Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Jeg lÊrte at selv om det er mulig Ä fÄ godkjent et produkt under f.eks. AA pÄ randomized phase 2 trial sÄ er det likevel himmelvid forskjell pÄ det og en fase 3.

2 Likes

Ja, det er meget mulig at Pho-kursen ville rast ned pÄ 30-tallet som du skriver. Da gjenstÄr det Ä spÞrre seg hvordan et selskap som Pho skulle kunne havne i en slik situasjon (uten Kina-effekten), gitt de forutsetningene de har pÄ sin kjernevirksomhet - og som jeg pÄpekte i mitt forrige innlegg. Selv uten Cevira mener altsÄ analytikerne at Pho kan forsvare et kursnivÄ 50% over dagens (og 150% over et evt nivÄ ved Cevira-flopp, som du antyder.

Det du indirekte sier med dette er at pho-ledelsen ikke besitter nĂždvendig kompetanse til Ă„ gi aksjonĂŠr-avkastning. Redningsplanken blir mao Asieris sin kompetanse og evne til gjennomfĂžring og suksess for eierne.

For min del var ogsÄ PCIB en ganske stor overraskelse. Og jeg fikk med meg begge. Det har jo medfÞrt noe mer forsiktighet i Ä Þke i alle biotech, ogsÄ i PHO. Er med her, men ikke pÄ samme nivÄ som i PCIB eller ULTI.

2 Likes

Personlig har jeg tro pÄ at ledelsen skal klare Ä fÄ opp lÞnnsomheten. Det kan f.eks. skje spennende utvikling pÄ skop siden. Poenget er dog at markedet ikke ser ut til Ä ha sÄ stor tro lenger pÄ kjernevirksomheten. Dermed vil et sannsynlig kursfall etter et eventuelt avslag pÄ Cevira kunne fÞre til en relativt lang Þrkenvandring fÞr pilene peker opp igjen.

1 Like

Om jeg forstÄr Rockpus riktig, var sammenlikningen med Ulti den underlighet at noen har valgt Ä gÄ short rett fÞr det endelige mÄlsnÞret. Det ga ogsÄ meg noen flashbacks om det moduset mange av oss satt i den gang, selv om det meste annet av betydning er vidt forskjellig.

1 Like

Hvor mye vil blÄlys terapi vokse de neste Ärene?

Det ville selvsagt vÊrt kjekt, men tviler sterkt pÄ at det vil skje. Kan ikke huske sist noen i ledelsen risikerte sine egne penger ved Ä investere i PHO.

Ikke har hun vel behov for det heller, hun sitter jo i praksis allerede pÄ 100 000 aksjer med GAV 57,59 kr uten noen som helst risiko for tap :slightly_smiling_face:

Og om et par mÄneder fÄr hun vel tildelt enda en svÊr bunke opsjoner :wink:

Hvor langt er et tau?

5 Likes

SĂ„ med det mener du at det ville overraske mindre om Asieris feiler?

MÄlsnÞret for godkjent markedsadgang er som av den fineste, tynne kinesiske silketrÄd.
I motsetning til de hÞye piggtrÄdgjerdene som feller sÄ mange i fase 2 og 3. Som Ulti. Disse har Cevira allerede jumpet helt greit over.
Skulle Asieris ikke fÄ markedsadgang med Cevira, ville det mildt sagt forundre. Ikke minst Asieris selv som allerede har forberedt produksjon.

6 Likes

Sparegrisen har laget en fin oversikt over utviklingen som har vÊrt sÄ kan man jo anta en prognose for videre vekst

1 Like

Den tradisjonelle lengden pÄ tau i handelen ble bestemt av lengden pÄ reperbanen. En viktig standard ble 120 favner, som tilsvarer omtrent 220 meter . Selv om tauverk i kunstfiber i prinsippet kan produseres endelÞst, er 220 meter (eller denne kuttet i to, 110 meter) fremdeles standardlengde levert fra tauprodusentene.

3 Likes

Det som er underlig er at om DNB mener det er sjanse for kursnedgang, og de har jo satt den shorten, sÄ burde de kanskje justert ned kursmÄlet sitt ogsÄ da.
Noe som ikke harmonerer her.

Det er ikke analytikeren som sitter short :crazy_face:

3 Likes

Selv om folk flest ikke tror pÄ det, er IKKE fondsforvaltningen og megler-/analysevirksomheten det samme.

3 Likes

Det ser dessverre ut for at det mÄ til et annet handlemÞnster for at vi skal fÄ en varig og stigende kurs. Det er tydelig at det er de store aksjonÊrene om styrer kursen nÄ. For eksempel ved oppdatering i dag fra 25. mars hvor det var et ok volum og kursen var over 60 kom det for PHO Ä vÊre store volumer ut mot slutten av dagen. De som solgte mest var SEB og Danske bank kontoene som ogsÄ har til dels store variasjoner i sin portefÞlje av PHO aksjer. En annen som har til dels store variasjoner er Myrna AS. Skal vi fÄ slutt pÄ dette mÞnsteret mÄ det vise seg at det lÞnner seg ikke Ä selge kursen ned for sÄ Ä kjÞpe seg opp igjen. Volumet mÄ opp og mulig flere store aktÞrer mÄ inn i aksjen som er interessert i Ä se en stigende kurs. Slik det er nÄ greier de store aksjonÊrene lett Ä nÞytralisere de 27 000 aksjene som PHO nÄ kjÞper.

Men kunne vi ikke forvente en viss kontakt og forbindelse mellom avdelinger i samme konsern, sÄ lenge de forholder seg til kursutvikling i samme selskap?

Har du aldri opplevd at folk i en helt annen del av ett konsern du jobber har et ulikt syn pÄ en sak?

Fondsforvalteren skal gjÞre det han synes er best for sine andelseiere (og kun det), og er analytikeren i en annen avdeling av en annen oppfatning sÄ er IKKE det noe han behÞver Ä hÞre pÄ.

1 Like

Alt er mulig, men Ä bli konspiratorisk pÄ vegne av Norges desidert stÞrste finanskonsern blir litt slitsomt.

2 Likes

Jo, det skulle man tro. Men vi har sett lignende tidligere. Og hvilken avdeling som har de beste analytikerne fĂ„r vi snart svaret pĂ„. Jeg vil tro at den shorten var uvanlig spekulativ. Vi har bak oss noen Ă„r (f.eks. 2021-23) da shortsalg ville vĂŠrt svĂŠrt innbringende, men da var DnB fravĂŠrende. Og ingen andre “smartinger” greide Ă„ fĂ„ med seg Q1 2023 da aksjen fallt som en sten.
Men nÄr det nÄ ser ut for at kursen har funnet en solid bunn rundt 50 har visst DNB ASSET MANAGEMENT endelig vÄknet. Men forhÄpentligvis for sent.