Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Ser ut til at eneste måten å gjøre en god handel på Photocure for oss trofaste slitere er at de blir kjøpt opp. Burde være en bra anledning for oppkjøp på dagens aksjekurs.

Tror nok sjansene for oppkjøp er vesentlig mindre i dag enn i går.
Reaksjonen i markedet idag tror jeg også går på svekket tillit til ledelsen av selskapet. Å komme med en sånn apropos «levering av flexible scop stoppet opp ved nyttår» er ikke tillitsvekkende.
Men kursen skal opp igjen på sikt, og tror også mange nå fester sin lit til at Asieris skal komme med positive meldinger ila de neste 6 mnd…det er uansett utenfor Pho sin kontroll.

Tror at reaksjon kan ha mye å gjøre med at DS kommer enn gang senere på banen.

Ble 1500 friske aksjer til på 92,7. tenker det blir å gi grei avkastning.

2 Likes

Det er forståelig at inntektene ikke kommer samtidig som scopene er installert, men de vil komme etter hvert. Det er jo ikke Photocure som selger scopene selv om det nesten virker sånn når man leser meldingen. Når man ikke har noe inntjening å skryte av, så er antall nye scope det eneste positive man kan fokusere på.

1 Like

Tja, om noen av de store skulle velge å kaste kortene blir det skikkelig ille - men langsiktig er dette en super kjøpsanledning, tror jeg.

1 Like

De store investorene evner nok å se forbi kortsiktige problemer. De vil nok være på kjøpern på en dag som dette.

1 Like

DS skal nok få den talt op.
Ps der er billige aktier

Problemet er vel kanskje at de kortsiktige problemene har vedvart i flere år nå…

3 Likes

Det er tydelig at det er shorterne som er på banen, får se nå om de har fått nok
Først et gap på 10 og så den lengste røde streken ned jeg har sett, må da være teknisk kjøp signal med alt det positive som er i emning.

Definer flere år? Jeg har fulgt PHO siden 2018 og det går fremover, med noen utfordringer på veien.

Og ikke minst er jo Cevira en sinnsyk joker oppi det hele.

Ja, det ligger litt der.
Jeg vet ikke om jeg vil kalle det problemer da Pho har, til og med q3 22, levert vekst i årsomsetning hele veien.

Men PHO har vært i en slags tåke siste tre år som de ikke har kommet helt ut av. Det ligger en forventning om an slags ketchupeffekt med sterkere økning i salg.

Jeg tror årsakene er sammensatt. I tillegg til pandemieffekter, har nok ustabile scope fra KS endel skyld. Nå har de åpenbart begynt å bytte ut gamle scope, noe som over tid bør eliminere denne årsaken.
I tillegg vet vi at refusjonsordningen er kraftig forbedret fra 010123.
Dessuten har vi som nevnt div i vente som nedklassifisering scope og en europa-motor som nok vil øke momentumet fremover.

4 Likes

Siste 3 år…. :point_up_2:

Grafene for scope knekker iallfall pent opp nå:



6 Likes

Kan en årsak til labert salg i 4Q skyldes de sterkt forbedrede refusjonene fra 1. jan. 2023? Siden sykehusene i USA er privat drevet, er det vel en fordel å få over 8000 kr. i refusjon enn under 3000? Leger kan vel også regne?

Det høye skopsalget er vel også et resultat av en refusjon som endelig gjør det lønnsomt å bruke BLC og vil øke bruksfrekvensen kraftig.

2 Likes

Interessant tanke dejligt med en positiv vinkel !

Forbedret refusjon gjaldt vel kun flex?

Kanskje ikke så synlig, men Dan Schneider har i denne rapporten for første gang på snart 3 år gitt en guiding på inntekter, om noe forsiktig.

“Deliver 65-75 Saphira™ installs, product revenue growth above 20%, and generate positive EBITDA in 2023”

Med produkt-inntekter på ca 375 millNOK i 2022 så er guidingen +450 millNOK for 2023.

Sånn sett skjønner jeg dagens skuffelse, og nedgang i aksjekursen, for sammenligner man med DNB-analysen på inntekter og EBITDA så var den som følger:

2022:
Inntekter: 401 millNOK, EBITDA : -5 millNOK
2023:
Inntekter: 534 millNOK, EBITDA : 103 millNOK
2024:
Inntekter: 665 millNOK, EBITDA : 221 millNOK

mens realitetene, og guidingen er som følger:

2022:
Inntekter: 374 millNOK, EBITDA : -35 millNOK
2023:
Inntekter: +450 millNOK, EBITDA : positiv
2024:
Inntekter: ?, EBITDA : ? millNOK

Særlig er det et sprik på EBITDA. Det jeg imidlertid liker med dette er at for første gang på veldig lang tid blir det gitt en guiding på inntekter og resultat, om noe forsiktig.
Dan Schneider liker å levere mer enn lovet, og det er selvsagt derfor han ikke har lovet noe som helst på inntekter og resultater på snart 3 år, før nå.

At det endelig skjer sier meg at han har kontroll, og ser veien fremover. Kjipt med 15% nedgang sånn i trynet på morgenkvisten, men fundamentalt og teknisk tror jeg vi etter dagens skrell er på en god risk/reward. Så i dagens usikre marked tenker jeg at PHO er tross alt et ganske greit sted å være.

EDIT: Og mener at inngang på noen og nitti kroner er en bra bett.

12 Likes

Ja nå gjelder det også å øke produktiviteten i organisasjonen, og få spisset den mot økt bruk og produktsalg på eksisterende skop. Det innebærer også utskiftning av gamle skop med lav sensoroppløsning.

Markedet er fortsatt enormt:

Bladder cancer ranks as the 8th most common cancer worldwide – the 5th most common in men – with 1 720 000 prevalent cases (5-year prevalence rate)1a, 573 000 new cases and more than 200 000 deaths annually in 2020.1b

Approx. 75% of all bladder cancer cases occur in men.1 It has a high recurrence rate, with up to 61% in year one and up to 78% over five years.2 Bladder cancer has the highest lifetime treatment costs per patient of all cancers.3

2 Likes

Ca 240 å bytte ut