Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Schneider har aldri greid Ä holde kontroll pÄ kostnadene. Jeg har ikke summert opp alt de har tapt i USA siden oppstart der, men det er mye. EBITDA var -5,3 mill. i USA i Q4 mot -2,2 mill. i Q3. I Europa var EBITDA 8,8 mill. mot 10,4 mill. i Q3. NÄr det gjelder hovedvirksomheten Cysview/Hexvix , sÄ har de altsÄ et dÄrligere resultat bÄde i USA og i Europa i Q4 i forhold til i Q3. Klart at markedet reagerer negavtivt pÄ det. Det eneste vi kan hÄpe pÄ nÄ er utbetalingene fra Asieres for lisensieringen av Hexvix og Cevira.

1 Like

Ja, det er dessverre den brutale sannheten. Selv om de har det beste produktet sÄ blir de holdt unna pga masse tunge/vriene forhold og de har da en forsvinnende liten del av markedet(noen fÄ prosent?) Tror de aller fleste satser her pga det som er pÄ gang i Kina nÄ, men markedet tar ikke sÊrlig hensyn til det. Reaksjonen, slik som jeg leser det, er pga skuffende vekst og spinkel guiding.

1 Like

Opex har vĂŠrt et betydelig ankepunkt mot caset, det har mange vĂŠrt enig i.

Men jeg konkluderer ikke med at CEO aldri har hatt kontroll nÄr det siste Äret viser en utflating. (PÄ et hakket hÞyere nivÄ enn man skulle Þnske, men absolutt alt blir jo dyrere for tiden.)

(Alle forbehold mot feil i tallene jeg sitter og pjÄter inn.)

Min kommentar fra februar og mars i fjor da opex for Q4 22 var helt fordelig:

8 Likes

DS pÄ web nÄ. Forventninger til 2024 sÊrlig i Europa.

1 Like

Cevira omtales som selve kronjuvelen i Asieris sin portefĂžlje.

3 Likes

De har ogsÄ Äpenbart kommet langt i prosessen med en lÞsning der de selv markedsfÞrer flex scope globalt.

2 Likes

Jeg synes dette er en sterk presentasjon! Kontroll pÄ kostnadssiden, Þkende salg og mye pÄ gang bÄde i Europa og USA. Konkrete planer og tiltak, samt x-faktoren Asieris. BULL!

4 Likes

Du kan ikke have mere ret đŸ„Č

Hvis du ser min kommentar fra i morges skriver jeg at Opex er steget 10 % siden Q3
Det syntes jeg faktisk er et problem og en sÊrdeles dÄrlig udvikling

Jeg har set YOY Opex — men det hjĂŠlper ikke, nĂ„r det lander + 10 % pĂ„ et kvartal

Frygter det vĂŠrste :face_with_monocle:

Dan har en 1. Opgave her

Havde hĂ„bet pĂ„ Dylan effekt — men den ser ogsĂ„ ud til at esse ud :cry:

Dansken

1 Like

Er ganske store kvartalsvise variasjoner i PHO, sÄ blir veldig mye magesÄr om man ikke glatter det ut litt.

Her har du 4 kvartalers glidende snitt pÄ opex

2 Likes

Den lÄste situasjonen i USA som nÊrmest tar liv av hele casen fortsatt. Tror nesten ikke det er mulig Ä ha mer motgang og uflaks enn det PHO har/har hatt. Men selskapet er gjeldfritt, de har bra med cash. Det er bra. Og hvis det blir fart pÄ det i Kina sÄ mÄ det bli et helt heftig comeback pÄ bÞrsen

1 Like

NÊr 20 mill i omsetning sÄ langt i dag. En kjempemulighet til Ä selge seg ut for de som ikke lenger har tro pÄ sitt aksjeinnehav.

2 Likes

Vel, rigid bruk har 10+% vekst ifĂžlge DS.
Veksten ser svakere ut enn hva som er reellt fordi rigide mÄ kompensere for frafall av Flex.
NÄ er det bare 27 scope igjen pÄ flex.

Dessuten er det Ă„penbart en snarlig endring i hele forretningsmodellen i USA, trolig fĂžr neste q pres. Jeg mistenker at iallfall deler av belĂžpet som er knyttet til forretningsutvikling kan relateres til dette.

4 Likes

Hvorfor selger du deg ikke ut, sÄ kan du heller hoppe inn nÄr du ser en kvartalsrapport du er fornÞyd med?

5 Likes

Den store ordren er nĂŠrmest 100% bankers ifĂžlge Dan.
Spent pÄ Ä hÞre mer om den nye businessmodellen.

Edit: Takk til de av dere her som eventuelt sendte inn spÞrsmÄl. Mye bra.

3 Likes

Det jeg ikke skjĂžnner er hvorfor PHO mĂ„ bruke ressurser og “megle” for KS? Kan ikke de selge skop selv? SkjĂžnner at ethvert utplassert skop er penger i banken for PHO, men for Ăžyeblikket koster det mer enn det smaker, og det har det gjort lenge.

1 Like

Vel
 Vanskelig Ä uttale seg veldig om dette sÄ lenge vi ikke kjenner til innholdet.

Inntrykket er en stĂžrre strukturendring som vil Ă„pne markedet for pho.
Kanskje KS skal selge hele sin scope divisjon?

1 Like

Meget sterk presentasjon, fikk gode svar pÄ mine to spÞrsmÄl; 1. Why is it politics that descides down classification? Her gikk han i det lange Ä forklare hva de gjÞr for Ä pÄvirke denne prosessen, virket overbevisende pÄ meg.
2. Is Asieris applying for NDA for Cevira in China,Eu og US at the same time? Only in China for now but may be in Eu not in US.

5 Likes

Har nett sett presentasjonen - jeg fikk ikke inntrykk av at de manglet resultatorientering og hadde dÄrlig vurderingsevne.

3 Likes

Han er nok pĂ„ vei inn nĂ„ - mĂ„ bare snakke negativt litt fĂžrst, si
 Men pĂ„ gang med Ă„ vri mot positivt pĂ„ siste kommentar ser jeg, sĂ„ er nok pĂ„ vei inn eller har fĂ„tt dekka shorten inn nÄ 

2 Likes

Da er spÞrsmÄlet skal vi ned eller opp, er hvert fall kjÞpere pÄ dette nivÄet for de som vil selge?
Skal vi fÄ en sterk avslutning pÄ en spennende dag med DS i topp form?

1 Like