Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Det er mye positivt i rapporten;
Despite the challenges last year and the recent situation with flexible BLC equipment, we expect to deliver
Hexvix/Cysview revenue growth of 20%+ and generate positive EBITDA in 2023 excluding business development
spending, given the large number of new accounts that have recently activated blue light equipment in their facility,
as well as the strong pipeline for anticipated Saphira™ tower installations. We are already seeing signs of positive
sales trends in our North American business in early 2023, and in Europe, German hospital ordering patterns
appear to be phasing back to normalized growth.
With Karl Storz’s Saphira™ system also now available in Europe,
we are focused on increasing usage in each account by upgrading old systems as well as opening new accounts
and installing new towers in 2023. A key strategy is to upgrade older neglected equipment to new high-definition
systems from Karl Storz, Richard Wolf, Olympus and potentially other new equipment manufacturers.

1 Like

Da må vi bare fortsette å vente :slight_smile: salg og resultat var dårligere enn ventet, men veldig positivt med utplassering av scop. Kjedelig at det igjen er problemer med leveranse av flexible scope pga. komponentmangel.

…og apropos leveringsstans av fleksible scop. Er det bare jeg som finner det litt «utrygt» at denne type info slippes ifm en q-rapport og ikke i en egen børsmelding, og i rimelig tid etter at problemet har inntruffet ? Det har tross alt gått ca 2 måneder siden svikten oppstod - en svikt som er ganske forretningskritisk, og hvor selskapet må endre «salgs-strategi, noe vi må anta betyr at problemet ikke finner en snarlig løsning ?

Ja, det var litt ullent nevnt syntes jeg, tydeligst det ikke er dn quick fix

Vi er nok avhengig av hva de største aksjonærene gjør her ser de muligheten til å kjøpe her?

Denne er litt seig denne her, venter kvartal på kvartal på at det skal løsne, og Q4 er jo litt skuffende, så det er vel derfor Dan Schneider ser seg nødt til å dokumentere litt tall fra 1Q23 i 4Q22-rapporten.
Og det ser jo ikke så halvgalt ut det da.

Det jeg synes ser bra ut er at det kan bli en ny vår i Europa, enhetssalget estimert i februar 2023 opp 10% YoY er jo svært bra, særlig fordi det Europa er det som synes rett på bunnlinja.

Er ikke bli rik i en fei aksje dette, og akkurat nå relativt uspennende. Men tror at Dan Schneider klarer å vise veien fremover på presentasjonen senere i dag, og at vi drar oss tilbake over 100-lappen.

1 Like

DNB holder seg til 140 tenker jeg.

Tipper DnB reduserer kursmålet til 125,-…

Nå må de begynne å kutte kostnader snart, dette salgsapparatet er jo fullstendig overdimensjonert og påfølgende blir hver selger lat og udugelig.

2 Likes

Jeg syns det er merkelig at enhetssalget i US faller når antall scopes er opp 19%…

Ellers selvsagt positivt med litt rebound så langt i q1.

Min mening er at det blir overkill å sende børsmelding om noe sånt. Det påvirker lite finansielt , og antall flexi som utplasseres er begrenset.

Helt enig.

  • Inntekter q4 var skuffende - men det kan ha sine gode årsaker. Antar DS vil belyse dette ytterligere idag.
  • Særdeles solide tall for scope.
  • Signalene for 2023 er lovende
  • Ser noen reagerer på at Cevira ikke er omtalt. Det er ingenting å snakke om nå, bortsett fra evt dato for når fase 3 resultater kommer. Min mening er at det er litt “fekting i luften med sverd” å vie særlig med plass til cevira nå

At kursen faller er ikke så overraskende, men det trenger ikke bli veldig langvarig. Mye positivt i vente i år.

6 Likes

Ja, men spørsmålet er hvorfor faller inntektene? Hva er mest bidragsgivende? Mangel på sykehusansatte + sykefravær eller de dårlige tidene med innsparing hos sykehusene?

Mulig det er overkill, ja.
Men om CEO formulerer seg slik du gjør her, tror jeg nok det ville blitt oppfattet av aksjonærene som relativt arrogant, særlig med tanke på hvordan selskapet selv har flagget betydningen og satsingen på flexible scop fremover….

1 Like

Synd at flexiskop levering er problematisk når de endelig har fått refusjon. Det å få fart på bruken av flexiskop er det jeg anser som viktigst. Det er nå en gang slik at det utføres 2 til 3 ganger så mange undersøkelser med fleksiskop som rigide skip
Joker nr 2 er Kina, når er det mulighet for at de kommer igangb med blc, har mistet oversikten.

Photocure skuffer igjen. Ikke noe overraskende i det. Men kursreaksjonen var overraskende stor. ille var det da ikke.

4 Likes

Dette skjer først i starten av neste år, og det vil nok ta tid før scope blir utplassert i stor skala.

De to gigantiske jokerne i år er etter min mening:

  • Beslutning nedklassifisering scope USA
  • Cevira resultater
4 Likes

Antar at sentimentet blant de fleste retail-aksjonærer nå er at nok er nok med tanke på å håpe på bedring fra kvartal til kvartal. Å selge akkurat nå er muligens å selge på en midlertidig bunn, men antar at det er en kø av investorer som klør etter å kvitte seg med aksjene sine hvis den stiger en del herifra. Meg selv inkludert. Blir spennende å høre om DS tematiserer aksjekurs i dag, selv om det kanskje kan hevdes at det ikke helt er hans jobb å forholde seg aktivt til den. Men dette var en tung dag!

Mye dritt man skal igjennom i denne aksjen, dette må da være tidenes overreaksjon.

1 Like

Norne vil nok senke sitt kursmål til 105?
Ja, PHO har vært en tålmodighetsprøve. Og hver gang det ser lysere ut så dukker uheldige omstendigheter opp og skaper nye vanskeligheter.
Men å selge idag? Det kan da ikke være det smarteste å gjøre?

Ja vi må vel tilbake til Covid tiden for å ha sett en lignende reaksjon.