Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Noen som husker markedsandelen i Tyskland? Mente den var høyere enn i Nordic, og burde kunne være et mål for US-markedet.

Viser til siste melding fra PHO som omhandler en studie som viser at der er klare (signifikante) bevis på at behandlingen utført med BLC også har en medisinsk virkning.

Abscopal effekt . ???

Er der muligheter for i fremtiden å få behandlingen Hexvix (BLC) eller deler av den inn under kategorien medisin og bort fra kategorien medical device.??

Har noen kjennskap til at et selskap har fått bedre betalt for sine produkter ved å ga fra klasifisering medical device til medisin ???

Hva må i så tilfelle til for at dette skal kunne skje?

Eller for å vinkle det litt annaleis :
Hva er vitsen med å kjøre studier dersom der ikke er muligheter for å øke inntektene til selskapet ?

Med forbehold om at jeg husker korrekt så var svaret fra DS på om prisen på hexvix som PHO fikk for en behandling god nok .
De ville tydligvis bli mere happy med øket salgsvolum.

Tror PHO (mora til PCIB) kan bli noe virkelig stort jeg og forstår ikke de som synes dette er en kjedelig aksje.

Så , det som jeg undrer meg over er om det på sikt kan komme noe kapital tilbake til pengekassen til PHO via slike studier en kjører eller er det hele satt i system for å bevisføre at BLC er “best there is” på markedet.

Helt syyyykt imponerende at et norsk selskap forsker frem noe så komplisert som selskapets medisin helt alene og går hele løpet selv uten noe hjelp fra BP og har solgt hexvix i mange år…imponerende.

Blir spennende å høre årsrapporten for 2022 nå og håper på positiv mottakelse .

lykke til

SOC “rett rundt hjørnet”

4 Likes

Hei, Vi snakker her om % sats. Selvsagt er i NOK/EUR/USD Tyskland og USA klart mer i penger.

Nordic har ca. 40% penetrasjon hvor vel Danmark ligger klart høyest, mens DACH-regionen har ca. 30% penetrason og hvor jeg mener å huske fra Ipsen-tida at Tyskland lå opp mot 40% penetrasjon, altså tilnærmet Nordic.

1 Like

Helt enig.


Ja mitt poeng er at dersom man kommer opp fra nåværende 2% i US til 30-40% penetrasjon som i Nordic og DACH så ville kursen kunne mangedobles. Så har man mange store land i Europa som UK. , Frankrike, Italia og Spania hvor det burde være mulig å øke betraktelig.
På toppen av dette kommer etter hvert Hexvix i Asia med Kina i spissen.

2 Likes

Vi får håpe på at noe av dette potensialet kommer frem i tallene i morgen, at vi nå ser en økning i omsetning i både EU og US.
Litt interessant at de siste 3 dager har de 20 største aksjonærene økt litt hver dag og totalt ca. 16 000 aksjer. Må vel tolkes som at de er inne og tar billige aksjer.

Lave forventninger og lite handel foran Q4 presentasjonen. Det er bra. Da behøver heller ikke skuffelsen bli så stor?

Og omvendt når nu vi blir behageligt overrasket i morgen<3

Jeg tror selve resultatene ikke er noe å hoppe i taket over, men forhåpentligvis tegner de opp et bilde som virker lovende fremover. Faren er om mange blir lei av at de aldri breaker skikkelig og bare alltid sier at det kommer til å skje

1 Like

Jeg tror og at bottom line blir rød, har sett -7mill. Er opptatt av omsetnings økning i Q4, var et svakt Q3 på grunn av Tyskland kjøpte opp før pris justering men det hjalp med 10 mill i milepæl utbetaling fra Asieris. Tror Hexvix/Cysview omsetning var 96 mill. Den analysen du gav i går estimerer 396 mill for 2022, DNB har 401 mill og Norne 412 mill.

Hvis tallene kommer inn på DNB sine tall eller høyere, er det etter min mening grunn til å spørre om vi står i starten på et positivt taktskifte.

Min gjetting er rundt 395 mill og i overkant av 20 scope.

1 Like

Ja skal vi nå omsetningen til DNB 401 mill må Hexvix/Cysview salget ligge på 112 Mill i Q4 en økning på ca 17% over Q3. og 26% over Q3 2021.
Det var installert ; 6 new Saphira™ cystoscopes ved slutten av Q3, interessant å se om de har ført til økt bruk.
Jeg tror DNB analytikeren har sjekket med PHO om de kan legge seg over 400 mill og så la de seg på 401. Vi får se i morgen.
401 mill er bare 14% over 2021 omsetningen, det må PHO klare.
Kom kjøpere inn som vil være med i morgen, gikk og en post på 30 000 aksjer

Oslo, Norway, 23 February 2023 Photocure ASA (OSE:PHO) today reported

Hexvix[®]/Cysview[®] revenues of NOK 94.9 million in the fourth quarter of 2022

(Q4 2021: NOK 94.2 million), and an EBITDA of minus NOK 16.9 million (NOK -5.5

million). The total revenues increased 10% to NOK 104.2 million and there were

57 blue light towers placed in the quarter, a record high for expanding the

installed base of blue light cystoscopes. Photocure expects to deliver new

SaphiraT blue light tower installations in the range of 65 to 75, consolidated

product revenue growth above 20%, and positive EBITDA (ex-business development

spending) in 2023.

"The fourth quarter of 2022 was highlighted by a record number of Saphira tower

installations in the U.S., demonstrating ongoing high demand for blue light

capital equipment and serving as a leading indicator of the growth opportunity

ahead for Hexvix/Cysview. The fourth quarter also had its challenges as did the

full year of 2022, including a multi-quarter delay in the launch of Saphira,

healthcare worker staffing shortages which pressured urology procedure volumes,

and hospital budget tightening as staffing shortages exacerbated broader

inflationary pressures," says Dan Schneider, President & Chief Executive

Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 104.2 million in the fourth

quarter of 2022 (NOK 94.5 million), and an EBITDA* of minus NOK 16.9 million

(NOK -5.5 million). The Hexvix/Cysview revenues ended at NOK 94.9 million in the

quarter (Q4 2021: NOK 94.2 million). The EBIT was NOK -23.1 million (NOK -11.5

million) and the cash balance at the end of the third quarter 2022 was NOK 268.1

million.

"I am proud of our commercial team’s ability to facilitate the placement of the

highest number of towers ever recorded by Photocure in a single quarter, 57

installations of BLC towers. The logistics of placing this many systems in one

quarter, with most new account installations occurring toward the end of Q4,

required our commercial team to commit the majority of their time and focus on

customer relations and training. Even with the unprecedented number of new

Saphira and flexible BLC installations in the fourth quarter, the demand for

blue light capital equipment remains strong," Schneider adds.

During the quarter, 31 new blue light towers were installed

1 Like

Vet ikke hva jeg nå synes, det er ikke en hurra eller skuffelsen… midt på. TTT i biotek.

Det er for meg en skuffelse fordi jeg hadde forventet mer. I denne melding igjen ikke noe om Cevira.

Å lage Hexvix er isch 10% av salgpris. 20% økning i salg gir penger i kassen for 2023 .

1 Like

Vi må fokusere på den fantastiske jobben med å få installert 57 BLC towers. Omsetningen var en skuffelse.

Ja, her tror jeg Pho skuffer markedet både i tall og ambisjoner. Ille er det også med leveringsstans av flexible scop.

2 Likes

Tja market har jo ikke pustet kursen op i forventningens glæde, så tænker det ligger inden for skiven.
Self noget lort med leverings vanskelighed.
Ingen snak om cervia tja lad os høre DS og se på kalenderen der er ik længe til sommer.
Go dag fra dk

Photocure i minus | Finansavisen

Dette vel nedgang kortsiktig. Så får vi se hvor støtten ligger :man_shrugging:.

Har ikke lest rapporten enda. Men rekord i utplasserte scope kan gi en grei oppgang når stopplosser og volatilitet har gjort sitt. Må bare se an reaksjon og volum først.

2 Likes