Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg kan forstå at noen ønsker å selge en aksje. Men at de nesten hver dag dumper flere prosenter under foregående sluttkurser synes jeg virker besynderlig. Det er forholdsvis små volumer som sikkert kunne vært solgt 10 kroner høyere da volumet var mye større.

1 Like

Jeg har i grunn ikke noe valg. Sitter med så stort tap at jeg tør ikke selge meg ut på grunn av redsel for å gå glipp av en eventuell oppgang.

Nettopp, og de aller fleste med litt børserfaring ved hvorfor dette skjer, men jeg tør ikke nevne det med ord, for da blir man hudflettet som konspiratorisk her inne.

1 Like

Kanskje du istedenfor å slenge ut “furtende” kommentater som ikke bidrar til annet enn negativitet, skal legge frem noen grunner til hvorfor caset er en god investering? Du bør jo sitte med en hel den kunnskap etter å ha fulgt selskapet i noen år?

[

Spørs hva du mener med det? Jeg har investert i aksjer i 30 år. Men aldri såkalt trading, og kjenner lite til alt lurendreieriet som foregår i aksjemarkedet nå.
I likhet med Rollep og andre langsiktige har PHO for meg vært et mareritt det siste året, men jeg biter meg foreløpig fast.

2 Likes

Jeg tror aksjen er shortet. Kun posisjoner over 135 tusen aksjer vil bli synlig for oss via SSR. Om 2-3 aktører er short 100K aksjer hver, kan de lett gjøre den skaden vi ser. Selv en aktør alene med 100K aksjer kan få til mye, ordreboken er jo helt fryktelig.

3 Likes

Den eneste kunnskap jeg sitter med etter 5 år er at kursen går voldsomt opp og ned uten mål og mening.

Det fatale mistaket jeg gjorde for 2 år siden når kursen lå på 110 var å bli langsiktig. Jeg ble rett og slett revet med av den store optimismen over forventede gode nyheter fra Kina.

Vel, nå har de gode nyhetene kommet og man sitter for tiden med en aksjekurs som har halvert seg og vel så det :smirk:

Jeg kjøpte dog en god del aksjer nede på 43 for å være litt bedre posisjonert, så får tiden vise om det var smart eller det bare var “throwing good money after bad”

1 Like

Ikke godt å vite. Det hjelper jo heller ikke at EU har fjernet muligheten for oss småinvestorer å se hvilke aktører som står bak hvert kjøp/salg.

2 Likes

Citibank på 12 plass har økt med 136% siste 1 uke

Equinor verdipapirfond på 15 plass økt med ca 38% siste 1 uke

Danske bank på 16 plass økt med ca 24% siste 1 uke

1 Like

Ja jeg har at de 20 største har økt til 55,12%
Shorterne har greidd å så tvil om resultatet av phase II studien til ULTI og det har de greidd å utnytte.
Det er ikke mulig i PHO, phase III studiene for Cevira og Hexvix var over forventning og ingen tvil er sådd om det, greier vi å ende i pluss i dag?

2 Likes

Ifølge listene til E24 ligger Citi ligger på 8. plass, verdipapirfondet Equinor på 12., og DB på 13 plass. Verdipapirfondet Equinor økte som du skriver med 38%, men selv om både Citi og DB har netto økt beholdningene sine som du nevner har de svingt så mye de siste 3 mnd at det ikke er helt greit å vite hva man skal legge i det eller hvem som skjuler seg bak. Bare forrige uke svingte Citi f. eks. mellom 286 155 og 733 955 aksjer før de endte uken på 451 939. Siste 3 mnd har de kjøpt seg opp til 720-730k flere ganger for så å selge seg ned til 350-285k igjen. DB har lignende bevegelser.


3 Likes

Er jo generelt surt på børs for tiden, men rent teknisk tettet PHO en ubalanse på 4H i dag så har et håp om at den skal snu opp igjen her nå.

2 Likes

Forhåpentlighvis slutter denne kontoen å selge en gang.


https://photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

2 Likes

Måten salget foregår på, vitner om en short posisjon. Hvis ikke kunne SEB lett ha internmeglet hele posisjonen, eller deler av den. Noen skal på død og liv ha kursen i Photocure ned, derav dumpen som skjer ved børsåpning hver dag. De er hvert fall ikke ute etter å få mest mulig for aksjene, da hadde de nemlig tillatt aksjen å gå, når den først forsøker å gå. I tillegg de gangene det ligger en solid ordre på BID, får den ikke fill. Det selges kun “større” mengder, når ordreboken er tynn og salget gjør mest mulig skade på kursen.

4 Likes

Med så svak NOK er det hyggelig at selskapet leverer regnskap i kroner men får milestones og royalties i Dollar.

3 Likes

Men redusert fra begynnelsen av måneden. Fra 55,21 den 3.10

Ja, det er vel det eneste positive med kronekursen. For meg som kjøper mye importerte produkter, ofte drar på tur nedover Europa og kjøper ny tysk bil omtrent hvert tredje år er kronekollapsen en katastrofe.

11 sekunder etter åpning ble de første aksjene omsatt.

Hele 10 stk, og -2,19% som resultat :joy:

Nettopp, ganske åpenbart hva det handler om :smiley:

2 Likes

Kan ikke fatte eller begripe at noen prøver å shorte aksjen med siste tids fundamentale utvikling og tidligere fall.