Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Snart er det desember, enda en måned gått. Ingen som utålmodighet og nerver for å bli ristet ut av en aksje.

Det virker som om shorterne, via algohandel forsøker å utnytte utålmodigheten blant kortsiktige investorer til å dumpe aksjekursen nedover.

“Show me the money” - er det logisk?

Ikke så vidt jeg kan forstå. DnB mener aksjen er verd 84 kr - uten Cevira.

Det bør dermed være lite fallhøyde i aksjen, som kan kjøpes med 60% rabatt i forhold til det.

Pho har 300 mill. i cashbeholdning, og har en positiv cashflow på drift. O g det er faktisk en nyhet som det ser ut til at aksjemarkedet ikke har forstått. Driften går nå bedre enn før. Det skyldes salget og bruken av det gode Saphira HD-scopet, som gir svært gode diagnostiske resultater.

Asieris fase 3 godkjennelse for Hexvix er dessuten en strålende nyhet, som etter hvert vil gi Pho gode inntekter.

Pho er ikke på noen måte i samme situasjon som biotechselskaper som løpende trenger ny kapital.

Men det kan det virke som om markedet har glemt?

Å akkumulere på dagens kursnivå bør være relevant. Så har man en mulig lottogevinst om Cevira i tillegg går inn.

3 Likes

Denne dissonansen er meg forunderlig.

Asieris siste 6 mnd:

PHO siste 6 mnd:

4 Likes

Kan det nu også passe — PHO har ikke været Shortet over 0,5% siden 10. maj 2023.
Så det kan ikke være store Short der presser kursen ned ---- snarere utålmodighed, og folk der bliver hældt ned af Brædderne !!!
Og ikke mindst som SavePig skriver – Show me the money :grinning:

Dansken

2 Likes

Merlin, men er den positive cash flowen nok til å forsvare en mcap på 1.3 mrd og særlig hvis man ser på utvikling i inntjening de siste par årene?
Når man i tillegg kanskje må vente til 2026 med at royalties skal begynne å flyte inn til selskapet så ser d jo ut for at noen mener selskapet ikke er verdt de 1.3 mrd nå.

2 Likes

1 år frem i tid er ikke spesielt lenge i biotech sammenheng, og at det fra da av sannsynligvis vil komme inn betydelige royalties, det er det vanskelig å ta inn over seg at investorene klarer å undervurdere.

2 Likes

Ja, utviklingen er nå positiv, og det har den vært lenge. Se grafen fra Savepig nedenfor. 300 mill i cash hjelper også.
image

Er det ikke sannsynlig at kjernevirksomheten innen rimelig tid vil få seg et løft?
Kopierer et innlegg fra @myk: “Med nedklassifisering kommer det mulig minst 12 nye scope leverandører som vil søke om å bli godkjente for BLC. Da er hele fixed scope markedet åpent for BLC, hvor mye større dette total markedet er i forhold til bare KS scope men minst 100% større.
Når flex scopene er godkjente åpner surveillance markedet seg og det er minst 3 ganger så stort.”

1 Like

Med den logikken så skulle ikke noen biotekselskap ha noen som helst verdi før det faktisk var noe håndfast å vise til. Fullførte studier, inntekter, avtaler osv…

6 Likes

Alle børsnoterte selskap har en viss PE for sin kurs. Med tanke på den potensielle størrelsen på det Kinesiske marked, bør Photocure normalt kunne forsvare en relativt høy PE.

3 Likes

Og det er her det kan snu fort. Er kun ca 24 mil aksjer i Photocure totalt.

9 Likes

Jeg er overlykkelig at jeg for kort tid siden solgte alt i PHO, og kjøpte ThorM, Bergenbio, PCI og Ulti…:rofl::rofl:

1 Like

Da touchet vi 50. Umiddelbart måtte det brannslukking til. :sweat_smile:

Flere burde antagelig gjøre som deg.
Den til tider ekstremt lave omsetningen i PHO har nok ført til at mange skuffede, misfornøyde og desillusjonerte aksjonærer i praksis har blitt innelåste, hvorav noen av dem nå skvetter ut småposter på 49+, Det er å håpe at en økt omsetning vil bidra til at de innelåste kommer seg greit ut, og finner bedre alternativer framfor å seigpines i en aksje de ikke lenger har tro på.
Og det kan man godt forstå. Ser man bakover på verdiutviklingen, er det jo røde tall hele veien.

Vi får håpe de skuffede benytter seg av en høyere omsetning, og at vi får en forfriskende fornyelse av en relativt sliten og tidvis grinete aksjonærmasse.
Nå er vi jo også inne i tiden med mer skattemotiverte handler - kanskje det som skal til for å forlate gammel og forfalt kjærlighet…?

Søkte du da selskaper med mer substans? :sweat_smile:

Yepp​:grinning::+1::rofl:

Positivt at aksjen holdt skansen i dag. Kanskje det verste er over?

For å være litt seriøs - det er for meg vanskelig å forstå hvor lite/ingen innvirkning positive resultater/nyheter har på kursen i PHO, og hvordan vi gang etter gang får disse “kamikaze” salgene, der kursen presses tilbake. Nå er kursen igjen på 40 tallet, hvilket den også var før resultatene fra fase 3 (Cevira og Hexvix) og nylig godkjenning av Hexvix. Vi leser den ene gladsaken etter den andre om avtalene Aseris inngår med selskaper ift kommersialiseringen/salg, ansettelser av nye ledere og kursen til Aseris har steget med ca 80 % den siste tiden (ja, Aseris falt en del før det (mer enn PHO) - men PHO faller…På den andre siden, det skrives knapt noe om Cevira og utviklingen som har vært i norsk presse - og det er heller ikke veldig mye “glede”/engasjement på Q presentasjonene om potensialet til Cevira heller…Er det noen andre enn de som leser Tekinvestor som har fått dette med seg? Jeg har sagt det mange ganger - hva er poenget med å ta risikoen ved å være investert tidlig i biotek når gode forskningsresultatene ikke gir noe utslag? Blir mye gjentagelse - for meg er det helt ufattelig at kursen i PHO er på 40 tallet nå, lavere enn før Cevira avtalen ble inngått i 2019 (ja, det har skjedd en del med Cysview mv som også har en effekt - but still)…

8 Likes

Kjøpte på gjsn 49,3 i dag. Akkumulering nå tror jeg vil lønne seg.

Jeg skjønner ikke en pøkk av det her.
Er d noe vi ikke skjønner som veldig mange andre ser? Hadde vært veldig artig å se artikkel i en eller annen avis om PHO og potensialet, men da hadde vi vel sett 55 tallet i noen sekunder før robotene begynner jobben sin igjen.
Nei jeg tror dette er et spill fra noen aktører som har i oppgave og seigpine/presse ut så mange små aktører som mulig.
Jeg har bare kjøpt mer og selv om jeg er irritert og egentlig bare har lyst å selge alt så vil jeg kjøpe litt hver mnd av robotene. Så får vi se da hvem som får rett til slutt

1 Like