Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Støtter den

Sist(?) kjente info er at Wolf er mest på ballen, med Olympus rett bak.

Redigert:
Mye fokus på kostnader i en del innlegg.
Kostnadene er knyttet til at selskapet satser. De kan rimelig sikkert relativt lett reduseres betydelig uten at inntektene faller proporsjonalt. Det er egentlig bare å se på hvordan Ipsen over mange år har melket tidligere kommersiell innsats i Europa.

Min mening er at det er inntektene som må opp (og ikke at kostnadene nødvendigvis må ned).

3 Likes

Enig, det koster å satse, men kostnadene bør nå stabilisere seg/øke mindre enn tidligere. Så igjen må jeg nevne at en stor kostnad i q4 var business development som fort kan vise seg å være en ukjent trigger…

3 Likes

Siste 4 kvartal, bortsett siste kvartal, har utgiftene lagt på rundt 95 mil kr +/- .

Klarer Pho å komme ned til rundt 100 mil, og samtidig øke inntjening, så er dem tilbake på sporet.

1 Like

Kanskje man kan finne en mer effektiv måte å selge på? Er det ikke et ankepunkt at man har fått for lav uttelling av selgerkorpset i USA?

Mange svar på dette… Men litt lenger ned i gaten er blc soc for behandling av blærekreft. Da driver ikke pho med opplæring i samme skala som nå. Da er det sykehus og utdanningsinstitusjoner som gjør det.

Er redd det går altfor tregt med Photocure i USA. Jeg tror de er for små til å lykkes i et marked som krever større ressurser, kapital, organisasjon og relasjoner enn det selskapet rår over. I så måte virker Dahl som en mesterlig balansekunster gitt de premissene han arbeider under.

Det må inn en industrielle partner/eier for å akselerere veksten og ta ut det fulle potensialet i Cysview, tror nå jeg.
Men at kursen skal opp igjen, uavhengig av dette, er jeg trygg på. I motsatt fall er er usannsynlig mye som skal gå galt….igjen…

Endel vil løse seg med nedgraderingen… da vil soc bli mer realistisk også

Vel, de er jo igang med å snu de større kjedene som f eks VA og Kaiser. De er toneangivende. På et eller annet tidspunkt vil dette tippe over til å akselerere nærmest av seg selv. Nedklassifisering av scope vil kunne være en sterk bidragsyter i så måte.

FDAs holdning er velkjent.

3 Likes

Den kan hende. Men da kommer vi inn på noe som enkelte her allerede har touchet litt borti.

Oppkjøp av hele butikken.

Det der er snakk om er å nå det berømte “punktet” hvor ting bare begynner å rulle av seg selv. Hvis man får nedklassifisering og det blir SOC vil det bli en katalysator for videre vekst som ingen analyseselskap har tatt høyde for.

Men hvis så blir tilfellet,hva er sannsynlighet for at en liten mygg fra Norge skal få sitte med world wide rights på blålysvesken, i et milliardmarked… uten å bli slukt av et større selskap?

For et større firma med peng i banken hadde det vært en “no brainer”. Ventet til alt faller på plass, kjøp opp hele driten før alt tar av. Bruk så sitt eget nettverk og apparat for å akselererer vekst. Minimum effort, maximum gain :man_shrugging:

10 Likes

Sitte helt uten PHO aksjer nå er kanskje ikke så lurt i tilfelle det kommer en eller annen overraskelse…:slight_smile: Noe lengre ned enn det kommer vi vel ikke uansett

Visste ikke at Dahl var balansekunstner. Det må du forklare nærmere.

Jeg antar han har et stort press på seg for å bevilge mer ressurser på front-end issues, og fra en kasse som strengt tatt er veldig beskjeden i denne sammenheng. Samtidig skal han utøve et ansvarlig håndverk/opptre som strict controller og ha ansvar for at finansene er sånn noenlunde fornuftige ift aktivitet vs resultater (cash-flow).
Det synes jeg som sagt han mestrer godt.

"17.03.2023 - 12.04.2023

Briarwood sitter stille med sine 3.858.619 aksjer. 14,23% av alle aksjer.

SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB med 4 klient kontoer blant topp 20, har økt med 349.000 aksjer. 1 klient konto står stille mens den sjette har redusert med 134.000 aksjer. Tilsammen har SEB 5.072.242 aksjer. En samlet økning på 215.000 aksjer. 18,71% av alle aksjer.

THE BANK OF NEW YORK MELLON har 4 klient kontoer blant topp 20. De har redusert med 64.000 aksjer. Tilsammen 1.557.227 aksjer. 5,74% av alle aksjer.

Ellers små bevegelser blant de topp 20.

Tillegg: Topp 20 har økt sin eierandel fra 52,46% til 53,30%."

12.04.2023 - 19.04.2023

Briarwood sitter stille med sine 3.858.039 aksjer. 14,23% av alle aksjer.

SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB med 6 klient kontoer blant topp 20, har økt med 110.000 aksjer. Tilsammen har SEB 5.181.546 aksjer. 19,12% av alle aksjer.

THE BANK OF NEW YORK MELLON har 4 klient kontoer blant topp 20. De har økt med 87.592 aksjer. Tilsammen 1.644.819 aksjer. 6,07 % av alle aksjer.

The Northern Trust Comp har redusert med 54.000 aksjer til 391.186 aksjer. 1,44% av alle aksjer.

Ny blant topp 20 er Svenska Handelsbanken med 261.166 aksjer. 0,96% av alle aksjer.

Det merkelige er at JPMORGAN ASSET MANAGEMENT har ennå ikke begynt å dekke inn sin short posisjon på 190.000 aksjer.
Skal de vente til det kommer gode nyheter? :sweat_smile:

https://photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

3 Likes

Ja det trenger ikke bare være Briarwood og Asieris som er interesserte i å kjøpe.
Kjøper forsiktig på 53 må komme i forkant av andre oppkjøpere.

De må føle seg snaske sikre de som ligger og selger at det ikke kommer en melding om nedgradering eller Cevira phase III eller andre banebrytende meldinger. Har kjøpt litt på 53 og 53,3 så får vi se om det var lurt.

Hadde vært kjekt hvis man kunne se hvem som selger/kjøper. På Netfonds tiden kunne jeg se hvilken megler som sto bak. Eneste info jeg får på Nordnett er tid, pris og antall.

Mulig man får tilgang til meglerstatistikk hvis man abonnerer på de dyrere trading verktøyene, men det gidder jeg ikke bruke penger på så lenge min aktivitet er så liten som den er.

Hvis det kommer positive nyheter håper jeg det får bred mediedekning slik at flest mulig holder på aksjene og ikke hiver seg på salgsknappen så snart de har fått en liten oppgang på 5-10%

Det savner jeg også. Da følte man at man hadde mer kontroll når man visste hvilke meglerhus som kjøpte og solgte.

2 Likes

Dette forsvant dessverre også hos Netfonds på slutten, og har ingenting med om meglerne vil eller ikke. Det er Oslo Børs som stoppet dette med bakgrunn i mifid.

Redigert :
For øvrig veldig enig i at det var særdeles nyttig informasjon.

2 Likes

Det skrives ofte om den der short posisjonen på 190.000 aksjer. Med dagens kurs er det bare snakk om en aksjeverdi på 10 millioner kroner, det dekker de kjapt inn hvis det kommer gode nyheter. Det er uansett bare småtterier for JPMORGAN.

2 Likes

Ennå ivrige selgere. Uendelig kilde å ta av.