Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Står svart på hvitt at aksjene er kjøpt/kjøpes for å oppfylle forpliktelser i henhold til insentivprogrammet.

Oslo (Infront TDN Direkt): Photocure har besluttet å starte et aksjetilbakekjøpsprogram på opptil 300.000 aksjer for et maksimalt beløp på 30 millioner kroner. Programmet gjelder frem til 31. mars 2025.

Formålet med programmet er å oppfylle forpliktelser i henhold til selskapets langsiktige insentivprogrammer og retningslinjer for godtgjørelse, slik de ble vedtatt på den ordinære generalforsamlingen 23. mai 2024.

2 Likes

Man må være ansatt i selskapet for å handle under et opsjonsprogram

1 Like

Fikk ikke dette med meg. Dette er bra. Da blir opsjonsprogrammet mer positivt også for oss aksjonærer. Takk for oppklaringen! :+1:
Nye toner takket være styreformann, og strategy sjef Ryan Kitchen.

2 Likes

Er jo viktig at selskapet er opportunistisk, slik at de slipper å bruke masse cash på å kjøpe dyre aksjer til de ansatte :laughing:

1 Like

De trykker jo bare nye aksjer til opsjonsprogrammet hvis de må :upside_down_face:

Det er forskjell på insentivprogram og opsjoner.

Førstnevnte er utdeling til ansatte gjennom lønnsbetingelser / avtaler de har og hvor aksjer til formålet ofte kjøpes i markedet. Godt kjent for alle i Hydro, Equinor og Yara hvor man gjerne får to aksjer for prisen av en, dog med bindingstid.

Opsjoner derimot er å trykke nye aksjer. Så ledelsens aksjeopsjoner vil være utvanning gjennom nyutstedelse. De har en rett til å evt calle aksjer til avtalt pris, da kan ikke selskapet kjøpe inn 300K aksjer og vente å se om ledelsen vil ha de. Det er ikke slik opsjoner fungerer.

Viktig å skjønne forskjellene.

2 Likes

Må innrømme jeg er på tynn is her nå, men har ikke fått med meg at selskapet har et slikt insentivprogram. Kan ikke opsjoner være en del av insentivprogrammet? At selskapet da kan selge disse akkumulerte aksjene til ansatte til en avtalt pris, i stedet for å trykke opp nye?

Nei, hvorfor skal selskapet ta risikoen med å kjøpe til 60 kroner i markedet når kursen potensielt kan være 50 kroner når tiden kommer at opsjoner skal innløses?

Uansett er det ikke slik opsjoner fungerer, det er nyutstedelse av aksjer.
Insentivprogram derimot, er å tildele aksjer til ansatte hvor de får et eller annet gode relatert til det, eksempelvis to for pris av en en, selskapet tilbyr lån til ansatte for å kjøpe aksjer i eget selskap med mer. Jeg har ikke satt meg inn i hvilke programmer PHO har for insentiver og hvilke opsjoner de har, det var en generell avklaring når jeg så hva som ble diskutert.

Hvem vil utøve en opsjon med strike price f.eks 59 når kursen er 50? Jeg mener en god grunn for selskapet til å gjøre det er å unngå utvanning av eksisterende aksjonærer.

"Dersom opsjonen baserer seg på ansattes kjøp av aksjer, forutsetter dette enten at de eksisterende aksjonærene er villige til å selge aksjer, eller at selskapet allerede eier egne aksjer. Selskapet kan og bør i så fall kjøpe egne aksjer fra aksjonærene i forkant. "

Jeg tror opsjoner kan løses på begge måter, både ved nytegning, eller ved kjøp av aksjer selskapet allerede har ervervet.

Kanskje greit å ikke være så bastant i dine uttalelser @TheObserver, når du ikke vet dette selv.

3 Likes

Dette er riktig, selskapet MÅ ikke trykke nye aksjer i forbindelse med opsjonene om de har egne aksjer som kan leveres til opsjonsholderne.

4 Likes

Det aller viktigste er å vite hva man snakker om før man er alt for bastant i sine uttalelser :wink:

Hvordan skaffe aksjene som skal benyttes til opsjoner i arbeidsforhold?

Aksjer kan skaffes ved enten å utstede nye gjennom en emisjon eller ved at selskapet selger egne aksjer.

4 Likes

!
Fra Generalforsamlingen.

Screenshot_20250106_125420_OneDrive|690x1494

Ser ut som det haster for selskapet med tilbakekjøp av aksjer. :sweat_smile:
Kjøpt over halvparten allerede av de 300.000 de skal ha. :kite:
Good news on the way?

Vet nå ikke helt, syns det var et himla disiplinert tilbakekjøp. :eyes:

Som sagt, vi får bare bukke og takke for at «vi» får kjøpt disse 300k aksjene på dette nivået. Kan faktisk være unnagjort allerede denne uken.
Og - disse 300k aksjene skal ikke ut i markedet igjen med det første, såvidt jeg skjønner.

Ser denne kontoen til Briarwood er tilbake på neste 17%, hva er det de holder på med?

MORGAN STANLEY & CO. LLC 4 592 380,00 30,00 16,93

Noen som vet om de regulatoriske myndighetene for Cevira går på ferie 29 januar da kinesisk nyttår starter, eller om de har som vane å jobbe på gjennom feiringen?

Synes ikke det er noe godt tegn på kort sikt at selskapet har kjøpt 150.000 aksjer på få handledager. og at kursen likevel faller 8-10 prosent.
Mao. overraskende stor salgsvilje.

3 Likes

Merkelig, hvem kaster ut over 18.000 aksjer i sluttauksjonen?

Raketten er ned 5,6% hittil i år. (Jeg avstår fra å si hva jeg synes om det, for å ikke pådra meg en ny diagnose) :thinking:

1 Like