Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Det er bare Ä gratulere med at den stÞrste blÊren i Photocure nÄ er vekke. Da gjenstÄr det bare Ä fÄ vasket ut blÊrekatarren som fortsatt ligger igjen pÄ styrerommet.

Avhengig av hvem som overtar roret sÄ kan det bli interessant Ä fÞlge med litt igjen pÄ PHO.

1 Like

Med et sÄ bra produkt som PHO har sÄ er det underlig at de ikke fÄr til mer. Men ingen legger inn bud heller sÄ da kan det hende at det bare er akkurat sÄ vanskelig som det virker som det er. For mange mener hvitt lys duger i massevis og fortsetter med det uansett hva Photocure sier. De mener vel at de ser nok med hvitt lys. De er ikke uenig i at cysview er bedre kanskje, men de trenger ikke mer enn det de har fra fÞr. Hvis det virkelig var slik at de setter folks liv i fare ved Ä ikke bruke cysview sÄ hadde vel ikke situasjonen vÊrt som den er. Da hadde alle brukt cysview. Bare prÞver Ä forstÄ dette her


Ok langsiktig kursmĂ„l stĂ„r det nÄ 

Denne ble sendt ut fĂžr rapporten ble publisert. Dog sannsynlig at de opprettholder guidingen selv om betalingen fra Asieris ga EBITDA et lĂžft.

Hayen, hva tenker du om dette i relasjon til bortfall av flex?

  • i bĂžrsmeldingen i mars skrev de at omsetning fra nyinnstallerte skop var estimert til 2% av total omsetning for 2023.
  • da antok jeg at eksisterende skop ville gi tilnĂŠrmet normal omsetning ut Ă„ret.
  • nĂ„ sier de at omsetningen fra flex er ned over 30% allerede, og at flex utgjorde 15% av total omsetning i USA (estimert).
  • det betyr i praksis at vi kunne hatt 3-5 mil mer i omsetning i USA (spekulativ og kontrafaktisk, men likevel).

Dette er ergerlig, og dessverre enda en uforskyldt utfordring for Photocure. Selv om jeg er skeptisk til hvordan de har kommunisert dette (2% i bÞrsmeldingen i mars, og intet i rapporten - bare muntlig pÄ presentasjonen).

Men det positive poenget er at den underliggende trenden, for den delen av markedet de har tilgang til, er bedre enn det ser ut. Hvis de klarer guidingen med 20% vekst i 2023 betyr det reelt et momentumskifte i markedet for rigide skop.
Noen tanker?

Dette sier DNB i sin oppdatering;
Underlying sales growth in units was c3% in the US and c-5% in Europe (reflecting a tough
comparable related to the stocking in Germany in Q2 2022 ahead of a price increase). We
believe the 3% increase in volumes in the US was a decent result given sales of flexible BLCs
have already started to decline (around 10 accounts have already returned systems to Karl
Storz).
There was some positive news on the re-classification of BLC technology in the US, even
though there is no firm FDA timeline for this. We understand Photocure had a Sub-Q meeting
with the FDA to discuss the medical implications of a re-classification as well as the safety of
BLC

Jeg vet ikke om dette var et svar til meg? Mitt poeng er at 5% veksten i USA inkluderer et markant fall i flex og at reelt vekst i den delen av markedet de har innflytelse pÄ derfor er hÞyere enn 5%

Rett inn i salgspress. Synker videre

1 Like

Lite overraskende etter den labre veksten og svake rapporten.

1 Like

Ja jeg er enig i at de nye scopene som nÄ er installert og utgjÞr 28% av scopene gir Þkt bruk og derfor inntjening. Vil tro at bruken av nye scope kan lett komme opp i det dobbelte av gamle scope. De mÄ bare fÄ opp farten med Ä skifte ut gamle scope og det sier de at de har focus pÄ.

Ha heller fokus pÄ dette det store potensialet ligger i China.

Photocure reported total group revenues of NOK 144.3 million in the second quarter of 2023 (NOK 100.6 million), and an EBITDA* of NOK 23.4 million (NOK 1.4 million).

“Bare” 57 kroner opp til DNBs kursmĂ„l pĂ„ 100,-. Ikke rart folk selger pĂ„ 43 :joy: :man_shrugging:.

FÄr hÄpe det gÄr veien i Kina :+1: Alt stÄr og faller pÄ det.

For det underliggende vekstcaset er dĂždt. De klarer ikke Ă„ vokse uten at kostnadssiden vokser tilsvarende. Bare masse lovnader og bortforklaringer.

1 Like

SÄ da er det bare Ä selge alt man har og vente pÄ at det klokkes inn innen 12 mnd. Hva har DnB gjort siden du har sÄ mye tro pÄ de ?

Det er din pÄstand men den er langt fra det som er tilfelle det er en alternativ sannhet.

China virksomheten til PHO er en integrert del av PHO, det mÄ vÊre mulig Ä sette en verdi pÄ den og ikke late som den ikke eksisterer og sette verdien til null.

2019:DNB Markets kutter kursmÄlet pÄ Axactor til 40 kroner fra tidligere 50 kroner. KjÞpsanbefalingen fastholdes, ifÞlge en oppdatering tirsdag.

Kurs i dag : 5 kr

Det tror jeg ogsÄ, og derfor har jeg fortsatt aksjer.

Mitt problem er at det er kort tid siden de optimistisk meldte utplasseringer av de gamle skop. De skopene som plutselig er tilnĂŠrmet ubrukelige og blir skjĂžvet bort i et hjĂžrne.
Det samme med flex. SÄ sent som ved lansering av Saphira sa DS at flex-skopene fungerte utmerket, og for 3 mÄneder siden ville de bli servicert og vÊre funksjonelle ut Äret. NÄ er de gamle og utdaterte

Jeg liker ikke denne siden av DS, selv om han ogsÄ har gjort mye bra.

Men ja, jeg tror vi fÄr vekst fremover, og jeg tror pÄ gode nyheter fra Asieris, og jeg mener markedet har overreagert.

1 Like

Galgen humor;
Noen mener at galgen humor er et tegn pÄ styrke, mot og livsglede, mens andre mener at det er et uttrykk for resignasjon, bitterhet eller likegyldighet

Mer et eksempel hvor langt ut pÄ jordet statsbanken kan vÊre. Kan sende mange flere. Vil si DnB er et skrekkeksempel. Har ogsÄ sett pÄ flere kursmÄl som rene stÞtteerklÊringer i caser de er engasjert av selskapet pÄ ulike plan.