Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Plan?

Kan like gjerne komme flere tilbakekjøp. Stor kontantbeholdning ingen gjeld. Og det som partner mener er en blockbuster på vei til markedet. Historieløst. PHO tilhører en sjeldenhet i biotek verdenen

Skal noen komme «gratis» til denne muligheten? En slik «opsjon» bør ha en verdi.
Skal verdier i så fall dersom fasit markedstilgang gå mange ganger raskt og brutalt?

Vel de mente at aksjene var var rimelige og de kjøpte de 200 000 til 57,45 og de 400 000 til nærmere 60 så jeg ville tro at de ikke var interesserte i at kursen forsvant ned igjen etter disse tilbakekjøpene. Ville tro at de hadde en dobbel funksjon, kjøpe billige aksjer til opsjonsprogrammet og få kursen opp på et rimelig nivå.

Det er markedet som bestemmer prisingen på selskapet far.

Market cap på hele photocure er 1.47 milliarder på dagens kurs, hvor mye av sin ledige kapital skal selskapet bruke på å kunstig forsøke å dytte prisen oppover?

Informasjon om hvem som kjøper og selger er tilgjengelig forresten:

https://tekinvestor.no/aksjonaerlister/pho_ol

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

Vi kan gjerne ha en diskusjon om hva som er kunstig høy aksjekurs men jeg mener og vet at ledelsen er svært misfornøyd med denne kunstige lave kursen.

1 Like

Jeg mener de bør kjøpe tilbake mye mer ved dagens kurs. Se PHO sin egen vurdering av verdier da de meldte tilbakekjøp nå.

Har ingen interesse av «dytte oppover». Hva er det for noe? Ledelsen, de største aksjonærene med representanter i styret ser større verdier enn dagens prising. Det stod jo svart på hvitt i børsmeldingen om tilbakekjøp.

Jeg har gitt melding om mitt ønske dersom disse nevnte størrelser er enig, mer tilbakekjøp. Opplever at de lytter godt til aksjonærer.

Det er bare å vente om det kommer. Hva spesifikt selskapet tenker ved verdier vet jeg ikke. Men stoler 100% på uttalelse i børsmeldingen om at de sier verdier ikke er kommet frem i dagens prising. Om selskapet klarer å kjøpe tilbake mer før en avklaring om PHO får et nytt produkt i markedet gjenstår å se. Synes virkelig fremtiden å være lys eller ikke?

1 Like

Sagt det tusen ganger før, synes det er å episk skyte seg selv i foten all denne retorikken om kunstig lav pris, at man skal fortjene gevinst fordi man er tålmodig og tar risiko.

Hør fra 9:40 eller så og omkring et minutt:

Det vi vet er at både største eier og photocure selv har lagt en god del penger på bordet i dette 50-60 prisleiet, mens en del andre topp 50 aktører selger så snart prisen er nær 60. Derfor ligger den og vaker på dette nivået.

Min teori er at dette er en god del av grunnen til at det butter nå:
image

Hvis den faller tilbake til under 110 ved Q1 rapporten blir det nok godt mottatt.

Edit:

Også generelt børsklima selvsagt.

1 Like

Det er nå demokratisk at ledelse, styret og de største eierne representert her gjør fornuftig vurderinger om verdier. Jeg tar børsmeldingen ved tilbakekjøp og kommentar om at verdier ikke er kommet frem seriøst. Men hastverk, har vi det? Nei. Greit å vente på noe godt og en mulig løsning på et stort problem for enormt mange pasienter (hvis en tror på en løsning).

Nå har vel de største 20 eierne knapt noen gang hatt større eierandel enn nå? De 50 største synes også rimelig stabilt? Ser ikke helt det du ser. Nesten for stabil aksjonærmasse?

Opex var vel enkelte investeringer i scope og samarbeid? Det var flere initiativ for vekst. De lærde strides. Hva skal partnersamarbeid hvor royalties, milestones hvor partner tar alle kostnader for å få frem produkt være verdsatt til. Til overmål presentert som blockbuster av partner ved fora på høyeste myndighetsnivå.

Det er gøy å diskutere. Og vanskelig å ha en fasit. Jeg har ikke den. Men fasit kommer den. Det blir spennende.

Tror ledelsen i denne sammenheng tenker akkurat likt som deg om meg: De ønsker å kjøpe flest mulig aksjer til lavest mulig kurs, fordi de mener at kursen på sikt skal opp og at det dermed er en god investering! Spesielt siden disse aksjene skal brukes til opsjonsprogrammet.

1 Like

Min teori er at det er ikke investorer som gjør en fornuftig vurdering av aksjeprise, omsetning, kostnader og resultat eller fremtidig inntjening men short selgere som styrer kursen helt. Det er tydelig å følge med på og en må være blind for ikke å se det.

1 Like

Ja, da kan de gjerne kjøpe atskillig mer enn 200.000 aksjer. :face_with_raised_eyebrow:

Det har vært en lang og utmattende reise. Reward blinker i det fjerne. :sneezing_face:

2 Likes

Jeg tenker at jeg kjøper ikke flere aksjer nå med dette handlemønsteret selv om jeg tror at kursen er kunstig lav. Må se et annet handlemønster og at shorterne ser at det er ikke mer å hente på å kjøre kursen ned ved hvert kurs rally.

Ta kontakt med ledelsen/styret eller send mail. Jeg vet de lytter. Enig i flere og større tilbakekjøp fremover med slik prising. Hvem vet plutselig kommer det? De lytter til sine eiere. Jeg tror neppe alle som skriver her er eiere i selskapet (og det er jo helt greit) men da blir det vrient å bli lyttet til. Men som eier er de meget interessert i å høre og vektlegge en eiers innspill. Naturligvis.

Synes ikke de trenger omkring 300 millioner på bok i cash med dagens markedsverdi.

Jeg gir en olfert til den næste som skriver småprat i den fundamentale tråd :grin:

1 Like

Fint om noen tar kontakt og ser om de får svar. Jeg har ikke fått svar fra verken David M. eller Erik D. siden starten av Mars.

Det er vel lite trolig at de går i gang med et nytt tilbakekjøpsprogram så tett opp mot ordinær generalforsamling, selv om de har fullmakt fra fjorårets GF.

4 Likes

Det er direkte useriøst/uakseptabelt så fremt du ikke stilte helt nedsnødde spørsmål (noe jeg aldeles ikke tror du har gjort).

Gikta mi (som ikke er verdt noe) er at selskapet er i spill, særlig ref. økningen til BW og deres historikk siste år med oppkjøp av deres selskaper i norden.

4 Likes

Sendte en mail til Dahl angående tilbakekjøp.
Ser jeg mailet med David i fjor og da svarte han dagen etter, så veldig merkelig om de har sluttet å svare.
Sier ifra om jeg hører noe.

3 Likes

Kan stille klokka etter det her

2 Likes

Helt til en ikke kan det mer…?

1 Like

PHO har antydet store milepæls-utbetalinger i år. Med rundt 300 mill på bok allerede, bør det definitivt være rom for ytterligere tilbakekjøp utover de rundt 30 mill de så langt har brukt. Dette vurderer selskapet vel best selv.

Følgende sitat fra avtaleinngåelsen om lisens for Cevira til Asieris i 2019 fra Erik Dahl om potensialet av milepæler;

" Lisensavtalen med Asieris gir et betydelig omsetnings-potensiale samtidig som vi kan fokusere mot å bli et globalt blærekreft-selskap, sier finansdirektør Erik Dahl i Photocure til Hegnar.no.

Photocures inntektspotensiale fra utviklingen og den globale kommersialiseringen av Cevira skal være i størrelsesorden 250 millioner dollar, inkludert alle utbetalinger og potensielle milepæler, eksklusive royalties på 10-20 prosent. På spørsmål om 250 millioner dollar er et best-case scenario og hvor sannsynlig dette utfallet er, sier Dahl: - Dette er best case og krever testing, godkjennelse og kommersialisering i Kina, USA og Europa. Det er vanskelig å angi sannsynlighet, men produktet har en godkjent fase 2 bak seg i USA og har også oppnådd enighet med FDA om en SPA for produktet. Alle som driver i pharma vet imidlertid at det er snakk om både utviklingsrisiko og risiko knyttet til kommersialiseringen. Photocure får i henhold til den inngåtte kontrakten med Asieris signeringsbetalinger på fem millioner dollar i løpet av seks måneder. I tillegg kommer utbetalinger for utvikling og godkjennelse av produktet i Kina på til sammen 18 millioner dollar, deretter er det utbetalinger på til sammen 36 millioner dollar for tilsvarende i USA og Europa.
Videre er det mulighet for utbetalinger knyttet til kommer “second indications” på 14 millioner dollar. Totalt utgjør utviklingsmilepælene 68 millioner dollar. De øvrige 190 millionene er milepæler som oppnås når Cevira har nådd et visst salg."

Antar det er hele eller store deler av beløpet på 18 mill dollar for utvikling og godkjennelse av Cevira i Kina som PHO håper å få utbetalt i år. Og som vi nå står og tripper og venter på.

Og bakom venter etter hvert royalties på mellom 10 og 20 prosent…

Alt i alt såpass store potensielle utbetalinger ved Cevira-suksess at det er merkelig om det så langt lite verdsatte PHO ikke kommer i spill ved markedsadgang for Cevira.

5 Likes

Kan godt henne at den skal lidt længere ned — prøver at ligge en mindre ordre ind på 4001 stk på NOK 54 — håber på snarlig afklaring med Cevira !!!

DK