (kursmål 95-130kr) slår vel Photocure estimatene stort sett ved Q?!

4 Likes

Høres ut som noe som vil medføre lite tilbakekjøp av aksjer i første omgang, så det kan du umulig være for :wink:

Eller kanskje tilbakekjøp av aksjer hadde hatt en helbredende effekt på magesår.

De som pøste ut 40k aksjer på et sekund hae i hvertfall hatt god anledning til å kjøpe tilbake på lavere nivåer, nok til å tjene et 6-siffret beløp i dag.

1 Like

Schneider har aldri greid å holde kontroll på kostnadene. Jeg har ikke summert opp alt de har tapt i USA siden oppstart der, men det er mye. EBITDA var -5,3 mill. i USA i Q4 mot -2,2 mill. i Q3. I Europa var EBITDA 8,8 mill. mot 10,4 mill. i Q3. Når det gjelder hovedvirksomheten Cysview/Hexvix , så har de altså et dårligere resultat både i USA og i Europa i Q4 i forhold til i Q3. Klart at markedet reagerer negavtivt på det. Det eneste vi kan håpe på nå er utbetalingene fra Asieres for lisensieringen av Hexvix og Cevira.

1 Like

Ja, det er dessverre den brutale sannheten. Selv om de har det beste produktet så blir de holdt unna pga masse tunge/vriene forhold og de har da en forsvinnende liten del av markedet(noen få prosent?) Tror de aller fleste satser her pga det som er på gang i Kina nå, men markedet tar ikke særlig hensyn til det. Reaksjonen, slik som jeg leser det, er pga skuffende vekst og spinkel guiding.

1 Like

Opex har vært et betydelig ankepunkt mot caset, det har mange vært enig i.

Men jeg konkluderer ikke med at CEO aldri har hatt kontroll når det siste året viser en utflating. (På et hakket høyere nivå enn man skulle ønske, men absolutt alt blir jo dyrere for tiden.)


(Alle forbehold mot feil i tallene jeg sitter og pjåter inn.)

Min kommentar fra februar og mars i fjor da opex for Q4 22 var helt fordelig:

8 Likes

DS på web nå. Forventninger til 2024 særlig i Europa.

1 Like

Cevira omtales som selve kronjuvelen i Asieris sin portefølje.

3 Likes

De har også åpenbart kommet langt i prosessen med en løsning der de selv markedsfører flex scope globalt.

2 Likes

Jeg synes dette er en sterk presentasjon! Kontroll på kostnadssiden, økende salg og mye på gang både i Europa og USA. Konkrete planer og tiltak, samt x-faktoren Asieris. BULL!

4 Likes

Du kan ikke have mere ret 🥲

Hvis du ser min kommentar fra i morges skriver jeg at Opex er steget 10 % siden Q3
Det syntes jeg faktisk er et problem og en særdeles dårlig udvikling

Jeg har set YOY Opex — men det hjælper ikke, når det lander + 10 % på et kvartal

Frygter det værste :face_with_monocle:

Dan har en 1. Opgave her

Havde håbet på Dylan effekt — men den ser også ud til at esse ud :cry:

Dansken

1 Like

Er ganske store kvartalsvise variasjoner i PHO, så blir veldig mye magesår om man ikke glatter det ut litt.

Her har du 4 kvartalers glidende snitt på opex

2 Likes

Den låste situasjonen i USA som nærmest tar liv av hele casen fortsatt. Tror nesten ikke det er mulig å ha mer motgang og uflaks enn det PHO har/har hatt. Men selskapet er gjeldfritt, de har bra med cash. Det er bra. Og hvis det blir fart på det i Kina så må det bli et helt heftig comeback på børsen

1 Like

Nær 20 mill i omsetning så langt i dag. En kjempemulighet til å selge seg ut for de som ikke lenger har tro på sitt aksjeinnehav.

2 Likes

Vel, rigid bruk har 10+% vekst ifølge DS.
Veksten ser svakere ut enn hva som er reellt fordi rigide må kompensere for frafall av Flex.
Nå er det bare 27 scope igjen på flex.

Dessuten er det åpenbart en snarlig endring i hele forretningsmodellen i USA, trolig før neste q pres. Jeg mistenker at iallfall deler av beløpet som er knyttet til forretningsutvikling kan relateres til dette.

4 Likes

Hvorfor selger du deg ikke ut, så kan du heller hoppe inn når du ser en kvartalsrapport du er fornøyd med?

5 Likes

Den store ordren er nærmest 100% bankers ifølge Dan.
Spent på å høre mer om den nye businessmodellen.

Edit: Takk til de av dere her som eventuelt sendte inn spørsmål. Mye bra.

3 Likes

Det jeg ikke skjønner er hvorfor PHO må bruke ressurser og “megle” for KS? Kan ikke de selge skop selv? Skjønner at ethvert utplassert skop er penger i banken for PHO, men for øyeblikket koster det mer enn det smaker, og det har det gjort lenge.

1 Like

Vel… Vanskelig å uttale seg veldig om dette så lenge vi ikke kjenner til innholdet.

Inntrykket er en større strukturendring som vil åpne markedet for pho.
Kanskje KS skal selge hele sin scope divisjon?

1 Like

Meget sterk presentasjon, fikk gode svar på mine to spørsmål; 1. Why is it politics that descides down classification? Her gikk han i det lange å forklare hva de gjør for å påvirke denne prosessen, virket overbevisende på meg.
2. Is Asieris applying for NDA for Cevira in China,Eu og US at the same time? Only in China for now but may be in Eu not in US.

5 Likes