Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

" Valgkomiteens oppgave er å finne kandidater til organisasjonens styre. Normalt skal valgkomiteen arbeide selvstendig på vegne av eierne/medlemmene, og kun svare ovenfor medlemmene ved årsmøte. Det vil si at de skal ta selvstendige vurderinger og ikke være styrt av det sittende styre.

Hans Peter Bøhn, leder
Lars Viksmoen, medlem
Robert Blatt, medlem

Dernest er det aksjonærene som har godkjent styremedlemmene på GF ved å avgi sine stemmer.
Jeg skjønner at Malene har en elendig standing i markedet og betydelig dårlig her på Tekinvestor, men dette kan ikke endres på nå og dersom man er redd for at hu vil styrte Pho bør man enten selge sine aksjer om man har eller la være å kjøpe dersom man hadde den tanken.
Man har vel brukt nok tid på dette nå og de som har tro på Photocure og (Asieris) lar ikke være å handle Pho aksjer grunnet Malene, det er hvertfall helt sikkert.
De fleste styresammensetninger inneholder en eller flere som man gjerne skulle sett byttet ut.

6 Likes

Jepp

Og sist jeg sjekket var Schneider leder av selskapet.
Det er rimelig begrenset hva et styremedlem klarer å gjøre av skade/nytte

3 Likes

Ja, og uten å rippe for meget opp i gamle drittsaker husker jeg også meget godt hvordan historien endte for det styremedlemmet som solgte aksjer umiddelbart i etterkant av den første emisjonen i 2020.
Antonsen ble historie som styremedlem i Pho samme kveld som han solgte.

“Oslo, Norway, 28 April 2020: Board member Einar Antonsen has notified Photocure ASA that he resigns as a member of the board of directors of Photocure with immediate effect.”

Så, det aksepteres ikke slinger i valsen.

5 Likes

Noen ganger er nytten å tilfredsstille lovkrav (og ikke mye mer nytte eller skade utover dette).

(1) I styret i allmennaksjeselskap skal begge kjønn være representert på følgende måte:

  1. Har styret to eller tre medlemmer, skal begge kjønn være representert.
  2. Har styret fire eller fem medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst to.
  3. Har styret seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst tre.
  4. Har styret ni medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst fire, og har styret flere medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst 40 prosent.
  5. Reglene i nr. 1 til 4 gjelder tilsvarende ved valg av varamedlemmer.
4 Likes

Jeg skjønner ikke at folk så og si bare fokuserer på Malene, det er jo styreleder Egberts som er det største problemet. Han er styreleder og ansvarlig for fadesen i NANOV.

2 Likes

Ja, når det gjelder Egberts kan jeg kun forholde meg til hva han har prestert eller ikke prestert i Photocure.
Egberts ansatte DS, han satt som styreleder da Cevira ble avhendet til Asieris, han satt som styreleder da selskapet kjøpte tilbake rettighetene fra Ipsen.
DS er en meget sterk og tydelig leder og jeg tror han er den som styrer Photocure, styret mer eller mindre kun proforma, men det er hva jeg tror.
Ved årets slutt i 2024 tror jeg vi kan endelig bedømme om hans innsats har vært mindre bra, bra eller tilfredsstillende pluss.

4 Likes

I Q1 rapporten står følgende;
Our business is on the upswing with several initiatives to drive growth this year such as BLC system and image
quality upgrades and new account growth in North America and in Europe. Other events and activities to watch
include the potential for re-classification of BLC equipment in the U.S., the pursuit of a solution to develop and
commercialize of new flexible BLC cystoscopes, and anticipated Phase 3 results from our partner Asieris for both
Hexvix in China and Cevira later this year. 2023 promises to be an exciting year for Photocure, and we look forward
to executing on our business plan and creating value for our stakeholders.

Hvis ikke det vises noe i morgen av dette tror jeg tilliten til både styre og DS er svekket.

1 Like

Tja, sålangt kan man jo dømme han på utviklingen av hexvix/cysview også. Få er vel fornøyd med den utviklingen i eksempelvis US.

Tilbakekjøp av rettighetene fra Ipsen ser vel så langt ikke ut som en genistrek.

Nja, vet ikke helt hvordan du kan si det. Er den delen som har levert mest omsetning uten sidestykke siden det ble kjøpt tilbake igjen.

1 Like

Ja, er selvsagt rom for diskusjon rundt det.
Men, som jeg skrev i et innlegg en annen dag så er jeg veldig sikker på at DS overtok en USA avdeling som var nærmest utbombet for det meste også og spesielt innen kvalifikasjoner blant medarbeiderne.
Det tok mange kvartaler bare å få den avdelingen opp og stå og når det omsider var gjort kom Covid med tilhørende utfordringer og begrensninger.
Det har nok definitivt vært en tøff periode de siste 4-6 årene. I tillegg hadde man en daværende leder i USA som på q2 2018 lovet gull og grønne skoger, saken var vel at vedkommende i praksis var en lystløgner.

Dette er bare mine kommentarer tatt fritt fra min hukommelse fra den gangen, men den gangen der brukte jeg utrolig mye tid på Photocure og jeg hadde mye dialog med selskapet.

5 Likes

Da bør han jo være ekstra motivert for å “reise kjerringa”! Han bør m.a.o. være motivert for å vise at han duger til bedre enn fadesen i Nano.

Mange er motiverte til å heve styrehonorar, det betyr dog ikke at de er egnet eller at de er kompetente.

3 Likes

Joda, men man får jo ikke en slik stilling kun ut fra et personlig behov for honorar.

Er da ting som er positivt i denne aksjen, å en del triggere som kan gi en betydelig kursoppgang.

Men er vel alltid noe som kan bli bedere, kunne vært unngått, i et vært børsnotert selskap.

I PHO sitt tilfelle, så mener jeg Malene er et uforståelig valg, men men, gjort er gjort, og spist er spist, og heretter skal alle være venner.

Får håpe selskapet leverer noen gode tall i morgen, å at vi får en etterlengtet oppgang :chart_with_upwards_trend:

Tvi tvi :crossed_fingers:t3:

1 Like

Ehhh jo?
Se på Malene…

Edit:
De skulle heller hentet inn opprørsgeneralen - han leverte i det minste!

Beklager, men jeg visste ikke at Malene ansatte seg selv…

1 Like

Når hun ikke fikk seg styreplass i Trondheim via NANOV sørget Egget for at hun fikk seg styreplass i Pho… Ikke sååå veldig vanskelig å forstå?

1 Like

Det ble mye om Malene her. Som om dette selskapet står eller faller på hennes eventuelle bidrag i styret.

4 Likes

Vise hva?

  • Reklassifisering styres av FDA
  • Hexvix studie Kina drives av Asieris
  • Cevira fase 3 kjøres av Asieris
  • Antall nye blc scope har vært høyt i 2023
  • Nye Flex scope jobber de med. Dette er ikke gjort “over natten”, og er avhengig av reklassifisering

Jeg sliter med å forstå forventningene til endel på denne tråden. De er ulogiske og bærer preg av lite erfaring/forståelse. Dette er ikke som å se Tik-Tok videoer

16 Likes

Vi ble forespeilet en uttalelse fra FDA iløpet av mai, dette er nå en stund siden, så her burde de være på ballen med litt info vedrørende det.

3 Likes