Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg er enig med meisen, problemet er at det alltid dukker opp nye problemer som gjør at ting tar tid…

Bare litt uheldig at det kommer stans i flex samtidig som refusjonen økes… men kan hende det gir eksklusivitet til de få som tilbyr BLC Flex på kort sikt som igjen medfører økt salg igjen på mellomlang sikt

Det er bare psykologisk effekt, det vil alltid dukke opp utfordringer i forretnings livet som må løses.
Det jeg lurer på hva dette svenske fondet gjør nå, de kjøpte 300 000 aksjer på 89. er de interesserte i å gruse kursen mer?
Lannebo är ett av Sveriges främsta fristående fondbolag . Samtliga Lannebos fonder är äkta aktivt förvaltade fonder med målet att uppnå bästa möjliga riskjusterade avkastning för andelsägarna.

Her sitter man år etter år og opplever stadig nye skuffelser. Jeg er overvektet i PHO, men sitter også i NAVA der situasjonen på mange måter er omvendt. Selskapet er i sterk vekst, og gjorde det bra også under covid. Men i motsetning til PHO ser det ikke ut for at NAVA er spesielt interessant blant investorer. Skulle ofte ønske min vekting var omvendt, i favør av NAVA. Men det blir etterpåklokskap.
Akkurat nå er jo potensiell oppside øket titalls prosenter i PHO, så herfra kan det vel stort sett bare gå en vei?

Vet jeg fremstår negativ nå, men jeg prøver utelukkende å forstå markedets reaksjon.
Å se på historiske inntekter av flexible skop er mager trøst. Det er markedets forventninger som betyr noe - og det å prøve å fremstille flexible skop som nærmest ubetydelige blir litt vel unyansert. Pho har vel kanskje ikke hatt den utviklingen som forventet på dette området heller.

1 Like

Ja, synd med komponentmangel til Flex, men i Q4 var det 7 Flex mot 24 Rigid utplassert. Så selv om man mister noe av Flex skop utplasseringene på kort sikt, så stopper ikke utplasseringen.

Ser man og på salget siste 2 år, har man plassert ut skop i 2 år uten at dette har gitt mye utslag i selve salget, annet en at det har hindret støre fall under Covid.

Med andre ord, man har 2 år med utplassering av skop, som skal begynne å vises i mengde salg nå. Dette ser man allerede tegn på ved guidingen DS hadde. Høyeste Januar salg noensinne, og en “double digit growth” Feb 23 opp mot Feb 22 med 6 dager igjen av måneden.

Så man sitter igjen med:

Positivt

  • Høyeste Januar salg noensinne.
  • “Double digit growth” Feb 22 → Feb 23.
  • Record number of quarterly placements i Q4
  • Guiding på minimum 20% for 2023

Negativt

  • Komponentmangel på Flex skop, utgjør mindre en 2% av total revenue.
  • Nedgang i salg i Q4 Europa, men ser ut til å komme tilbake.
  • Svak Q4 pga. personellmangel på sykehus, og stramme budsjett på slutten av året.

Jokere:

  • Hexvix/Cysview Kina
  • Cevira - Asieris/Kina
  • Potensiell nedklassifisering skop USA

Fasit: -27%

:man_shrugging:

7 Likes

Og der var vi på 70 tallet…

1 Like

Ja og RSI er nå nede på 14 og kursen nede på 2års lav. Er vi ekstremt oversolgt?

Javel, da ser det ut til at det dreier seg om noen av de store som kaster kortene - det var det jeg fryktet mest. Og da kan jo kursen falle enda mer, uten at det er noe spesielt rasjonale som kan forklare dette extreme kursfallet.
Pho-caset som sådan er jo absolutt intakt, men vekstforventningene er altså ikke innfridd.
Skulle gjerne vært flue på veggen i Styrerommet nå :wink:

Det er vel foreløpig små volumer i dag, så langt omsatt mindre enn 66.000 aksjer. Masse handler mellom 1-300 aksjer.

Det hadde hjulpet litt hvis Schneider og Dahl kjøpte noen aksjer, men de er vel ikke lysten på å gjøre det. De får vel nye opsjoner ut på våren.

Tror det er mer sannsynlig med en melding om at det kommer inn ny CEO

1 Like

DS har kjøpt aksjer i markedet før han

Fryktelig utvikling på aksjen, virker nærmest bunnløs.
Liten tvil om at det mest sannsynlig er Briarwood som fortsetter å selge seg ned, eventuelt ut.
Spørsmålet er hvor langt ned de er villig å gå.

Det lukter en pen rekyl her når det snur, spørsmålet er når og fra hvor.

2 Likes

Lite positivt å si om Briarwood. Største aksjonær og allikevel hadde ingen interesse av å ha noen i styret. Uprofesjonelt å dumpe ut aksjer uten å heller å få en hånd på rattet i styringen av selskapet.

1 Like

Noen blodrøde dager på Oslo børs så ser jeg ikke bort fra at vi ser 60 tallet
Tror aksjemarkedet blir røft fremover i takt med mer og mer fragil verdenssituasjon

Det må være noen som har en agenda på dette ned salget, tror ikke Briarwood bare lemper ut aksjer uten en agenda. Skal ikke se bort ifra at det kommer et bud på selskapet.

Det handler kanskje om hvor store sjanser PHO bør ta.
De skal inn og dominere det 4-største markedet for blærekreft worldvide , ikke småtterier.

Så hvorledes skal en komme i mål uten å risikere å gå i minus men så kraftig investert som mulig?

De tallene de regner seg frem til må jo ha en sikkerhetsmargin dersom noe uventet skulle skje og det skjedde desverre denne gangen. problemer med scopes.

Altså , for liten sikkerhetsmargin motm å gå i minus.

I min verden er det enkelt for PHO og garentere positive kvartaler.
Det kan styres med redusert investering men da tar det en evighet å komme inn i omrødet hvor investeringene skyter fart.

Men kommer de innenfor denne sirkelen hvor investert kapital øker raskt og fortjenesten tar seg opp så …

Ikke enkelt dette men slik er systemet.

Korriger meg dersom jeg tar feil

Vi snakker om et selskap som i løpet av året vil komme i positiv terreng forretningsmessig, har stadig vekstpotensial, et stort marked som vil åpne seg i Kina og de har Cevira som med stor sannsynlighet vil bli godkjent med verdensvid potensiale.

Asieris vet sikkert nå utfallet av phase III for Cevira men resultatet skal behandles statistisk og rapport skrives så det går sikkert noen måneder til før vi kjenner resultatet. Hva Asieris gjør nå kan vi bare ha våre teorier om, benytter de anledningen nå å ta hele selskapet?