Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

3 Likes

Ja, dette blir vel resultatet når alt for mange folk lar seg påvirke av TA tullet som publiseres over en lav sko.

Drar frem igjen denne som jeg postet tilbake i oktober.

Samme oppførsel igjen, ikke bare utfordret bevegelsen lavere nivå lokalt. Hexvix godkjenningen ble solgt, som på alle tidligere positive nyheter. Og nå i etterkant kom et kraftig push til nedsiden.

Hvilke konklusjoner drar du fra disse bevegelsene?

Effort Vs Result

Volumet idag er høyt. Sammenligner man med tidligere negative barer med tilsvarende volum ligger det blant toppen i volum.

Isolert sett ser man en høyere innsats bak bevegelsen, men resultatet er mindre en hva man skulle forventet når man ser volumet.

Så man har foreløpig ett “avvik”.

Så kan man se på “intensjonen” bak bevegelsen. Hva var intensjonen?
Det var å flytte prisen ned, bryte support. Det klarte man, men bare 49.30 og 47.60, man klarte ikke å ta ut 47.00 nivået. Denne gang.

Det negative er volumet som tittet frem. Tydeligvis en del aksjer som byttet hender på dette nivået.
Isolert sett vil slike volumspiker i denne kontekst ofte lede til en ny test, bevegelse, dipp, whatever, kall det hva du vil.
Det kan skje rundt samme nivåer eller høyere. Men man vil jo da helst se higher low på lavere volum. Ideelt sett.

En annen ting som kan være interessant å se på er hvis man går ned på timebasis. Alle tidligere gode nyheter har blitt solgt ned etter oppgang. Siste var Hexvix godkjenningen. Men hva skjedde idag?
Var det kun overvekt av salg? Eller kom det et skifte nå?

Her er ogås et lite triks man kan bruke hvis man sliter med å tolke et chart. Man kan invertere det. Og man bør helst da ha “samme” syn uansett hvilken vei man snur det. Tar man bevegelsen idag på Photocure og tenker at dette ser veldig bearish ut, så tar man å snur det opp ned, og man skal da se et “bullish” oppsett, som sagt, alt blir invertert…

Ser dette ut som et vellykket brudd “opp” og “bullish” ut? Eller ser det mer ut som et forsøk på brudd opp på ekstremt volum som feiler?

8 Likes

Bør vel også nevnes at volumspiken på daily chart blir noe misvisende når det går 214k (64% av dagsomsetning) utenfor børs. Burde være lavere volum-bar enn den grønne volumtoppen vi hadde for november så langt.

1 Like

Betyr ingenting når man skal lese chart.

Det er nettopp slike “hensyn” og tolkninger som gjør at man ikke klarer å se infoen som ligger der rett foran seg. Man tillegger chartet sine subjektive tolkninger, som igjen gjør at man kanskje endrer mening eller tolker signaler på en annen måte en hva man ville gjort om man kun hadde priceaction og volum.

Er samme som når personer sier at man ikke kan stole på hva det tekniske sier pga. lavt volum…
News flash, lavt volum er en indikator i seg selv.

En annen felle eller utfordring, spesielt i Photocure, er strømmen av gode nyheter, som igjen gjør at men ikke klarer å holde et rent objektiv syn når man ser chartet. Hva forteller pris og volum egentlig?
Hvis man fjerner navnet, nyhetene og sitter igjen kun med volum og pris… Tror du man hadde vært mer vellykket i å tolke det som skjer på chartet? En hva man klarer når man kanskje både er investert og kjenner til hele nyhetsflowen siste året?

4 Likes

TA viser hva som skjer, samt en viss sannsynlighet for videre kursbevegelser. Men det viser jo ikke hvorfor. I dette tilfellet finner vi ingen logisk forklaring ut fra status og forventning til kommende triggere på hvorfor denne aksjen skal falle nå.

1 Like

Skal jeg tolke det tekniske bilde er nå kursen nede å tester 49 og aksjen ligger i en fallende trendkanal. Rsi falt helt ned og testet 30 området. Spørsmålet er dette holder det her?

Fundamentalt er det ingen grunn til at aksjen skal være her nede og vi har ingen forklaring på at aksjen selges kraftig på hver god nyhet

1 Like

Nettopp!!

Og det er dette som gjør det utrolig vanskelig å forholde seg objektivt til et chart. Man vil vite hvorfor skjer bevegelsen, man vil gjerne lete etter en spesifikk grunn bak en bevegelse. Men det gjør bare tolkningen din svakere. For man farger sin egen tolking av et chart basert på ting som skjer utenfor og din og alle andres tolkninger av den hendelsen… eller mangel på hendelse, og på denne måten “glatter” man over hva chartet egentlig forteller.

F. eks: Jeg henviste til en post jeg gjorde tidlig oktober litt lenger oppe i tråden her. Hvor jeg delte mine tanker om hvordan Photocure som en aksje viste en spesifikk oppførsel. Et den hadde en tendens til å “angripe” tidligere lower lows, etter å ha bygd en base av higher lows. Og at dette skjedde på flere timeframes.

Hvor mangen tror du hadde i tankene at aksjen ville “angripe” ned mot 47kr, etter den strømmen av nyheter vi har hatt den siste tiden?

Jeg hadde det iallefall i bakhodet at en slik bevegelse kunne skje. Men jeg var jo ikke sikker, og jeg er jo ikke upåvirket av alle fundamentale nyheter som har kommet fra Kina siste tiden.

Man kan gjerne legge på hendelser på chartet i etterkant, men jeg personlig foretrekker å ikke vite noe mens jeg gjør en vurdering av chartet.

Jo, chartet forteller oss at det finnes utrolig lite etterspørsel etter aksjen på denne prisen, markedet er knust og knusktørt.

Det er ikke helt riktig den posten på 214 000 aksjer i går ble tatt i mot blir spennende å se hvem tok den.
Det var og kjøpere på banen fra 47 ogg opp til slutt på 49,55
Spørsmålet er og vil de største aksjonærene med Briarwood i spissen bare sitte og se på at kursen blir smadret. Tror de har resurser til å kjøpe noen flere aksjer og det vil gi noen signaler til markedet. Og de som tok posten på 214 000 har sikker mer å gå på.

1 Like

Aksjonærlistene om noen dager kommer vel til å fortelle oss litt mer om hva slags transaksjon det var. Håper at vi kan se det var en reell kjøper som avløste noen slitne hender.

Men det var en solid volumspike ja! Ble nok catchet mye stoploss.

Hele den setupen jeg har fulgt med på er bare å kaste rett på dynga, nå er det bare en mulig tradingrange å se.

1 Like

Avtagende volum?

1 Like

Sånn ser det lange bildet ut siden fase 3 news kom først

Ok, men fortsatt “hvorfor”? At det finnes tilgjengelig risikokapital i denne sektoren viser jo den senere tids enorme kursstigning i flere andre farma-selskaper. Mange er tydeligvis klare til å ta risiko, kun basert på løse rykter. Men få vil ta risiko på det mye mer solide fundament som finnes i denne aksjen.

Enorme kursstigning i millioner kroner, eller i prosent?

1 Like

Kanskje ikke så mange millioner kroner, men uansett langt mer enn det disse selskapene fortjener ut fra dagens status.

Nå vet ikke jeg hvor mange hundre personer som leser på TI hver dag og på de ulike trådene, men hvis noen setter opp en poll hvor de spør hvor mange som finner aksjen interessant som investeringsobjekt, kanskje man får en forståelse av hvorfor kjøperne uteblir, til tross for nyheter som skribenter opplever som gamechanging?

Det virker som om noen mener at det er fundamentalt uunngåelig at aksjen på et tidspunkt vil eksplodere og sette kursen mot 100 kroner. Men lite kursmessig som sammenfaller med det, manipulert av shortere eller hva det nå måtte skyldes.

1 Like

Den eneste store grunnen til å eie photocure i mitt hode måtte være at man tror at Cevira får approval og også kommersiell traction, og da vil jo Photocure nødendigvis få en del inntekter som burde gjøre at 1,3 milliarder ikke er korrekt marketcap.

Men markedet har inntatt en klokkeklar “show me the money” holdning, og det er jo strengt tatt ikke helt ulogisk.

2 Likes