Si fra når jeg skal kjøpe traderpott da
Den som visste det, kanskje sånn cirka nå
Kjøp på 57,3
Litt av en nyttårsrakett dette. Ligner mest på den forrige som også steg raskt i desember før den havarerte i januar-februar
Tror at det bare skyldes at det var en litt dårlig lunte. Den vil bli fikset og tent på nytt.
Det er bare å håpe. Sitte her sammenlignet med indeks siste årene har vært en fiasko. Håpet er at det snur seg når det evt skjer noe fundamentalt.
Backer @Savepig her. Synes chartet ser bullish ut og den lille korreksjonen folk nå klager over er både overmoden og sunn.
Kursen er straks nede på det som tidligere var et ganske sterkt motstandsnivå ved ca 57kr. Normalt sett pleier motstandsnivå å bli støttenivå når de er brutt, og med tanke på at 200 dagers glidende gjennomsnitt ligger like i nærheten (55,5 kr) føler jeg meg relativt trygg på at støtten bør holde.
Utelukker ikke at kursen blir liggende å vake/konsolidere rundt typ 57-55,5 kr i en kortere periode før vi ser litt mer action. I så fall vil det være eksemplarisk oppførsel fra et TA-perspektiv og veldig sunt før evt videre oppgang.
Regner med at Savepig ser lyst på det. Noen spillere kommer nok godt ut av tragedien PHO.
Langsiktighet har derimot betalt seg dårlig.
Photocure kommer til å få et formidabelt år i 2025. Kursen har bare så vidt begynt å bevege seg oppover.
Olympus komboskop vil ta urologene i Europa med storm. Salget av Hexvix vil eksplodere. Samtidig trenger ikke Photocure bruke mye salgsinnsats/salgskostnader på salget. Hexvix vil selge seg selv! Urologene vil med basis i de svært gode HD-skop resultatene for Hexvix stå i kø for å benytte Hexvix.
Olympus bør også greit få godkjennelse for sitt kombofastskop USA, med sin markedsposisjon og kompetanse. Det samme kan derfor fort skje i USA - urologene vil henge på en BLC front på sine scop, og få mye bedre resultater for pasientene. Cysviewsalget vil eksplodere!
Så har vi Cevira, der jeg tror godkjennelse kommer i god tid før aksjonærene i Asieris bindingstid går ut.
Alle kursdipp i Photocure, slik som nå der kursen har falt fra 65,60 27/12/24 til 58,10 på det laveste på fredag 3/1/25. Det er hele 13% fall - kr. 7,50 i forskjell på bare 3 børsdager!
Og det etter å ha vært nede i 47,20 i slutten av november i fjor. Opp til 65,60 utgjør det en formidable oppgang på kr 18,40, dvs nesten 40%!
Her er det altså enorme muligheter til å trade. Variasjonen mellom tvilere og troende er enorm, og det gir tilsvarende kursutslag.
Vinnerne i senere tid er derfor tradere, som klare å kjøpe billig og lette seg på toppene, for deretter å ta nye innganger på lavere kurser.
Så hvor er vi nå i dette bildet? Den store uvissheten, kombinert med det enorme potensialet gjør det nødvendig å følge aksjen tett om man skal tjene penger. Og fortsatt gjelder hovedregelen for binære biotechaksjer: Infotørke gir nedgang, gode nyheter gir kurshopp.
Vi står foran en rekke voldsomt viktige nyheter. Men vi aner ikke når de kommer, og vi vet ikke om de vil være positive eller negative. (Gjelder særlig Cevira.)
Som aksjonærer må vi tippe sannsynligheter.
For egen del mener jeg Cevira vil bli godkjent innen sommeren 2025. Olympus regner jeg med vil gi gode Hexvixsalg umiddelbart pga CE-godkjenningen.
For USA er mye avhengig av nedklassifisering av flexiskop. Det tror jeg snart kommer, begrunnet i hovedaksjonær Briarwoods store insidekjøp
Og salget av Safira går fortsatt meget bra, og gir økende Cysview/Hexvixsalg.
Her gjelder det å følge med, og kjøpe Pho-aksjer på billigsalg! På noen mndrs. sikt skal kursen minst dobles. Derfor gjelder det å sitte med en grunnbeholdning, ved siden av tradingen.
Photocure ASA: Transaksjoner foretatt under tilbakekjøpsprogram
Oslo, 5. januar 2025: Det vises til børsmeldingen fra Photocure ASA (“Photocure” eller “Selskapet”) 19. desember 2024 om lansering av Photocures program for tilbakekjøp av inntil 300 000 egne aksjer for til sammen maksimumsbeløp på 30 millioner kroner i perioden fra 19. desember 2024, til senest 31. mars 2025, i henhold til avtale med DNB Markets.
For perioden fra og med 19. desember 2024, til og med 3. januar 2024, kjøpte Selskapet totalt 150 802 aksjer til en gjennomsnittspris på NOK 62,43 per aksje, alle kjøpt som ordinære markedskjøp på Euronext Oslo Børs.
Robotene til DNB har nok sørget for å presse ned kursen for gunstig kjøpspris. Nytter ikke å kjempe mot slike ressurser.
Det tviler jeg sterkt på. Mandatet er nok å kjøpe med minst mulig påvirkning på aksjekursen.
Synes det er et positivt tegn at selskapet har så pass hastverk med å få kjøpt disse aksjene!
150 tusen aksjer på 7 handledager, og ikke minst hver eneste dag siden meldingen om buy-back ble annonsert den 19. desember 2024:
Sist selskapet holdt på med disse tilbakekjøpene var det en pine, med litt og litt, og de holdt på i “årevis”, eksempler på kjøp før jula 2010, og alt ble selvsagt børsmeldt…:
Og det var bortimot hver eneste dag i “årevis”
Kanskje de gjør seg ferdig i løpet av neste uke? Bare litt opp i volum, og utenom ferie tid så holder det med 30 000 aksjer per dag, ikke så mye mer en siste dag før romjula, og dagene etter nyttår:
På generelt grunnlag er jeg egentlig ikke så glad i at selskap kjøper egne aksjer, dvs bruker cash, “i mangel av bedre bruk”. Men når de først har bestemt seg så er det greit at plasteret rives fort av, og det ikke er lang-pining som er vært prøvd før.
Og ser selvsagt ikke bort fra at det er en veldig god deal for selskapet, og at de ordner seg slik at de enkelt kan gi sine ansatte aksjer når det tar av og mulighet til å realisere solid gevinst når godnyhetene renner inn aksjekursen tar av, og pengene brenner i lomma på de ansatte.
Antar de må over 60 igjen for å få kjøpt den andre bolken på 150k aksjer ?
Med tanke på det jeg mener vi har i vente i 2025, er det positivt at de sikrer de 300k til en meget gunstig pris, på lavt 60-tall.
De må vel ha egne aksjer mtp opsjonsprogrammet til ledelsen.
Hadde de bare brukt tilbakekjøps aksjer i opsjonsprogrammet!
Opsjonsprogrammet går ut på å trykke opp nye aksjer. Rene utvanningen.
Opsjonsprogrammet: Kjøp av aksjer uten risiko for de spesielt utvalgte. Target 62/64 (husker ikke). Aksjekursen går til 100. Da kjøper man til 62 og selger igjen til 100. Aksjehandel uten risiko.
Nei, selskapet skal kunne bruke egne aksjer til utdeling av opsjoner.
Spørsmålet er vel om det finnes et vedtak om de skal bruke egne aksjer eller utstede nye for å innløse opsjonene?