Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Ja det blir nok “toppers” når også Marlene kommer inn i to spann med Egberts :face_vomiting:

3 Likes

Håper på Cevira resultatet i fase3 kommer nå snart.
Med positive resultater hær så må jo etter min mening PHO gå inn i en annen divisjon.
Da går en fra å være et selskap med 1 stk medical acid til 2 produkter helt uavhengige av hverandre , Cevira overtatt av Asieris vil gi storeinntekter "gratis og uten resursbruk fra PHO.
PHO håper jeg vil bli en utbytte-maskin for selskapets eiere.

Lykke til

3 Likes

Ja vi trenger noe lykke ser det ut for. Det er litt slapt av ledelsen at de ikke kommer ut med informasjon enten negativ som forklarer dette fallet eller positive som gir oss pustepause. Skulle tro at de nå har god oversikt over omsetning i Q1 når de allerede i feb 23. kunne gi omsetning i jan. og feb. Også antall scope utplassert må jo være lett å telle, 20, 30 ,40 etc. Vi burde bombardere ledelsen med klage mail over slik slapphet.

1 Like

Helt uenig.
Dette gir bare unødvendig merarbeid for selskapet, og det vil legge en forventning om at ledelsen hopper frem fra bak gardinen hver gang kursen ikke går slik aksjonærene så for seg.
Selskapets ansvar er å sikre at photocure går godt, ikke pleie aksjekursen mellom kvartalspresentasjoner.

6 Likes

Da kan man spørre seg hvorfor de kom på banen med tall for jan. og feb. under Q4 presentasjonen, hvis det var så mye ekstra arbeid. CFO har ikke noe å gjøre mesteparten av tiden så å oppdatere på det som de allerede startet på er ikke for mye forlangt.

1 Like

Fikk man ikke ved Q4 signaler som tydet på at Q1-23 vil vise bedre tall enn Q4-22?

Det er jo kun kort tid til Q1 presenteres, og det er vel da årsaken til at ledelsen ikke synes det skal være nødvendig med noen “beroligende” rapport i forkant?

1 Like

Vi ser stadig i andre selskaper at de kommer med en markeds oppdatering. Når de nå allerede har startet på det i skulle det ikke være mye ekstra arbeid å fullføre jobben.
Det er jo og mulig at de har fått munnkurv av en aktør som har helt andre hensikter enn oss vanlige aksjonærer.

  1. De kom med tallene på en presentasjon
  2. Det er unaturlig å dukke opp med sensitive tall mellom q presentasjonener. Hvilke andre selskaper gjør det?
3 Likes

@myk du er bedre enn dette vel?

1 Like

I går fikk vi markeds oppdatering fra DNO og i dag fra AKRBP.

Det er q3 10. mai. Det er om presis 3 uker.

1 Like

Jeg har vært CEO av et selskap med mange ganger omsetningen til PHO så jeg vet nøyaktig hvor mye arbeid som en CFO i PHO har.
Å telle nye scop i operasjon burde Erik Dahl kunne greie.
Han burde også forklare den sterke nedgangen i Nordic i 2022

1 Like

Jeg henger ikke helt med her, hva tenker du her?

Helt enig.
Når aksjonærverdiene halveres på bare noen uker, uten at det foreligger ny info i markedet, er det på sin plass med en oppdatering av flere grunner; bl.a. for å avklare at det ikke foreligger ulik info i markedet (lekkasjer). Dette er standard prosedyrer.

Det som faktisk er høyst uvanlig er at det ble gitt en nokså detaljert oppdatering(salg mm) av q1 under q4 presentasjonen - sågar helt frem til presentasjonsdagen, mer enn halvveis inn i q1.
Det har aldri skjedd før - så hvorfor fant de det betimelig å gjøre denne gangen ?

Å oppdatere på nye scope som er installert i nye klinikker i Q1 2023 og hvor mange gamle som er skiftet ut. Denne informasjonen har du gitt oss fortløpende men den informasjonen som du gir er ikke nøyaktig og det er en gjette leg å komme frem til hva det nøyaktige tallet er. Siden den informasjonen er helt sikkert tilgjengelig for lenge siden burde PHO gitt en markeds oppdatering på det.

Ok, da henger jeg med.

Dette tok jeg opp med DS for noen år siden(2019) på generelt grunnlag etter ønske/input om dette i fb gruppen.
Det var ikke aktuelt den gangen og tror nok ikke hans syn på dette har endret seg.

Deler av svaret fra han den gang:

“Regarding numbers between quarters the short answer is we will not do that. Not to mention that unless a site agrees to be listed we can not put them on the website. But quarterly numbers are accurate. Anything shorter in time period would not make sense and likely would throw unnecessary volatility into the stock price on irrational reactions to short time interval of performance.”

2 Likes

Ja han har hvert fall oppnådd dette.

2 Likes

Men, det skyldes nok helt andre årsaker enn scopes.

La det ikke være noen tvil, jeg forsvarer ikke selskapet. Uavhengig av pandemi så har ikke selskapet hittil levert tilfredsstillende etter min mening, det går for seint.
Med det apparatet de har i sin organisasjon burde de klart levere bedre og det er nok hovedårsaken til at aksjen blir straffet.
Kvartal etter kvartal skuffer de egentlig, hvertfall på et elelr flere parameter.
La oss krysse fingrene for at q1 23 kan bli vendepunktet for selskapet.

1 Like

Sirkus :joy:

Eneste grunnen til grining på forum nå er at kursen er nærmere 50 en 100.

Det er ikke en eneste ny bit informasjon i markedet.

Topp 20 har økt sin posisjon fra 51% til over 53% siden begynnelsen av mars. Hvordan ser det ut hvis man ser på topp 50%?

Hvis ikke topp 20 selger, hvem gir da volum til omsetning?

Det vi vet er den infoen som ble gitt under Q4 presentasjonen, og Asieris sine resultater kommer når dem kommer. Kursen vil ikke gå selv om man får en “skop-plassering minutt for minutt”.

Man hadde tidenes utplassering av skop i Q4, hjalp ikke en pøkk på kursen. Pho MÅ få på plass en kvartalsrapport som viser kontroll på utgifter og at veksten er tilbake. Inntil da styrer short, intradagtrade og sentimentet i markedet.

Fun fact: Revenue per skop i US dollar på nivå før covid, vil alene gi en vekst på 40% i USA…

12 Likes

Oppdateringer innimellom blir for slapt.

Det eg vil ha er livestream av ein fitbit hos alle i toppleiinga, så vi kan sjå om dei har unormalt høg puls på jobb, elle om dei søv dårlig. Då kan alle aksjonærar hente ut den dataen dei treng for å ta gode og riktige vurderingar.

Dette er sjølvsagt sarkasme.

2 Likes