Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Protokoll fra Photocure AGM i fjor.
image

Og i fjor var det enstemmig for valgkomiteens innstilling om styre, herunder.
image

Hvordan blir det i år?
Å velte valgkomiteens innstilling er nok vanskelig, men en god markering kan det bli ved at mange sier nei takk til JE og MB - og gjerne HPB i valgkomiteen.

Det nærmer seg påmeldingsfrist for AGM (AGM gjennomføres 3. mai kl. 17) - Aksjeeiere som ønsker å delta i den ordinære generalforsamlingen må registrere påmelding som må være mottatt senest 28. april 2023 kl. 16.00. Det er også greit å forholde seg til samme tidsfrist for de som vil gi stemmeinstruks via VPS.

Slik er stemmeinstruksen jeg sendte inn:

3 Likes

Smått katastrofalt fra valgkomiteen å i det hele tatt innstille Malene til styret etter flykræsjet Nano.

4 Likes

Takk for god informasjon. Det er tydelig at det er stemmene til Briarwood som stod bak de 21% som stemte for valgkomitéens innstilling i 2022. Skal vi ha noe håp om å gjøre noe med de to styremedlemmene må vi få med oss en eller flere av de SEB aksjonærene. Bak en SEB konto var det et fond som jeg ikke husker som flagget over 5%, vi burde skrive til de. Også Radforsk burde vi ta kontakt med, tror det er mange her som har god kontakt med de, men aller viktigst er de SEB aksjonærene. Kan være at denne nedturen skyldes disse to representantene som har mistet all troverdighet.
Er det noen som kjenner historien til NANOV godt som kan gjøre dette?
Et av fondene som flagget over 5% erSEB Life International
Assurance Company Ltd life@seb.se
En annen som har redusert er; Franklin Resources Inc.
Cathy Johnson
Manager Global Securities
subssholder@franklintempleton.com
Med hjelp av AI fikk jeg dette forslaget å sende;
Dear representative
I am writing to express my concern about the current situation regarding the board members of Photocure. As a stakeholder in the company I believe it is important to ensure that the board menbers uphold the highest standard of ethics and transparency.
Recent events have raised questions about the conduct of certain board members, and I urge the company to take swift and decisive action to address these concerns.
It is essential that the board is composed of individuals who are commited to promoting the best interests of the company and its stakeholders.
I would appreciate any update or information that your company can take to address this issue. Thank you for your attention on this matter,
Sincerely

Forslag til brev vi sender til DS og andre aksjonærer.

1 Like

Hvem er medlemmene i sittende valgkomite?

1 Like

Dette skrive valgkomitéen i 2021;

  1. THE ACTIVITIES OF THE NOMINATION COMMITTEE
    The Chair of the Nomination Committee met with the Chairman of the Board of Directors (BoD) early
    December 2020. After this, there have been several teleconferences and exchanges of e-mails. The
    Committee has interviewed the largest shareholders. Furthermore, the committee has conducted
    separate telephone interviews with all Board members as well as separate meetings with the CEO.
    The Committee has also been in dialogue with the Chairman on a continuous basis while evaluating
    the Board situation.
  2. PROPOSED COMPOSITION OF THE BOARD OF DIRECTORS
    The BoD appears to function well. The skillsets and experience of the Board members are well
    matched to the expected need of Photocure over the coming 12 months. The interaction and
    collaboration between the BoD the Executive Management is also working well. The Nomination
    Committee believes leaving the BoD unchanged is the best course of action. All Board members are
    up for election and all have agreed to be nominated for re-election.
    The Nomination Committee propose the following:
    Jan H. Egberts (chair) (re-election)
    Grannum R. Sant (board member) (re-election)
    Johanna Holldack (board member) (re-election)
    Anders Tuv (board member) (re-election)
    Anne Worsøe (board member) (re-election)
    Anders Tuv represents Radforsk, one of the major shareholders. The remaining candidates are
    independent. The proposal from the Nomination Committee is based on a careful evaluation of the
    Board’s composition and function versus the company needs. It is our belief that the proposed
    Board is eminently suited to help meeting the challenges the company faces at present and up to the
    ordinary AGM in 2022.
  3. REMUNERATION OF BOARD MEMBERS
    4a) Nominal remuneration
    The Nomination Committee sees a need to better align the Board remuneration with that of relevan

NOMINATION COMMITTEE REPORT AGM 2023

Utdrag;

image

image

Foreslår å forandre teksten til;
Recent events regarding the share price in Photocure and similar development in another norwegian company Nordic Nanovector where the COB are the same person as in Photocure and the CEO is now proposed as a board member of Photocure, and I urge the company to take swift and decisive action to address these concerns.
Skulle ikke tro at denne teksten er forbundet med “liabilities” da den bare gir uttrykk for hva som har skjedd.

Har nå klar en tekst som jeg tenkte å sende il Einarsson og Hans Petter Bøhn, men jeg trenger å få kommentarer og synspunkter på det før jeg sender det.

Dear Einarsson

I am writing to express my concern about the current situation regarding the board members of Photocure. As a stakeholder in the company I believe it is important to ensure that the board members uphold the confidence of all stakeholders small an large.
Recent events regarding the share price in Photocure and similar development in another norwegian company Nordic Nanovector where the COB are the same person as in Photocure and the CEO until recently is now proposed as a board member of Photocure, and I urge the company to take swift and decisive action to address these concerns.
It is essential that the board is composed of individuals who are commited to promoting the best interests of the company and its stakeholders.
I would appreciate any update or information that your company can take to address this issue. Thank you for your attention on this matter,

Sincerely

Har og mail adressen til Briarwood og kan sende til dem, har ikke til Hans Petter Bøhn. Er det flere enn meg som har problemer med disse styremedlemmene og er det riktig å sende mail til andre og store aksjonærer om dette?

2 Likes

Jeg er også skeptisk til Marlene, braun sluttet etter noen uker, åpenbart må han ha visst at det var store problemer…

2 Likes

Hvis det er grunnlag for å gå til sak mot disse to i NANOV er det vel absolutt nødvendig å agere.
Ser at Hans Petter Bøhn er styreleder i PCIB som er et annet selskap som har gått i null. Så de beskytter vel hverandre er bekyrringsfult.

2 Likes

Hva er begrunnelsen fra Photocure for å hente henne inn til styret?

Men om hun blir valgt, så kan vi jo håpe på at hun er ekstra motivert for å løfte prestasjon og inntrykk etter fadesen i Nano?

1 Like

Marlene mente jo selv at hun gjorde en utmerket jobb i Nanov. Benyttet enhver mulighet til å skryte av hvor hard og mye hun jobbet for sin 5 mill i lønn, og hvor flink hun var til å passe på aksjonærenes penger!
Eneste grunnen til at hun er foreslått her må være at hun og Egberts er bekjente.

Tror alle tidligere aksjonærer i Nanov vil mene at den dama ikke bør inneha noe som helst styreverv!

5 Likes

Vanskelig å forstå at ledelsen i PHO skal innlemme nye styremedlemmer, dersom de ikke har en konstruktiv begrunnelse til beste for selskapet bak?

Jeg kjenner da heller ikke hvor stort personlig ansvar denne personen egentlig har for at Nano mislyktes…

3 Likes

Nei det kan selvsagt diskuteres, men jeg mener at samtlige som kommenterte den jobben hun gjorde mente at hun ga en dårlig figur både som IR, CFO, og CEO.

3 Likes

Det spørs bare om ikke objektiv dømmekraft kan bli påvirket av egne bitre tap?

3 Likes

Hvis man mener at det diskvalifiserer henne fra jobben som styremedlem i PHO, så er jo det greit nok.

Men det var ikke hun som som senket NANOV. Det må jo i såfall styrelederen ta ansvar. Han er jo styreleder i PHO også, så det lover jo bra :+1:

1 Like

Ludvik Sandnes ble i Nanov oppfølgt av Egberts i 2019. I 2019 var Nanov allerede low (38) ( fra all-time high (120) lurer på om Egberts hadde en mulighet til å redde den.

PHO har vist økte etablering av scoop, økt salg av doser med Hexvix/Cysview, avtale med Civera. o.m.

Jeg mener at vi er nå på ¨5 på 12¨ og noen som kaster håndkle… og noe små (les ikke topp 100 ) mener at alt går til helvete. Jeg hadde gjerne sett en mye mer internasjonalt og fra investors side styremedlemmer for å ta oss til PHO.level II .

1 Like

DNB ute med ny oppdatering i dag target redusert til 115. Har ventet på denne og er overasket at de ikke senker kursmålet mer. Proof of the pudding 10. mai.

4 Likes

Grei oppside fra 53,- da.

1 Like

Ja og investtech sier; Ved reaksjoner opp har aksjen motstand ved cirka 81.00 kroner.