Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Men de sitte på en stor kassabeholdning. Noe av dette kunne vært brukt til å kjøpe aksjer til “halv pris”, hvis de var trygge på at selskapet er mye mer verdt. Men det må vel styregodkjennelse til denslags? (Husker et oljeselskap som gjorde en slik handel for mange år siden. Det viste seg å være en genistrek som styrket egenkapitalen og også dempet selgersiden i aksjen.)

3 Likes

Tror omsetningen hadde vært litt høyere hvis noen visste at det kommer en god nok nyhet :slight_smile:

He, he, det har jo heller ikke kommet noen dårlige nyheter selv om aksjen har falt som en stein….
Med mindre en er opptatt av daytrading er det best for kropp og sjel å glemme disse daglige «krumspringene». Å vente på en mulig inngang er vel heller ikke tilrådelig. Har en tro på Pho er det vel bare å laste opp på disse nivåene. Potensialet er som alle her vet, enormt.

Det gjorde jeg også på kurs 100. Den hadde jo vært 40 kroner høyere. Hadde troa. Nå er jeg usikker på om jeg får de pengene tilbake, selvom snittet er noe lavere.

1 Like

Enkelte ser ut til å fullstendig miste hodet nå som kursen ligger her nede.

Ser man på dataen er det ingen tvil om at DS har levert på å øke utbredelsen av skop i USA.

DS fikk kun 4 kvartal i PHO før Covid slo ben under hele veksten. Gidder man å se på smittetoppene i USA sammen med revenue, vil man se at kvartalsrapportene blir direkte påvirket på revenue fra USA etter hver smittetopp. Legg på sesongvariasjoner og oppbygd demand pga. restriksjoner under hver topp, så får man et veldig rotete bilde.

Enkelte ser ut til å henge seg opp i kostnader, uten å få med seg grunnen. Men de har vært stort sett stabile over tid. Og der man har hatt midlertidig økninger har det blitt grundig forklart. Men enkelte har enten selektiv hukommelse eller bare et filter for informasjon.

Hvis man hadde gjort som enkelte her snakker for, som å barbere salgsgruppen i USA, så kunne man sett langt etter en vekstkurven som vi har i dag på utplasserte skop. Det er faktisk denne basen av skop som skal generere inntekter på sikt i USA… Snakk om å skyte hodet av seg for en kortsiktig gevinst på en kvartalsrapport.

Man trenger ikke være rakettforsker for å se at det ligger en ganske potent oppside bare i antall skop plassert nå versus begynnelsen av covid.

I tillegg til dette har man Asieris, hvor man nå har fått gode resultater på Phase 3 Hexvix, og man venter på resultatene på Cevira.

Et selskap som har lagt før tidsskjema under hele forløpet og betalt milestone utbetalinger underveis…
Jeg husker forresten når denne avtalen ble kjent så var det enkelte som var meget skeptisk til hele greiene. Gikk vel noen ord som at Photocure kom aldri til å se noe til betalingene, fiasko før det startet, ukjent firma osv.

13 Likes

En fin forsvarstale for DS. Helt greit, det.
For min del peker jeg på at hovedstrategien om å kjøre frem Cysview på egenhånd i USA, så langt ikke har vært en suksess for investorene.
Men har man valgt en strategi, er det selvsagt riktig å holde fast på den, inntil den endres.
På et tidspunkt må man evt ta en touch-down og revurdere strategien. Og vi nærmere oss dette tidspunktet, slik jeg vurderer det.
Helt legitimt å ha ulike syn på dette.

1 Like

Dejligt at have tjent gode penge i år. Så kan man sælge med tab og gøre skatten mindre, hvis Photocure flopper fuldstændig. Der er mange overvejelser her. Flest negative :grinning:.

Men er det DS sin feil, eller er det utenforliggende årsaker?

Frem til Covid kom og banket på døren var veksten både på kvartal og årlig ganske så bra.

Revenue

Q1 18 → Q1 19: + 26%
Q2 18 → Q2 19: +16%
Q3 18 → Q3 19: + 37%
Q4 18 → Q4 19: + 27% (+132% hvis man tar med milestone pga. Asieris)

Var ingen som var i tvil på den tiden at DS var mannen som skulle løfte Photocure til et nytt nivå.

Q4 2019 var siste kvartal før Covid kom og føkket til det meste. Det som skulle være en kortvarig nedstenging dro ut i det vide og det brede. Temaet ble politikk, og en del av identiteten til dem som stemte i USA. Ene tiltaket var mer sinnsykt en det andre.

Ser man på utplasseringen av skop mellom Q1 20 og Q3 20, så var det svært dårlig tilgang på sykehusene for salgsteamet. Etterhvert løsnet det, men pasientene slet fremdeles å få prioritet opp mot andre, samtidig som enkelte ikke gikk til legen i det hele tatt.

Hadde dette vært resultatet uten Covid, så hadde jeg vært helt enig med deg! Men jeg har en far som var alvorlig kreftsyk midt i den værste nedstengingen. Det var kun kona hans som fikk besøke ham. Det var et smitteregime uten like. Sykebilene som ble brukt til transport hadde full nedvask mellom hver pasient. Det minste tegn til luftveisinfeksjon og du fikk ikke gjort helt banale undersøkelser som MR eller røntgen.

Og dette var i Norge! Da kan du tenke deg hvordan det var i USA.

By June 30, 2020, because of concerns about COVID-19, an estimated 41% of U.S. adults had delayed or avoided medical care including urgent or emergency care (12%) and routine care (32%).

Med dette bakteppet, så syns jeg man bommer totalt med kritikken.

Tviler på med andre aktører, man bare kunne knipse med fingrene så ville covid og mangel på personell plutselig vært borte.

Var jo flere som slet med rekruteringen sin til forskjellige kliniske forsøk som pågikk.

The COVID-19 pandemic has resulted in a series of public health policies that have crippled the healthcare systems of many countries. This situation hugely impacted the study participants, care providers, researchers, trial sponsors, and research organizations concerning clinical trials. This pandemic has a substantial impact on the trial sites as they experience difficulty in the continuation of trial activities which eventually hampers the progress of the trial and delays study timelines.

One final finding is that single-country trials located in the US were the most likely to register significant delays to initiation during 2020.

As we look ahead to the next stage of the pandemic, many challenges remain. Staff shortages, and delayed funding and regulatory reviews are all limiting factors in trial activity.

Så mens enkelte sitter og tror at DS spant opp fantasihistorier om utfordringer i USA med tanke på bemanning, så var det faktisk et problem over hele linja.

12 Likes

Det må være flere enn “enkelte” som har “mistet hodet” når selskapsverdien har halvert seg siste halvår.

David er ikke på ferie. (merkelige greier med autoreply) Via Dahl fikk jeg dette svaret fra han:

"As Erik pointed out Dan is only out until next week and I am not on vacation. We will look into to this situation but so far, in testing our emails today, this reply does not come up in our system. It would be great if you could let us know where the information came from.

*To your questions, with Karl Storz communicating earlier this year that it will discontinue its Flexible Cystoscopy equipment by year-end, this has put pressure on our U.S. business, with kit sales in the Flex segment expected to largely be gone by year-end. This was a topic in all of our earnings calls this year. Based on investor feedback, we believe that the Flex situation is a key reason for the pressure on the stock. *

We continue to work toward initiatives to re-launch Flexible Cystoscopy in the future, and plan to announce a strategy to pursue this once a path forward is fully in place. Additionally, we are hopeful that the FDA moves forward to reclassify Blue Light Cystoscopy in the U.S., enabling more capital equipment providers alongside of Karl Storz to launch an offering and help us expand use of Cysview.

In the meantime, we continue to focus on upgraded Blue Light Cystoscopy technology such as Karl Storz’s high-definition system (Saphira), to increase sales both in the U.S. and in Europe. Additionally, we continue to expect upgraded BL equipment from Olympus to launch in 2024.

So we remain hard at work bringing BLC to more patients, as well as working to improve shareholder value.

We appreciate your email and thanks for your support.

David

PS. Jeg har sendt autoreply mailene over til Dahl/David

4 Likes

@rosk82 1000-takk for at du tok tid med din innlegg ! Meget bra !

Takk for at du deler.
«This was a topic in all of our earnings calls this year. Based on investor feedback, we believe that the Flex situation is a key reason for the pressure on the stock. «

Dette punktet hadde jeg en liten diskusjon om da nyheten smalt inn, og jeg påpekte nettopp den potensielt alvorlige kurs-konsekvensen, noe som ble bagatellisert av meningsbærere her inne, innledningsvis også av DS. Skjønte han ikke alvoret eller var han ikke oppriktig i sine gjentatte kommentarer ( «utgjør bare en marginal andel av salget» etc etc). Vel, nå erkjenner han investorene sitt ståsted. Avtalen med KS var kanskje ikke robust nok ?

Selv om jeg har klokketro på Pho-potensialet, har jeg svekket tillit til DS, her relatert til måten han kommuniserer på.

2 Likes

Det er nå det gjelder fremover, nå må det produseres resultater. DS må minst greie målsetningen for i år;
The Company reiterates its 2023 annual guidance of new Saphira™ blue light tower installations in the U.S. expected in the range of 65 to 75, anticipated consolidated product revenue growth above 20%, and positive EBITDA excluding business development spending.

Jeg er enig med deg. Fra børsmeldingen 21. mars:

As previously disclosed by Photocure, Cysview sales resulting from new flexible BLC tower installations were expected to represent less than 2% of total Company revenues in FY 2023.

Jeg fikk inntrykk av at eksisterende skop ville bli brukt nesten som tidligere.

Based on investor feedback, we believe that the Flex situation is a key reason for the pressure on the stock. «

I etter tid har de fått feedback, de var ikke klar over alvoret ved Q4 presentasjonen og hvordan investorene tolket dette med flexible scope.

Nå er det fremover som gjelder;
Reklasifisering i US
Hexvix China
Cevira China
Nå guidingen for 2023
og ny styreformannn

1 Like

Jeg tror selskapet trodde det selv også, men at ting har endret seg ganske raskt utover året

1 Like

Forstod det slik at noen av fleks blitt erstattet med KS nye system pga tilbud av KS.

Ja, det tror jeg også. Men da stusser jeg på formuleringen:

with kit sales in the Flex segment expected to largely be gone by year-end. This was a topic in all of our earnings calls this year.

Den uttalelsen rimer ikke med børsmeldinger og hva de har sagt på presentasjoner.

De hadde en uttalelse i den retningen iallfall på siste q presentasjon.

Ja, men det er ikke “all our earnings calls this year”. Jeg liker ikke den måten å kommunisere på.