Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Data engineer her med litt bakgrunn i maskinlĂŠring fra studiet, sĂ„ ta “innsikten” med nĂždvendig klype salt.

Har bare skumlest, men dette er forskning i veldig tidlig fase. Virker som de har hentet videoer fra cystoskopier (bÄde WLC og BLC), sÄ sortert ut og filtrert ut gode bilder (les klare, ikke-blurry) fra videoene, lagt pÄ fargenormalisering for Ä imitere BLC, sÄ trent en maskinlÊringsalgoritme til Ä predikere om det finnes svulster her. Med ca 80% nÞyaktighet.

De kritiserer tidkrevende prosess med Cysview, men samtidig sĂ„ har de brukt masse tid pĂ„ Ă„ “preppe” bildene fĂžr algoen predikerer pĂ„ det. SĂ„ dette er LANGT fra Ă„ kunne brukes i praksis. Det er ikke mulig med real-life, real-time applikasjon av dette per nĂ„. Kanskje i fremtiden, kanskje ikke.

Nok en maskinléring-buzzword artikkel som ikke har real-life applikasjon PER NÅ.

7 Likes

Trenger ikke veldig god innsikt for Ä forstÄ artikkelen. Bruk av software for bildebehandling pÄ hvitt lys-cystoskopi for forsÞke Ä hente ut blÄtt lys-kvalitet pÄ bildene. Liten test i tidlig fase med en del svakheter som mÄ forskes mer pÄ.

Bakgrunn: Forskere har utviklet en digital fargemetode som etterligner BLC uten behov for kontrastmidler. Denne teknikken bruker avanserte bildebehandlingsalgoritmer for Ă„ digitalt “farge” bilder fra WLC, noe som gir lignende kontrast som tradisjonell BLC. Dette kan potensielt redusere kostnader og kompleksitet ved blĂŠrekreftovervĂ„king, samtidig som det forbedrer deteksjonen av tidlige lesjoner. Implementeringen av denne digitale fargemetoden kan gjĂžre avansert blĂŠrekreftdiagnostikk mer tilgjengelig, spesielt i ressurssvake settinger, ved Ă„ eliminere behovet for dyre kontrastmidler og spesialisert utstyr

Svakheter i studien:

HĂžy falsk positiv rate:

• Den digitale fargingsmodellen replikerer resultatene fra blĂ„lys-cystoskopi (BLC), som er kjent for hĂžy falsk positiv rate pĂ„ grunn av betennelse og irritasjon.
  • Modellen kan feiltolke godartet vev som kreft uten ytterligere forbedringer.

Manglende histologisk validering:

• Studien brukte BLC-data som grunnsannhet, selv om BLC har lav spesifisitet.
  • Ingen histologisk bekreftelse av vevstypene ble inkludert, noe som begrenser pĂ„liteligheten av resultatene.

Begrenset datasett:

• Modellen er trent pĂ„ et relativt lite datasett, noe som kan pĂ„virke generaliserbarheten. Variasjonen i tumormorfologi og kliniske scenarier er utilstrekkelig.

Teknologiske begrensninger:

• Sanntidsfargejustering er tidkrevende og komplisert, noe som hindrer umiddelbar klinisk implementering.
  • BildestĂžrrelsen ble redusert for Ă„ passe modellens krav, noe som kan fĂžre til tap av viktige detaljer.
5 Likes

SĂ„ dette er mulig litt krise for Photocure da

Neida, bare Ä ta pÄ seg lÞpeskoa.

2 Likes

Nei, ikke etter min mening.
Digital staining-prosessen er tidkrevende og komplisert, noe som gjĂžr at dette ikke fungerer i praksis.

2 Likes

Jeg tolker det ikke slik. Dette er forskning i tidlig fase der man forsÞker Ä Þke kvaliteten pÄ hvitt lys bilder slik at de nÊrmer seg blÄtt lys. Det er fortsatt blÄtt lys som er overlegent og det vil vÊre mest logisk Ä bygge software (AI) pÄ toppen av den beste teknologien. Det vil uansett ta lang tid fÞr dette (dersom noen forsÞker) nÄr markedet med godkjente produkter.

5 Likes

Dette mÄ du gjerne utbrodere pÄ. Artikkelen viser jo til at dette er et rimeligere og mer tilgjengelig alternativ til tradisjonell BLC.

Med en nÞyaktighet pÄ 80% og 100 bildesammenligninger er fremdeles tradisjonell BLC kongen pÄ haugen nÄr det kommer til nÞyaktighet.

Digital staining med WLC er vel uansett noen Ă„r og kliniske forsĂžk unna?

Men det er en god start og positivt at de endelig fÄr fingen ut. HÄper de fortsetter med tilbakekjÞp helt til de har dekning for alle utestÄende opsjoner.

1 Like

Absolutt enig, men Ä forvente et enormt kurspress pga tilbakekjÞp av et godt dagsvolum over en periode pÄ 3 mÄneder ser jeg ikke grunn til, spesielt mtp at den har gÄtt en del pÄ kort tid.

Kommer vel an pĂ„ hvordan man mĂ„ler “rimeligere”, jeg tror ikke de har tatt hensyn til timesverkene sine med bildeprosesseringen osv. De har gĂ„tt gjennom timesvis med videoer, plukket ut bilder som er klare, sĂ„ fargeprosessert de bildene til Ă„ ligne BLC, og masse annet preprosessering som skal til for Ă„ mĂžte krav til algoen, fĂžr den gjĂžr en prediksjon, som er “bare” 80% nĂžyaktig.

Ja, du slapp Cysview og BLC-skop, men du brukte fortsatt masse tid pĂ„ Ă„ plukke ut gode bilder og fargeprosessere de (dette er manuelt arbeid altsĂ„), fĂžr du fikk en 80% nĂžyaktighet. “Rimeligere”? Egt ikke, og med dĂ„rligere accuracy enn BLC. Jeg svetter akkurat 0% av denne artikkelen

10 Likes

MÄ huske dette er bare en pre-studie for Ä se pÄ muligheten.

Det mÄ fremdeles gjÞres betydelig stÞrre studie og godkjenningsprosess fÞr noe slikt kan bli rullet ut.

Simuleringen av BLC var heller ikke “real-time”. Men en prosess som ble gjort i etterkant i et forsĂžk pĂ„ Ă„ lage en algoritme og filter som kan simulere BLC bilde.

Det mÄ jo fremdeles gjÞres et betydelig stÞrre stykke arbeid fÞr noe slikt kan kommersialiseres.

Men sÄ er spÞrsmÄlet. Hva kan man oppnÄ ved Ä kombinere BLC SAMMEN med AI?

Dette er et forsÞk pÄ Ä komme opp pÄ nivÄ med BLC. Men hvis man kan forbedre WLC med AI, sÄ har man samme mulighet med BLC.

6 Likes

Jeg forventer ikke at tilbakekjÞpene presser opp kursen. Men hadde vÊrt greit hvis kursen stabiliserer seg pÄ dette nivÄet inntil det kommer flere gode nyheter pluss gode resultater fra kjernevirksomheten.

Det viktigste for meg er Ä slippe utvanning nÄr opsjonene lÞses inn.

Sur dag pÄ bÞrsen!

NÄ var mitt innlegg et svar til noen som forventet akkurat det, ikke en pÄstand om hva dine forventninger er :wink:

Signalene fra selskapet er viktigere enn antall aksjer som skal tilbakekjĂžpes.

5 Likes

TilbakekjĂžp av egne aksjer betyr at emisjons spĂžkelset :ghost: er borte for godt.
Indikasjon ogsÄ pÄ at selskapet venter at kasse beholdningen skal Þke. :wink:

63, 69 og 72 som er de oppdaterte neste strekene i mine skrablerier, pluss selvsagt golden cross 50/200:

300.000 aksjer tilsvarer dog et fint lite stykke opp pÄ topp 20 listen, 14. plass eller sÄ?

6 Likes

Korrekt. Det er sjelden/aldri enten eller og «AI» er og blir buzzword i de fleste tilfelle. Man Þnsker Ä slippe lÞs maskinlÊring og whatnot pÄ best mulig datagrunnlag, og gjett hvilken tech som leverer dét i dag (og de neste Ärene).

Ellers fint med tilbakekjÞp. Har jo blitt diskutert her inne flere ganger. Tipper de ogsÄ sÄ seg lei hyperburkingen av kursen.

The Company considers the shares to represent an attractive value at current levels.

Indeed.

3 Likes

Opplever at maskinlÊring er et fokusomrÄde for PHO:

Bladder Cancer and AI

Min tolkning: SpÞrsmÄlet artikkelen egentlig stiller er: Kan kontrastmiddel erstattes med digital bildebehandling? Det forutsetter at informasjon som fremkommer i et bilde med kontrastmiddel og BLC ogsÄ eksisterer i WLC bilder. En analogi blir kanskje hvorvidt man kan simulere IR basert pÄ fargebilder. Det kunne nok blitt ganske bra med maskinlÊring, men mye stÞy og ikke egnet for kreftbehandling.

Ble ikke veldig bekymret.

4 Likes