Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Ja hva skjer egentlig med kursen 8. november - 3Q presentasjonen?

Salget av nye Saphireskop ser noe svakt ut, selv om de visstnok fikk 12 i ordre i juli.

Driftsunderskudd på ca 34 mill 1h23 og svak cashflow. Dnb senket kursmålet etter Q2 fra 110 til 100(!) uten verdsetting av Cevira. Pho mottar neppe noen milestone fra Asieris, og vil nok vise et driftsunderskudd i 3Q. Nyheten om Cevira HPV vaksineeffekten ser ut til å ha senket kursen i det siste. Ingen tegn til reklassifisering av flex i USA så langt.

Reklassifisering av flexiscop vil kunne endre mye når det evt. kommer. De gode Asierisresultatene med HD-scop er positivt, men det vil antagelig ta tid før det slår ut i markedet. Positivt for Saphirascopene som er HD.

Om det ikke kommer positive nyheter, vil et negativt driftsresultat kunne senke kursen ytterligere. Forventningene til selve kvartalsresultatet er lave.

2 Likes

MS har delt kontoen i to. en på 11,06% og en på 3,56% til sammen 14,62% som før. Kan være to eiere som ønsker å opp hver for seg bare spekulasjoner fra min side.

1 Like

Det svaret får vi forhåpentligvis på Q3-presentasjonen, men jeg tror du tar feil. Noen av milepælene trekkes fra de 18, mens resten trekkes fra totalpotten på 250 antar jeg.

Fra sist kvartalsrapport skriver Photocure følgende:

Under the License Agreement with Asieris, Photocure previously received a signing fee of USD 5.0 million in 2019, two milestones totaling USD 3.0 million in 2020 and two milestones totaling USD 2.0 million in 2022. In Q2 2023, the Company received a USD 2.5 million milestone payment for the Cevira development program. In addition, the Company may receive a total of USD 15 million based upon the achievement of certain clinical and regulatory milestones in China, and up to USD 33.5 million for certain clinical and regulatory milestones in the U.S. and the EU, as well as contractual time-based milestones

Milepælsutbetalingen de fikk i sommer vet vi var en ‘time-based’ milepæl, og enda en er ventet rundt årsslutt.

Eller som IR skriver i en e-post: *time-based milestones have shifted the mix of what certain development milestones were triggered by. Rather than trial progress or geographic triggers, the passage of time triggered milestones from other “pots”

Og hvilke “pots” kjenner man til?
US/EU 36
Kina 18
2nd ind 14
Sales 100
up-front 5

Da gjenstår $77m

3 Likes

Jeg tror vel heller ikke regnestykket er så enkelt som at alle betalinger hittil må trekkes fra de 18 mill for første indikasjonen. Men for all del mulig. Noen av dem tror jeg helt sikkert må trekkes fra de 18.

3 Likes

Så absolutt, eller så kan de ha solgt en andel til en annen kunde av MS, og beholder 11% for å kunne blokkere et eventuelt oppkjøp. Det vil i så fall være svært bra for oss om en ny storaktør hadde kommet på banen nå, og kjøpt seg videre opp i markedet og flagget 5% de kommende dagene/ukene.

Canal+ tok en 12% eierandel i Viaplay etter kollapsen, for å blokkere et potensielt oppkjøp. Så kom en annen aktør og kjøpte 6%, før Schibsted tok 10.1%, som også gir de rett til å blokkere et oppkjøp, da man behøver minimum 90%. .

Finner ingen logisk forklaring på at Briarwood skal fordele andelen sin over ulike konti, i samme bank(MS). De må heller ikke flagge om de har solgt, fordi de var under 15%, og er fortsatt over 10%.

Trenger vel ikke presisere at dette er spekulativt, er jo tross alt spekulasjon vi driver med.

God lørdag, folkens!

2 Likes

Marketmaker avtaler kan være greie i et øyeblikksbilde, men sjelden det gir noe varig effekt på kursbildet.

En Ceo som han der luringen i Argeo (ref media) tror jeg også man skal være glad for man slipper.

3 Likes

Er det ikke så enkelt at vi venter på 15 mill usd for kina, fratrukket milepælutbetalinger for ‘secondary indication’?.
Enkelt gjettet rundt 10-12 mill usd?

2 Likes

Når jeg håper på tilbakekjøp tenker jeg ikke på pleie av kursen selv om tilbakekjøp muligens vil ha en positiv effekt.

Nei, jeg tenker på kursgevinst når den solide oppgangen kommer og ikke minst muligheten for å slippe trykke opp nye aksjer når opsjonene cashes inn.

Som de fleste nok har fått med seg er jeg svært negativ til utvanning av aksjen. Det burde flere være med tanke på eventuelle fremtidige utbytter, og ikke minst hvis det skulle gå så ille at PHO blir kjøpt opp.

3 Likes

Er vel ikke rart folk blir litt utålmodige når de ser aksjekurser som ligger på samme nivå som for 20 år siden :rofl:

1 Like

Ja i 1998 da PHO enda var unotert kjøpte jeg mine første PHO aksjer for over kr 150. Heller dårlig avkastning på 25 år når man ser på dagens kurs🙄!!!

(Nå har jeg i realiteten ikke sittet i 25 år med disse aksjene, men solgt og kjøpt mange ganger i årene etter 1998)

2 Likes

Jeg tror på «ny vår» denne høsten, vinteren og alle sesongene i 2024 for Photocure. Den 25 år ventetiden nevnt over er avløst av suksess er mitt bet.

4 Likes

Takk Don for info. Med en kurs på kr 54.70 - selv etter de gode nyhetene om resultatene til Aseris i Q3 - virker det ikke som at markedet har de største forventningene til Q3. Jeg tror heller ikke tallene for Q3 er revolusjonerende - men forhåpentligvis gis det signaler om at ting er på vei til å løsne og at en får mer info om løpet fremover ift Cevira/Hexvix i Kina. Halleberg valgte å kjøpe aksjer for 6.5 mill i slutten av august, dvs. 2/3 inn i Q3 - før en visste om resultatene fra fase III (Cevira). Dagens styreleder har ihvertfall virkelig troa- så får en se om markedet er enig med Halleberg etter Q3 resultatene presenteres.

2 Likes

Carasent har i dag børsmeldt at en vil kjøpe tilbake aksjer - og jeg har forstått at begrunnelsen er at styret mener kursen er for lav i forhold til de virkelige verdiene:

2 Likes

Corporate Finance 101:

Distribusjon av kapital tilbake til aksjonærer skal KUN gjøres om ledelsen mener selskapets kapital ikke har en bedre alternativ nytte.

Mener du at selskapet ikke har bedre ting å bruke penger på?

2 Likes

Mitt innlegg var et svar til noe som ble skrevet over ift "kurspleie - der jeg kom med nylig eksempel på tilbakekjøp av aksjer. Jeg har egentlig ikke noen sterke meninger om hva PHO bør bruke pengene de sitter på pr dags dato - selskapet har god kontroll på kostnadsnivået og omsetter for nærmere ca 500 mill i året. Med engangsutbetalinger og royalties på Cevira/Hexvix i Kina etterhvert, og forhåpentligvis en relativt stor bedring i USA/Europa (nye scope, Covid 19 mv), vil nok kontantbeholdning øke mye. Om de skal bruke pengene på utbytte, tilbakekjøp eller annet er alltids en interessant diskusjon - som selskapet/styret må snart ta stilling til.

2 Likes

Hva de omsetter for er ikke relevant når det kommer til utbytte/tilbakekjøp. Her er det positiv free cash flow som er viktig.

Ellers er jeg forsåvidt enig om at de bør ha en god plan for hvordan inkommende asieris-penger bør forvaltes

1 Like

Det skjønner jeg også Roblar - poenget er at PHO er et selskap som allerede har et produkt i markedet, og selv med omsetning på 500 mill har et stort vekstpotensial uten at det er behov for noen emisjon (selskapet har full kontroll på kostnadssiden av denne delen av “virksomheten”). Videre, med suksess i 2 fase III studier, ligger alt til rette for store engangsutbetalinger etterhvert og royalties (Cevira/Hexvix) fra Aseries- uten at PHO har eneste kostnad.

Samlet sett er potensialet stort for at PHO vil oppnå positiv cash fra alle delene av sin “virksomhet” - og det kan til slutt utgjøre store beløp når det først løsner ordentlig.

4 Likes

Ikke kom opp med den. Taper eller går i null gang på gang og har planer som møter ikke inntekter. Kostnad kontroll er vel største kritikken jeg har og har hatt , Q3 regner jeg med blir ikke bedre. Milepæl fra Asieris har hold dem i liten pluss i det siste Q.

2 Likes

TheLion - jeg er helt uenig med deg. En skulle selvfølgelig ønsket at omsetningen hadde økt raskere - og at det er en Quick fix når PHO har et mye bedre produkt (at det skulle selge seg selv). Men det er ikke så enkelt - PHO er fortsatt et vekstselskap og selskapet kunne sikkert brukt mye mer penger for å oppnå en raskere vekst. PHO har derimot tilpasset kostnadsnivået slik at en nettopp i denne fasen ikke bruker særlig mer penger enn det en foreløpig klarer å tjene inn (inkludert engangsbetalinger fra Aseris) - det er i mine øyne kostnadskontroll.

8 Likes

Dersom man mener, at veien til Photocures suses er, at kutte kostnader nu, da mener man også, at Photocure nu har nået sådan sirka deres maksimale vekst og indtjening. Tro man på dette, da er det selvfølgelig tid til, at høste frukten av de mange års arbeide, da Photocure ikke kan vokse mere av betydning.
Men helt ærlig der er vel ingen som har fulgt selskapet godt, som ikke mener, at Photocure har gode muligheddet for at vokse Hexvix delen med flere hundrede prosent mere. De peanøtter vi kan tjene nu ved at kute kosten er jo nada i forhold til de penga vi kan tjene dersom vi klare at få veksten og potesialet utnyttet fuldt utt i Hexvix.
Jeg ved godt at dette har vert en lang reise, og at Hexvix har vert godkjent lenge. Men det er først de senere år at vi har fått gjentakende forsøksdata, som klart viser blålys fordel frem for hvidt lys og uten sterke data kan et produkt ikke selges i helsevesenet(og intet produkt selger seg selv, uansett der er det beste i marked). Veksten var også igang, men så kom korona. Nu er vi igang igjen, men har fått problemer med KS skop i US, men får vi den ventede nedklassifisering, så kan dette bli en gamechanger, som etter hvert vil matreliserer seg i US marked.

12 Likes