Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Selskapet har en stor salgsstab som selger lite. Kan ikke være vanskelig å bli kvitt masse “daukjøtt”? Det kan være lurt å få en utenfra til å gjøre den jobben. Da slipper daglig leder blaimen fra de ansatte og beholder sin “popularitet” og autoritet ellers.

Grepet er nok mest en følge av at selskapet er- og blir en stadig mer åpenbar kandidat for buy-out / oppkjøp i en eller annen form eller fasong. Dét figuren har jobbet med de siste X årene, ikke trimming/optimalisering av salgsorganisasjon.

Noen interessante navn på roosteren til tidligere arbeidsgiver:

https://www.moelis.com/our-team/eric-cantor/

2 Likes

Det er styret som er strategisk og økonomisk ansvarlig, mens CEO utfører og handler på styrets vegne. (Og styret svarer for aksjonærene.)
Men det er CEO, og ledergruppen, som forhandler og fronter selskapet i felten, så om PHO ansetter en person med strategisk kompetanse leser jeg det som at det er nødvendig for å få gjennomført styrets strategi .
Mao jeg tenker at denne ansettelsen speiler st PHO skal snakke med andre selskaper fremover på strategisk nivå.

5 Likes

Den nye “kniven” får en masse opsjoner. Det harmonerer muligens dårlig med at dette bare skal være en ad hoc konsulentjobb, men kan ses på som en no cure no pay suksess fee for Kitchen, om han greie å få frem verdiene i selskapet.

Det har hele tiden ligget i kortene at Briarwood som PE-selskap vil ha frem verdiene i Photocure. Likevel har det gått motsatt vei med Schneider i ledelsen. Og det er lett å se hvilke feilbelsutninger som er tatt, kjøpet fra Ipsen og salgskorpset.

Så jobben er nok todelt. Rydde opp internt, samt se etter eksterne løsninger dvs. salg av hele Photocure til selskap som kan få synergier. Der ser jo Asieris ut til å ligge langt fremme.

Dette er veldig positive trekk fra Briarwood, og skulle vel vært gjort for lengst. Men nå nærmer jo Asieris/Cevira avklaringen seg, slik at det blir presserende at Photocure blir shapet opp og viser lønnsomhet.

En kraftig kursoppgang må forventes fremover.

3 Likes

Det var interessant der har du en som har de rette politiske “connection”.
Han er og plassert i Washington;

ERIC CANTOR

Managing Director
Vice Chairman
Washington

T: [+1 202 759 1091](tel:+1 202 759 1091)

1 Like

Vil tro at også et selskap som Merck kan være meget interesserte i å få BLC inn i sin fold. Der vil det absolutt foreligge synergimulgiheter innen særlig blærekreftområdet.

1 Like

Begynner å ligne et rallyoppsett i ordreboka nå…

1 Like

Må du slutta å surra! Kjøpet tilbake fra Ipsen er noe av det bedre som blei gjort.

Uten Europa tilbake i egne hender hadde man framdeles vært langt under 100mil i omsetning, samtidig er det bedre lønnsomhet i Europa en USA, enn så lenge.

5 Likes

Det er bare å se på resultatene, så ser du at dt du skriver ikke stemmer.

Oppkjøp klinger veldig dårlig i mine øren, spesielt i den situasjonen vi er i nå der det endelig ser ut som det begynner å gå rette veien.

Alt under kurstoppen på 150 som vi så under pandemiens dårlige tider vil jo være en tragedie for oss som har slitt med denne aksjen i så mange år.

Hva skjer forresten med opsjonene, som vel har en vesting periode på 3 år, ved et eventuelt oppkjøp?

Prøvde å google men fant intet konkret, det eneste som er sikkert er at folka som sitter med hundretusenvis av opsjoner nok vil komme meget godt ut av det.

Ja , hvor mye videnskapelig materiale , patenter etc har PHO liggende på lageret?
Det snakkes ofte om den terapautiske tillegs-effekten som viser seg ved bruk av BLC.
Denne effekten som kan ha et betydelig potensiale kan man jo kanskje stipulere på mengden av data som PHO har oversikt over og når en ser hvor ofte DS trekker frem den terapautiske effekten så må det jo være betydelige mengder og potensiale det er snakk om.
Så var det denne gjentagende frasen om DS og hvor misslykket texaneren er som industri-leder.
Hva skal man si ???

Etter at HD forlot skuten og DS overtok så har følgende skjedd

-Ibsen ble kjøpt tilbake
-Avtale med Kinesiske Asieris ble opprettet
-Hexvix kina fase 3 ble gjennomført og var vellykket.
-Milstones betaling er startet
-Samlet milestones er vel ca 2,5 MILIARDER NOK.
-Cevira fase 3 studie godkjent
-Cevira blockbuster potensiale
-cevira siste rest av arbeidet gjennomføres i disse dager.
-Ja , det får være nok.

Det å eie godkjente fase 3 studier er jo ikke daglidags og dersom vi kommer gjennom denne siste fasen med asieris så er det jo nesten norges-historie.

Så , å fremstille deler eller hele selskapet som fiasko og at tiden siden HD måtte gå som tidsbruk uten verdi …???
Enhver er sin egen lykkes smed.

Siste melding fra selskapet vedrørende oppsjons-pakkene til ledelse og ansatte er i mine øyne et kjøps-signal.
En mulig tolkning går som dette.

-kommende kvartalsrapport viser et sjokkerende høyt inntekt , noe DS har innsett og har god oversikt over. Han har valgt muligheten som innebærer at ledelsen og de ansatte samt eierene får være med på den eventyrlige verdiøkninen vi kan stå overfor.
De ansatte og ledelsen skal ikke jobbe hardt og ikke få kompensert for innsatsen. Da slutter kremen av de PHO ansatte til andre selskap .

Intet varer evig
Ikke engang den negative aksjekursen på PHO.

5 Likes

Det må være lov å trekke frem Phos egen aktivitet. Alle er jo klar over Asieris som i liten grad er DS fortjeneste . Det er ikke der jeg tenker strategiplanen ligger i første rekke nå. Det gjelder vel å få overskudd på Photocures egen virksomhet i denne sammenhengen som prio 1, samt eksterne interessenter.

Jeg håper som deg at det er tilfelle at 1q24 viser overskudd på Phos egen drift. Safira bør kunne vise bedre og bedre resultater.

Hvilken resultater sikter du til? Aksjekursen?

Trenger ikke å kikke lengre en til de siste kvartalsrapoprtene så ser man at Europa står for nærmere 60% av omsetningen av Cysview.

Det er også den delen som faktisk går i pluss.

sales

La oss si Photocure aldri hadde kjøpt tilbake rettighetene i Europa. Der hadde man plutselig mistet over 60% av omsetningen. Og den eneste delen som faktisk går i pluss. Man hadde vært prisgitt Ipsen, og man vet jo hvordan det så ut. Var null interesse for å fremme produktet. Hele greiene hadde stagnert.

Da sitter man igjen med USA, men der vil du “kvitte deg med daukjøttet”, som du så fint kalte slagskorpset. Personellet som faktisk skal legge grunnlaget for å øke antall skop i USA, og vekst.
Salgskorpset som har økt basen med skop i USA med 70%, til tross for en reduksjon av Flex skop. Igjennom en pandemi.

Så ingen vekstutsikter i Europa, da det er prisgitt en 3. part. Redusert vekst i USA, da store deler av korpset som skal selge skop og fremme vekst er fjernet.

Hva sitter man igjen med da? Avtaler med Asieris, som kom på plass etter DS tok over roret i Photocure.

Hvis ikke Photocure hadde vært villig til å satse, så er det ikke sikkert vi hadde sett nye skop fra Karl Storz, Olympus, Wolf osv.
Ting skjer ikke av seg selv. Og ingen selskap forplikter flere millioner i produktutvikling til nye skop, hvis selskapet bak selve middelet som skal brukes i skopene sleper beina etter seg og sitter på bakbena og venter på at alle rundt skal plukke opp ballen.

13 Likes

edit: off topic

Beklager, det skal ikke skje igjen. :expressionless:

Kursen afspejler nok, at der har været en større risiko. Som jeg husker det, sagde Dan vel også på sidste kvartalspræsentation, at de havde været udfordret, men at Photocure havde bevist, de stadig er der.
Jeg synes virkeligt tingene begynder at se spændende ud og jeg forventer at kursen pludselig tager nogle store ryk opad. Spørgsmålet er bare hvornår?

To store nyheter vil løfte kursen, NDA i China den kommer i Q2, så har vi nedklassifisering av scope i US det har vi ventet på i et og et halvt år så når det kommer er uvisst. Med nye strategi direktør har PHO innsett at de trenger mer politisk drahjelp og lobby virksomhet for å påvirke beslutningen til FDA og i tillegg blir det sett på strategiske grep som vil få skikkelig fart på kursen .Tror de store aksjonærene med Briarwood i spissen er utålmodige og ikke fornøyde med utviklingen. Som sakt over må nok kursen over 150 skal de begynne å lukte fugl.

3 Likes

Du får gå tilbake og lese 2018 og 2019 regnskapet. Da mottok Photocure samlet netto nesten 130 mill fra Ipsen. Norden har hee tiden vært drevet av Pho og inngikk ikke i Ipsendelen.

Hva slags strategiske grep kan det være? Hvis jeg satt i styret eller var Briarwood ville jeg først få etablert hva se forskjellige delene i PHO realistisk pris er for aktører som opererer i PHO sitt marked.
Vil tro at for Asieris er Cevira delen vert mange milliarder NOK la oss si 4 mld. eller 150 NOK per aksje. Merck har vært nevnt her som mulig kjøper av hele selskapet. Merck hadde en omsetning i Q1 24 på $15,8 billion så en pris på 8 mld. NOK for hele PHO er små penger for Merck dersom det er av interesse for Merck eller det truer en eller flere av deres foretnings områder. Det tilsvarer 300 NOK per aksje.Den nye strategi direktøren er flink å regne vil jeg tro så han kommer sikkert raskt frem til hva prisen er.
Vil tro dette er bare begynnelsen på hva slags strategiske grep som kan tass.
Tror PHO er den mest under vurderte aksjen på OSLO BØRS.
Må understreke at dette er bare mine spekulative senarior, men ikke usansynlige.

1 Like

På 2 år fikk altså Photocure ca 130 mil fra Ibsen. Ca det samme hva man har i omsetning nå på 2 kvartal…
Og ja, jeg er fult klar over at omsetning ikke er det samme som rene inntekter.

I perioden 2015-2019 lå inntjeningen fra Ibsen på ca 60 mil i året, pluss minus.

Dvs, 5 år på rad, uten vekst. Det er dette du gjerne ville hatt?

Så kan man argumentere for at kostnadene gikk opp når man overtok personell ifbm. avtalen. Men deler av kostnader som etterhvert forsvinner er deler av fortjenesten som Ibsen tar et stykke av. Og lånet som Photocure tok opp, dette er forresten nedbetalt nå, og utgjorde ca 24 mil i året.

Når Ibsen er 100% ut av bildet vil tilbakekjøpet bare se enda bedre ut, iallefall når man da i tillegg sitter med full kontroll på verdikjeden i både Europa og USA.

I Europa nærmer man seg nå 70 mil i omsetning i kvartalet, og Photocure pusher videre for å øke bruken, noe Ibsen hadde helt neglisjert når dem hadde salget.

12 Likes