Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Og sÄ har de europa hvor der er flere tillatte produsenter av scope og fra Ä vÊre en belastning vil vi kanskje oppleve stort bidrag fra europa.
Forsto det pÄ DS at dette blir et prioritert omrÄde i tiden som kommer

Å betale 20% i royalties for Cevira og selge Hexvix for Photocure i Kina. MĂ„ vĂŠre mer lĂžnnsomt for Asieris, med Sinopharm i ryggen, Ă„ kjĂžpe hele selskapet skulle man tro.

640 Äpne accounts nÄ i Europa sa DS

Vi mÄ tenke pÄ at noen kjÞper ogsÄ. Meldingspliktig nÄr man krysser 5 %


Gikk en ny post pÄ 40 000 pÄ 78,925

er vi pÄ laveste kurs nÄ?
tid for Ă„ kjĂžpe ?

Det er sÄ mange gaps down nÄ i PHO, er det ikke noe i TA som sier at gaps skal tettes?
SĂ„ ja

Økte med 50% pÄ 79,60. SÄ fÄr vi se om det var lurt. Legges inn i en skuff sammen med et par andre som trenger Ä modnes litt :blush:

1 Like

Hehe. Hver gang jeg leser “legges i en skuff” tenker jeg at den skuffen Ă„pnes og lukkes ofte

1 Like

Skuffen har vĂŠrt lukket i 2 Ă„r fĂžr dette lille stuntet :blush:

Hvis du zoomer veldig langt ut til mÄnedschart, sÄ er den nÄ midt i en stor stÞttesone pÄ volumprofilen, sÄnn sett et veldig kurant sted Ä flate ut.

Men den raste gjennom ~90 som longs selvsagt hÄpte skulle vÊre robust, sÄ den er veldig shaky forelÞpig. Veldig tydelig mellomlangt nedtrend forelÞpig, lower lows og lower highs.

5 Likes

Snudde pÄ 78. Hadde det vÊrt for 10 Är siden sÄ ville det vÊrt meg som hadde lempa ut pÄ 78. Venta alltid med salg til det gjorde skikkelig vondt i den tiden. Tykkere hud nÄ. :thinking:
Jeg ble tatt skikkelig pÄ senga pÄ torsdag da tallene kom. :sleeping:

1 Like

Mulig vi nÄ har truffet bunnen sÄnn noenlunde rundt 80, etter et brÄtt fall pÄ 25% etter q4-presentasjonen. Har fundert litt pÄ dette og finner ikke noe rasjonelt i selve rapporten som skal tilsi denne store nedvurderingen av selskapet.
Men, antakelig tillike med flere andre investorer, tenker jeg mer og mer pÄ at Photocure ikke synes Ä vÊre tilstrekkelig robust, hverken finansielt eller organisatorisk til Ä nÄ sine ambisjoner innen en rimelig tidshorisont, hverken i USA eller Europa (dette har ogsÄ vÊrt nevnt tidligere pÄ TI). En kan jo tenke seg dersom disse ambisjonene, SOC og 40% markedsandeler, skulle slÄ til. Det ville antakelig bÄde fem-og tidoble selskapsverdien, men Ä komme dit som et uavhengig selskap tror jeg vil ta svÊrt lang tid, >10 Är, og da med betydelig risiko for investeringen.
Bare det Ä takle et Þket antall utplasseringer i q4, medfÞrte ekstraordinÊre kostnader i kombinasjon med svekket fokus pÄ drift/salg, slik ogsÄ CEO prÞvde Ä forklare. Vekstambisjon pÄ 20% for 2023 er skuffende, sett ift pre-covid, og tidligere uttalte mÄlsettinger fra CEO. Svak oppfÞlging og kvalitetssikring innen Supply Chain og samarbeidet med KS illustrerer kanskje ogsÄ en usikkerhet/risiko og dermed sÄrbarhet ? Her er ogsÄ en flere andre faktorer (patenter etc) som kunne vÊrt nevnt


De stÞrste aksjonÊrene er p.t. «finansielle» og har ikke noe Ä bidra med, annet enn kapital.

Jeg tror det riktige og mest realistiske nÄ for selskapet er Ä fÄ inn industriell(e) aktÞr(er) til Ä bringe Pho «up to speed», enten gjennom et tyngre samarbeid eller som del/hel eiet aktÞr (salg av hele selskapet). Det ligger betydelige synergipotensialer i et slikt oppsett, et potensielt vesentlig temposkifte i vekst, og dermed raskere mÄloppnÄelse, og igjen; dermed ogsÄ et betydelig premium pr. aksje, muligens 100-200% fra dagens nivÄ ?

Dette er kanskje en brannfakkel inn i diskusjonen her, men setter pris pÄ kommentarer og synspunkter.

Stor forskjell pĂ„ Dnb og Nornes’ kursmĂ„l nĂ„. Hvilket er det mest realistiske?

" Confidence to be regained

Photocure released its 4Q report last week with very weak figures and disappointing guidance. PHO faces numerous headwinds and 4Q has been especially difficult. However, the worst seems to be behind, and the figures should improve. Still, we believe investors’ confidence needs to be regained post the recent turbulence and the street’s estimates are still not that low. Therefore, we keep our Hold recommendation unchanged at a lower TP of NOK 90/sh (120/sh). Having said that, we still believe in the strong long-term potential of Hexvix/Cysview."

Interessante poeng du har. FÞr q rapporten syntes jeg estimatene til DnB og norne var ambisiÞse, men de var overraskende svake dessverre. Jeg vet ikke hvordan de regner pÄ det, men det som driver veksten er jo utplassering av scop, som var rekordhÞyt i q4, likevel har det jo av flere grunner vÊrt utplassert fÄ scop i q4 og 2021 som helhet, scopene sol blir plassert nÄ trenger vel litt tid pÄ seg Ä genere de store inntektene, sÄ inntjening vil jo henge litt etter her, virker som at analytikerne ikke skjÞnner dette?? jeg syntes hvertfall det var positivt med scop utplassering, og tenker det e fÞrste tegnet pÄ at ting kan vÊre i gang med Ä snu. SÄ fÄr vi hÄpe at utplasseri g fortsetter Ä vÊre hÞy, og forhÄpentligvis hÞyere bruksfrekvens med de nye scopene

Norne med TP 90 og HOLD

NORNE-PHO 28.02.23.pdf (580,1 KB)

Det virker som analytikerne tilpasser seg den nye instant gratification generasjonen, og snevrer tidshorisonten sin til noen mÄneder frem i tid.

3 Likes

Morsomt at de pÄ en dÄrlig rapport mer en halverer Ebit for 2025 :sweat_smile:

Hvor fÄr du ideen om det ikke har vÊrt fokus pÄ drift/salg? Mulig jeg har oversett den delen, men fint hvis du viser til hvor dette kommer frem :+1:

Det du glemmer sammen med disse Þkte kostnadene er at salget pÄ enheter har vÊrt sÄ og si det samme de siste 2 Är. Det vil si at selv med alle de skop som har blitt plassert siste 2 Är, har ikke det gitt flere salg pga. covid og mindre antall utfÞrte inngrep en det som skulle vÊrt normalt.

Økning i antall skop har heller hindret et stÞrre fall i salg av cysview/hexvix slik jeg ser det. Hadde man ikke utplassert skop, hadde men sett et stÞrre fall i salg vil jeg tro.

Og vekstambisjonene er jo ikke 20%. Han sier jo det klart ut at det er minimumsvekst de ser for seg i 2023. Dette er ganske annerledes en hva dem har sagt siste 2 Ă„rene hvor de ikke har villet guide noe som helst.

Men jeg skjÞnner markedet, de vil se bevis for at ting snur. Og jeg tror ikke noe stort skjer fÞr Photocure klarer Ä vise en kvartalsrapport hvor dem faktisk kan banke i bordet og vise vekst. Selv med tallene dem presenterte pÄ forelÞpig salg i januar og februar 2023, tror jeg markedet mÄ se faktisk bevis.

Men jeg er litt overrasket hvorfor markedet trodde annerledes, Q4 var jo full i overskrifter om potensiell retur av covid, peronellmangel osv. Men folk har vel korttidshukommelse. Mulig noen legger status for nÄvÊrende tid som grunnlag nÄr dem prÞver Ä estimere forrige kvartal. Folk har en tendens til Ä leve i nÄtid :man_shrugging:

4 Likes

NÄr PHO er kommet dithen at BLC er blitt kjent blandt pasientene for Ä ligge langt forran WLC i behandling av blÊrekreft sÄ vil pasientene simpelten nekte Ä bli avspist med gammelt og akterutseilte prosedyrer og utstyr.
NÄr en i tillegg for de mest utsatte gruppene forstÄr at valget mellom blÄtt lys og hvitt lys kan vÊre grunnlaget for om en gÄr ut fra klinikken eller blir bÄret ut , hvem er galen nok til Ä velge hvitt lys da?
I tillegg vil BLC fĂžre til bedre og enklere inngrep / operasjon
Ekstra behandlingseffekt (abscopal effekt)
Slipper tidelig tilbakefall
slipper med lokal bedĂžvelse.
mm

Hvem synes det er noe morsomt Ä pakke ut buksemannen og operere den nÄr de med BLC kan slippe billigere unna.

PHO har jo et hav av studier som viser fordelene med Ă„ bruke BLC .
Hva med om en kunne lage "en brosjyre / annet som blir utplassert strategisk og kommer denne pasientgruppen i hende og er med pÄ Ä fÄ budskapet ut til pasientene?
Her ligger vel ogsĂ„ grunnlaget for hvorfor PHO’s teknologi pĂ„ sikt bĂžr bli den fĂžrende og inntektsĂžkningene kommer.
BlÊrekrefts-pasientene har like stor rett til Ä fÄ vÊre med pÄ den teknologiske utviklingen som andre pasientgrupper.

WLC er utgÄtt pÄ tid og de som bare har denne behandlingen tilgjengelig bÞr bli kjent for det
Gammeldags og gÄtt ut pÄ dato.

4 Likes