Forsiden på Dagbaldet nå, “Sjokkbeskjed” og “Har mistet troa”:
Så hva er saken?
En som går jevnlig og tar celleprøver

Senest høsten 2023, med neagtivt svar:

Men under et år senere var det det Photocure-investrorer kjenner som HSIL.

Og behandling er kniven:

Saken fra pasientens perspektiv er at det er umulig at det kan ha skjedd så fort:

Og det er selvsagt mulig:

Men poenget er også at noe HPV er veldig aggressive:

Så til det interessante, som jeg var klar over, men ikke at det i den grad var et uttalt mål om vevsbesparing
Forventningen til pasientene er “feil”:

Og så poenget, jeg ikke var klar over var så uttalt

Og det er jo her Cevira kommer inn.
Cevira blir godkjent i Kina, men det virker som det er god sjanse for at det blir godkjent i Europa ogs, men det er altså for HSIL, dvs grov celleforandring. Og da osgå kanskje i Norge vil jeg tro.
Slik denne artikkelen fremstår er det klart at Cevira må være ønsket for HSIL.
Men i avtalen mellom Photocure og Asieris har det alltid vært snakk om en “second indication”, og jeg har alltid lest det som LSIL, lavgradige forandringer.
Dagblad-artikkelen forteller meg at det er helt klart et marked for det også
Jeg vil også kaste ut noe annet til folk, et spørsmål noen kanskje kan spørre Photocure om; hvis man (Asieris) går for ny indikasjon, vil det være en strategi / mulig å få med i oppsettet “behandling av aggressiv HPV uten påvist LSIL?”
Aggressiv HPV-strains medfører jo en høy risiko for HSIL, som det tydelig fremgår av Dagblad-artikkelen, og dessuten så er jo en av “bi-effektene” ved Cevira-behandling fjerning av aggressive HPV-strains, så for meg synes det som en interessant vei.
Og spesielt mtp at feks Gardasil trekkes i Kina.