Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Du skriver nøkternt om PHO. Tror du det er en god investering i dag?

Fra DNB oppdateringen. Bør ligge i dette området for å innfri på guidet vekst (som de bekreftet 10. Mai)

Jeg er nok ganske opptatt av å få frem et riktig bilde :
Det er en seig sak å få opp i fart, men med et stort potensiale. I mange selskaper kan man få en lang rekke svar kun ved å se på tall og hendelser i ett enkelt kvartal. Så er ikke tilfelle i pho. Trender er viktigere, og de skapes over mye lenger tid enn 3 mnd. .

Veldig positiv til caset, men det kan ta litt tid enda.
Jeg kunne fint kjøpt flere på dagens nivå, men har istedet valgt å gå inn med mer i spesielt ett annet selskap (Desert Control) som jeg har veldig tro på.
PHO har litt å bevise hva gjelder vekst, men det er ikke enkelt å lykkes. Det er komplekst med refusjonsordninger, høy rotasjon på ansatte på sykehus, en leverandør av scope som ikke er hardt nok på ballen, rigide strukturer i bransjen, mange ledd i prosesser, at pho må ta mye av jobben med opplæring osv. Det er mange flere punkter

Dette er litt som et tankskip. Vanskelig å få opp i fart, men når så først har skjedd, så går det av seg selv ( noe Ipsen egentlig beviste at er fullt mulig) .
Nedklassifisering i USA vil endre mye, men også da vil effekten ta tid.

Det er endel som, etter min mening, sutrer vel mye om DS. Jeg er overbevist om at han virkelig står på. Det er ingen enkel oppgave han har.

13 Likes

Dette sier DS i Q1 presentasjonen;
Our business is on the upswing with several initiatives to drive growth this year such as BLC system and image
quality upgrades and new account growth in North America and in Europe. Other events and activities to watch
include the potential for re-classification of BLC equipment in the U.S., the pursuit of a solution to develop and
commercialize of new flexible BLC cystoscopes, and anticipated Phase 3 results from our partner Asieris for both
Hexvix in China and Cevira later this year. 2023 promises to be an exciting year for Photocure, and we look forward
to executing on our business plan and creating value for our stakeholders.”

Med 30 nye scope i Q2, 18 nye og 12 replacement skulle antall nye scope være oppe i ca. 110, det utgjør ca.30% av alle scope. Hvis en antar at de nye scopene er dobbelt så ofte brukt vil økningen i inntektene være ca. 30% Q2 over Q1. Det blir spennende å se hva økningen er og hvor mye de nye scopene bidrar med.

Med dette statment fra DS og med nye scope hvordan kan PHO skuffe den 9. aug.

1 Like

Hvordan kan du anta det?
Hvorfor skal bruken ta seg opp ‘over natten’?
Vet vi om de nye scopene trenger opplæring av hver enkelt urolog?
Trenger interne rutiner endres for at bruken skal øke?
Vi vet at de gamle scopene slet med pære som ble ødelagt og dårlig oppløsning på kamera/skjerm, men vet vi at det var det som begrenset frekvensen i stor grad?

1 Like

Dette sier DS i Q1 rapporten;B LC system and image quality upgrades are proving to be a key business driver for Photocure. The new cycle of
high-definition equipment is expected to increase usage of Hexvix/Cysview given the significantly improved image
quality and usabilit

Så vi må forvente en økning i bruken av det nye systemet men vi vet ikke hvor mye jeg bare antok for et regne eksempel.

Legger til dette fra Q1 rapporten;Potential for Karl Storz to receive FDA feedback on Citizen’s Petition with 210-day response period (May 25)

Du forklarer det bra der @Hayen , en utrolig seig materie han har stått overfor da han tok over, betydelig tyngre enn hvertfall jeg så for meg.
Og jeg er overbevist om at tilstanden til Photocure var betydelig “råtten” på flere områder da han tok over og at det har vært betydelig å rydde opp i, spesielt da i USA. Den avdelingen der tror jeg i beste fall gikk på “halv åtte” da DS kom inn høsten 2018.
I tillegg har selskapet blitt rammet hardt spesielt under Covid også der hardest i USA er mitt inntrykk. De valgte å beholde sine ansatte gjennom hele perioden og derav holdt man også kostnadene oppe, samtidig vart det nok tross alt smartest sett i etterkant. Å kvitte seg med dyktige medarbeidere som følge av Covid hvorpå en nye stor ansettelsesprosess med ditto opplæring i etterkant ville nok summet seg til betydelig mer samt ytterligere forsinkelser i progressjon.
Så skal man heller ikke glemme at det er DS som stod for Asieris trekket og fikk det gjennom, i tillegg til at han stod opp mot Ipsen.
Så han har ikke hatt de enkleste arbeidsvilkår, men etter snart 5 år i stolen nå håper jeg at han snart også leverer en pen bunnlinje.

15 Likes

(post deleted by author)

Asieris er opp over 10% på ei uke. Er det forventning om snarlig offentliggjøring av phase III resultatene av Cevira og Hexvix? Asieris sammen med Sinopharm vil ha ett stort distribusjons nett for Photocure sine produkter, både i Kina og videre ut i verden. Blir spennende å høre hva Dan Schneider har å si på kvartals presentasjonen 9 august.

Som jeg skriver over må vi stole på DS og hva han sier i Q1 rapporten. Vi har og en analyse fra DNB som sier kjøp og kursmål 110, når vi nå er nede på 46 skulle en tro det er et godt kjøp. Aksjemarkedet er uforutsigbart og hvorfor kursen skulle komme helt ned her er helt uforståelig spør du meg.

1 Like

Ned 3,5% idag

Update - PhotoCure (Pharm. & Biotechnology, Norway) 28/7/23
Recommendation: Buy
Target price: NOK 110.00

Keeping an eye on US Flex decline
We expect Q2 to show healthy underlying trends (results due at 08:00 CET on 9 August), but will keep an eye on Flex systems in the US given Karl Storz will stop servicing and supporting these later this year, meaning their numbers are set to decline over time, and therefore also Cysview for those systems. However, as they make up a minority of group sales, we reiterate our BUY, but have lowered our target price to NOK110 (115).

We forecast Q2 sales of cNOK113m and EBITDA of cNOK-1m. We expect healthy sales growth despite tough comparables (particularly in Europe due to stocking effects in Germany last year ahead of a price increase) following the 11% in Q2 2022 driven by a strong uptick in Germany in June last year. Overall, we are just below consensus for Q2 but well in line for the full year, we believe explained by a different view on operating expenses quarter to quarter.

US market should show growth despite declining

Flex salesBUY reiterated but target price lowered to NOK110, reflecting our estimate changes.

Patrik Ling | DNB Markets | Equity Research Sweden

3 Likes
3 Likes

Dette er missforstått. “Spår dobling”. Et kursmål skal ikke “spå” kursen, det skal estimere verdi på selskapet.

Ideelt sett har analytikeren bedre forutsetninger for å analysere verdien enn vanlige småaksjonærer.
Også ideelt sett skal analysen være uavhengig av aktuell kurs.

6 Likes

Det er vel nå fire analytikere som følger Pho.

Ser vi på snittet av deres estimater så vil Pho med stor sannsynlighet gå fra rød til blå Ebit 2h23/1h24. Og da kan aksjen enklere sammenlignes med andre medtek/biotek selskaper, type Medistim og andre. Nye kjøpere, flere fond etc, kan også bli interessert.


Kilde: Quartr

Første test blir 9. Aug.

Det er mye usikkerhet, som kan slå negativt ut. Men jammen er det også mange potensielle positive triggere i Pho som gjøre at både vekst blir høyere og ekstraordinære inntekter kan trille inn de neste årene.

6 Likes

Ordrebildet akkurat nå ser bra ut, også nå på 5% opp

2 Likes

Vi har jo lenge sett en manipulasjon av prisen ned. Aktørene kan lett snu dette og vi får en lik tur oppover. Vil vise seg.

Jeg har gløttet litt på trender hensyntatt valutaeffekt osv.

Med omsetning 110-115 mill er PHO ca på underliggende trend. Det går an å argumentere for at også omsetning utenfor dette intervallet er på trend.

2 Likes

Står igjen å bryte motstanden ved 50. Da begynner det å hjelpe. :sweat_smile:

Litt omprogrammering av algoritmene nå så er vi nok i fritt fall igjen :blush: