Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Spot on

Tror det er første gang DS sier litt om utviklingen det neste kvartalet som her;

We are already seeing signs of positive sales trends in our North American business in early 2023, and in Europe, German hospital ordering patterns appear to be phasing back to normalized growth.

Håper han utdyper dette i presentasjonen.

2 Likes

Problemet til Photocure er at utgiftene følger omsetningen.

Samtidig som omsetning har sunket eller økt, har utgiftene gjort det samme. De må få kontroll på utgiftene. Man kan ikke forvente noe rakettferd når man øker revenue med 10% mens kostnadene går opp 25%.

In 2023, Photocure expects new Saphira™ blue light tower installations in the range of 65 to 75, consolidated
product revenue growth above 20%, and positive EBITDA (ex-business development spending).

Hva mener de med det? Fremdeles minus totalt sett? For meg virker det som dem prøver å spinne noe positivt ut av noe som i realiteten vil vise som minus på en kvartalsrapport.

4 Likes

De mener vel det som står, at det er 25% change i operating expenses

Beklager, dårlig formatering av meg. Siktet til uttalelsen :

In 2023, Photocure expects new Saphira™ blue light tower installations in the range of 65 to 75, consolidated
product revenue growth above 20%, and positive EBITDA (ex-business development spending).

Drastisk forverring i opex kommer til å være en mare for store deler av forretningslivet i 2023 er jeg stygt redd, men dette var ganske voldsomt.

4 Likes

Business development spending var vel 9,1m i q4

De plaserte aldri så mange skop før i ett kvartal, så hopp i expense er logisk.

1 Like

Jo, men de trenger å øke revenue mer enn opex om dette skal skalere.

3 Likes

Sikkert lønnsøkninger, økte kostnader pga sterkere dollar? Selv om inntektene omtrent var like var jo unitsalg nesten 10% lavere

Posten til @Savepig viser det meget tydelig.

Mens inntektene har hatt hopp til tider pga. engangsbetalinger fra Asieris. Har utgiftene steget jevnt sammen med inntektene. De MÅ begynne å flate ut snart.

322 mil i cash ved Q4 21, 268 mil ved Q4 22.

Ser ut som buisness development handler om kjøp av nytt produkt/innlisensiering ol. ALtså kostander relatert til dette

Dan overbeviste mig jeg sover roligt i nat sikke meget spændende 2023 byder på.

De har brukt 20 mill på “business development”

Kassa beholdningen holder ihvertfall frem til break even i løpet av dette året.

1 Like

Dan klarte ikke snakke opp kursen. Hvordan blir det nå fremover, spent på det. Holder kursen seg her eller skal vi lengre ned

Marked har alltid rett. Så TTT, men overall 2023 har flere positive muligheter.

Problemet nå er nok at mange vil inn mye lavere enn nå. Kommer jo ikke til å skje noe før neste Q

Hvis det hadde vart mulig å vite hva vel eller ikke blir annonsert, da hadde alle vart rik.

Dan fortaltte at read out av Cevira skulle skje i midten av 2023, Asieris har ligget med read-outs hele veien ligget foran skjema. Så bare den er en mulighet.

Ja må være det i så fall
Kommer jo ikke noe hex/cysview oppdateringer mellom kvartalsrapportene