I det du har overtatt retten til aksjene, aka betaler leie for dem, er transaksjonen gjennomført - også i aksjeboken. Den enkle syretesten på hvem som kontrollerer aksjene er hvem som får stemme på en generalforsamling for aksjene.
Man kan låne inn aksjer, vente med å selge dem, men da er det låner - ikke utlåner som disponerer aksjene.
Det spesielle på Photocure er at den bygger lovende baser over tid, sammen med en positiv nyhetsflow.
For så å bare feile på siste bekreftelse i det tekniske bildet og bryte ned. Det er ofte ikke mye volum som trengs for å skifte den ned heller. Men det sier jo at det ikke er noen større som har interesse for å løfte/flytte kursen nordover på dette tidspunktet
Det virker rart om ikke kinesiske myndigheter går for godkjenning av Cevira. Som kjent har de formulert planer for å øke fruktbarheten og antall fødsler. Cevira kan bidra til å redusere graviditetsproblemer. Med over 100% bedre resultat enn uten Cevira for vanligste form bør dette være bankers og i høyeste grad statistisk signifikant for godkjennelse.
Også fase 2 som Pho gjennomførte ga fantastisk gode resultater, med 95% helbredelse. Hvorfor det er så stort spenn i forhold til resultatene fra fase 2 kan skyldes at fase 2 var et lite forsøk, men bare 20 pasienter, mens fase 3 har vært et mye større forsøk. Også befolkningsgruppen har jo vært forskjellig.
Om det nå skjer en shorting, kan det ha med spill på aksjonærenes tålmodighet å gjøre.
At resultater lar vente på seg gjør at utålmodighet går over til usikkerhet, og aksjer dumpes på grunn av følelser.
Også den svært vage guidingen fra Photocure (I motsetning til den fra Asieris) hjelper jo ikke akkurat aksjonærene,
Er dere sikkre på dette? Det er ny info for meg.
Men det blir jo helt “fucked” med tanke på volum på chartet da.
Det vil jo se ut som man har en transaksjon på 214k aksjer på et gitt prisnivå. Men det er jo kun lån, så ikke en “ekte” kjøp/salg på f.eks 50 kr. Man betaler jo kun en “leie” for å låne dem.
For så å pøse dem ut enda en gang og dermed skape en “volumprint” på chartet.
I motsatt rekkefølge når man skal dekke inn vil jo volumet bli talt 2 ganger. 1 gang når man kjøper aksjen tilbake i markedet, og enda en gang når lånt aksje leveres tilbake til original eier.
Høres bare helt merkelig ut i mine ører.
Er som sagt usikker, da jeg ikke kan huske å ha sett lån/utlån som off-books handel tidligere. Har dog sett flytting mellom egne kontoer bli gjort på den måten. Vanligvis ser man lån/utlån VPS-listene som en tilsynelatende handel (eks. minus 100k aksjer hos FTF og pluss 100k aksjer hos Pirato AS), og ikke som omsatt volum i chartet / registrert off-books handel.
Er kun timing og det umiddelbare angrepet for å **** kursen som fikk meg til å anta at det er de 214k som jobber nedover. Men igjen, listene vil nok gi fasit. Forventer at det dukker opp noen over 0,5 i SSR, for makan til arbeidsinnsats er det ikke ofte man ser.
Volumchart blir håpløst uansett om dette er en reell transaksjon eller ikke.
Når 2/3 av volumet settes mye høyere enn både VWAP og close, og kursen for transaksjonen er svært forskjellig, så blir også hele chartet ‘manipulert’.
Gøy med Thor Medical. Godt over en mrd mcap. Fint å se tidlig fase gå som en kule uten å kommentere kommersielle termer.
Fint for pasienter og fint å se verdier mot PHO (forbi phase 1,2 og 3) indikasjoner som blockbuster som har innsendt NDA søknad for mulig markedsgodkjenning.
Dette var gøy!
Jøss, Det er faktisk Briarwood (største aksjonær) som kjøpte aksjene til den ene SEB-kontoen med 214k. Så da utgår hypotesen om at det var disse som ble banket ut i et shortangrep. The plot thickens / det lugger i CALTX-gikta. Utviklingen i kurs henger ikke på greip med med det fundamentale (og da særlig med et positivt-beat Q, Asieris sin kursutvikling og Cevira på den relativt nære horisonten). Selv teknikerne klør seg i hodet.
Er meget betryggende at Briarwood plukker en såpass grei post
…og med dette bakteppe ble ukens sluttkurs 48.40. Føler det også dessverre i CALTX gikta
Ja + det er forunderlig. De har ikke handlet siden februar (på høyere kurs). Av alle scenarioer for den posten var dette den siste jeg så for meg. Ledelsen jazzer ikke Cevira i det hele tatt. Mose i ugla osv.
Hvem står da for det relativt aggressive nedsalget? Noen tanker?
Ingen aning, ingen vet. Blir liste-snacks. Men man legger jo et nytt lag med alufolie på hjelmen. Hvorfor bøtte ut aksjer på dette nivået (og særlig når mottaker er største aksjonær).
Det kan være noen har handlet aksjer på oppdrag av Briarwood over tid. For så å selge bolken for avtalt sum
Er jo en måte å samle en fin slump aksjer uten at andre får nyss i det før dem faktisk har dem i hende.
Edit:
Hvis det hadde blitt kjent at Briarwood økte posisjonen over tid sammen med nyhetene, kunne det flyttet kursen nordover.
Men med en 3. part som gjør det på vegne av dem over tid… Ingen som finner det ut før aksjene står på Briarwoods konto.
Hva enn fasit er, så er det interessant at største eier plutselig rører på seg igjen. Kitchen inn i ledelsen. Advent inn i styret. Påfallende kurspleie uke inn og uke ut. Kan hende «bunnen» er satt.
Interessante tider, Briarwood øker, Hallerberg sitter stille og rolig i båten med sine 150 000 aksjer.
Jeg sammen med resten av Nordnet Zero gutta sitter på 372 690 aksjer og er dermed nummer 12 på lista.
Min plan den nærmeste tiden er å balansere de 2 største postene i porteføljen. Sitter med 140% gevinst i STB og siden det neppe skjer noe spesielt der den nærmeste tiden så kommer jeg gradvis å kjøpe PHO aksjer til begge postene ligger på ca. 3 mill markedsverdi.
STB er meget likvid så null problemer med salg. Og hvis robotene fortsetter å stoppe enhver kursoppgang i PHO så bør det være gode muligheter for å kjøpe ca. 20k aksjer på billigsalg i løpet av de neste ukene.
“For å være litt seriøs - det er for meg vanskelig å forstå hvor lite/ingen innvirkning positive resultater/nyheter har på kursen i PHO, og hvordan vi gang etter gang får disse “kamikaze” salgene, der kursen presses tilbake. Nå er kursen igjen på 40 tallet, hvilket den også var før resultatene fra fase 3 (Cevira og Hexvix) og nylig godkjenning av Hexvix. Vi leser den ene gladsaken etter den andre om avtalene Aseris inngår med selskaper ift kommersialiseringen/salg, ansettelser av nye ledere og kursen til Aseris har steget med ca 80 % den siste tiden…”
Skjønner dette mer når en ser at Briarwood, en av PHO største aksjonærer, holder på å kjøpe flere aksjer…Det har etter mitt syn vært noe “unaturlig” med hvordan kursen gang etter gang blir solgt kraftig ned etter gode nyheter, hvilket er relativt enkelt å gjøre med omsetningen i PHO.
Det er flott Rollep vi trenger sånne som deg, jeg skal følge opp så godt jeg kan.
Jeg ser det og veldig positivt at Briarwood tar den posten, må roe nervene til alle. Når Briarwood kastet ut 300 000 i februar 2023 falt kursen som en sten, skulle forvente det motsatte nå når de plutselig kjøper 214 000. Tror de har blitt lei av denne manipuleringen av kursen av shorterne.
“Nå er det altså greit å være såpass ydmyk at det må sies at det er helt mulig at vi tar helt feil her, og at det er et eller annet som ligger bak som vi ikke ser. For all del.”
Da ville en nok sett tilsvarende utvikling i Aseris kursen (i stedet har Aseris kursen steget mye), som du for så vidt også er inne på, og en av de største aksjonærene i PHO hadde heller ikke kjøpt flere aksjer. Ikke for å være for konspiratorisk, samtidig virker det på meg med den siste tids handelsmønster at det er noen som bevisst ønsker at kursen holdes nede - hvilket vil være gunstig dersom noen større ønsker å kjøpe seg opp.
Var det briarwood som kjøpte de 214k?
Kan fort være tilbakelevering eller oppgjør av en type termin?