Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Oslo, Norway, 23 February 2023 Photocure ASA (OSE:PHO) today reported

Hexvix[Âź]/Cysview[Âź] revenues of NOK 94.9 million in the fourth quarter of 2022

(Q4 2021: NOK 94.2 million), and an EBITDA of minus NOK 16.9 million (NOK -5.5

million). The total revenues increased 10% to NOK 104.2 million and there were

57 blue light towers placed in the quarter, a record high for expanding the

installed base of blue light cystoscopes. Photocure expects to deliver new

SaphiraT blue light tower installations in the range of 65 to 75, consolidated

product revenue growth above 20%, and positive EBITDA (ex-business development

spending) in 2023.

"The fourth quarter of 2022 was highlighted by a record number of Saphira tower

installations in the U.S., demonstrating ongoing high demand for blue light

capital equipment and serving as a leading indicator of the growth opportunity

ahead for Hexvix/Cysview. The fourth quarter also had its challenges as did the

full year of 2022, including a multi-quarter delay in the launch of Saphira,

healthcare worker staffing shortages which pressured urology procedure volumes,

and hospital budget tightening as staffing shortages exacerbated broader

inflationary pressures," says Dan Schneider, President & Chief Executive

Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 104.2 million in the fourth

quarter of 2022 (NOK 94.5 million), and an EBITDA* of minus NOK 16.9 million

(NOK -5.5 million). The Hexvix/Cysview revenues ended at NOK 94.9 million in the

quarter (Q4 2021: NOK 94.2 million). The EBIT was NOK -23.1 million (NOK -11.5

million) and the cash balance at the end of the third quarter 2022 was NOK 268.1

million.

"I am proud of our commercial team’s ability to facilitate the placement of the

highest number of towers ever recorded by Photocure in a single quarter, 57

installations of BLC towers. The logistics of placing this many systems in one

quarter, with most new account installations occurring toward the end of Q4,

required our commercial team to commit the majority of their time and focus on

customer relations and training. Even with the unprecedented number of new

Saphira and flexible BLC installations in the fourth quarter, the demand for

blue light capital equipment remains strong," Schneider adds.

During the quarter, 31 new blue light towers were installed

1 Like

Vet ikke hva jeg nÄ synes, det er ikke en hurra eller skuffelsen
 midt pÄ. TTT i biotek.

Det er for meg en skuffelse fordi jeg hadde forventet mer. I denne melding igjen ikke noe om Cevira.

Å lage Hexvix er isch 10% av salgpris. 20% þkning i salg gir penger i kassen for 2023 .

1 Like

Vi mÄ fokusere pÄ den fantastiske jobben med Ä fÄ installert 57 BLC towers. Omsetningen var en skuffelse.

Ja, her tror jeg Pho skuffer markedet bÄde i tall og ambisjoner. Ille er det ogsÄ med leveringsstans av flexible scop.

2 Likes

Tja market har jo ikke pustet kursen op i forventningens glÊde, sÄ tÊnker det ligger inden for skiven.
Self noget lort med leverings vanskelighed.
Ingen snak om cervia tja lad os hÞre DS og se pÄ kalenderen der er ik lÊnge til sommer.
Go dag fra dk

Photocure i minus | Finansavisen

Dette vel nedgang kortsiktig. SÄ fÄr vi se hvor stÞtten ligger :man_shrugging:.

Har ikke lest rapporten enda. Men rekord i utplasserte scope kan gi en grei oppgang nÄr stopplosser og volatilitet har gjort sitt. MÄ bare se an reaksjon og volum fÞrst.

2 Likes

Det er mye positivt i rapporten;
Despite the challenges last year and the recent situation with flexible BLC equipment, we expect to deliver
Hexvix/Cysview revenue growth of 20%+ and generate positive EBITDA in 2023 excluding business development
spending, given the large number of new accounts that have recently activated blue light equipment in their facility,
as well as the strong pipeline for anticipated Saphiraℱ tower installations. We are already seeing signs of positive
sales trends in our North American business in early 2023, and in Europe, German hospital ordering patterns
appear to be phasing back to normalized growth.
With Karl Storz’s Saphiraℱ system also now available in Europe,
we are focused on increasing usage in each account by upgrading old systems as well as opening new accounts
and installing new towers in 2023. A key strategy is to upgrade older neglected equipment to new high-definition
systems from Karl Storz, Richard Wolf, Olympus and potentially other new equipment manufacturers.

1 Like

Da mÄ vi bare fortsette Ä vente :slight_smile: salg og resultat var dÄrligere enn ventet, men veldig positivt med utplassering av scop. Kjedelig at det igjen er problemer med leveranse av flexible scope pga. komponentmangel.

og apropos leveringsstans av fleksible scop. Er det bare jeg som finner det litt «utrygt» at denne type info slippes ifm en q-rapport og ikke i en egen bĂžrsmelding, og i rimelig tid etter at problemet har inntruffet ? Det har tross alt gĂ„tt ca 2 mĂ„neder siden svikten oppstod - en svikt som er ganske forretningskritisk, og hvor selskapet mĂ„ endre «salgs-strategi, noe vi mĂ„ anta betyr at problemet ikke finner en snarlig lĂžsning ?

Ja, det var litt ullent nevnt syntes jeg, tydeligst det ikke er dn quick fix

Vi er nok avhengig av hva de stĂžrste aksjonĂŠrene gjĂžr her ser de muligheten til Ă„ kjĂžpe her?

Denne er litt seig denne her, venter kvartal pÄ kvartal pÄ at det skal lÞsne, og Q4 er jo litt skuffende, sÄ det er vel derfor Dan Schneider ser seg nÞdt til Ä dokumentere litt tall fra 1Q23 i 4Q22-rapporten.
Og det ser jo ikke sÄ halvgalt ut det da.

Det jeg synes ser bra ut er at det kan bli en ny vÄr i Europa, enhetssalget estimert i februar 2023 opp 10% YoY er jo svÊrt bra, sÊrlig fordi det Europa er det som synes rett pÄ bunnlinja.

Er ikke bli rik i en fei aksje dette, og akkurat nÄ relativt uspennende. Men tror at Dan Schneider klarer Ä vise veien fremover pÄ presentasjonen senere i dag, og at vi drar oss tilbake over 100-lappen.

1 Like

DNB holder seg til 140 tenker jeg.

Tipper DnB reduserer kursmÄlet til 125,-

NÄ mÄ de begynne Ä kutte kostnader snart, dette salgsapparatet er jo fullstendig overdimensjonert og pÄfÞlgende blir hver selger lat og udugelig.

2 Likes

Jeg syns det er merkelig at enhetssalget i US faller nÄr antall scopes er opp 19%

Ellers selvsagt positivt med litt rebound sÄ langt i q1.

Min mening er at det blir overkill Ä sende bÞrsmelding om noe sÄnt. Det pÄvirker lite finansielt , og antall flexi som utplasseres er begrenset.

Helt enig.

• Inntekter q4 var skuffende - men det kan ha sine gode Ă„rsaker. Antar DS vil belyse dette ytterligere idag.
  • SĂŠrdeles solide tall for scope.
  • Signalene for 2023 er lovende
  • Ser noen reagerer pĂ„ at Cevira ikke er omtalt. Det er ingenting Ă„ snakke om nĂ„, bortsett fra evt dato for nĂ„r fase 3 resultater kommer. Min mening er at det er litt “fekting i luften med sverd” Ă„ vie sĂŠrlig med plass til cevira nĂ„

At kursen faller er ikke sÄ overraskende, men det trenger ikke bli veldig langvarig. Mye positivt i vente i Är.

6 Likes

Ja, men spÞrsmÄlet er hvorfor faller inntektene? Hva er mest bidragsgivende? Mangel pÄ sykehusansatte + sykefravÊr eller de dÄrlige tidene med innsparing hos sykehusene?

Mulig det er overkill, ja.
Men om CEO formulerer seg slik du gjÞr her, tror jeg nok det ville blitt oppfattet av aksjonÊrene som relativt arrogant, sÊrlig med tanke pÄ hvordan selskapet selv har flagget betydningen og satsingen pÄ flexible scop fremover
.

1 Like