Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Betyr det at du også har null tro på en godkjenning av Cevira?

Nei, det ville vært tullete, men jeg har ikke tro nok til at jeg vurderer at det er en no-brainer å kjøpe PHO på 50 kroner og i løpet av september kan selge meg ut til 80. Hadde det vært så åpenbart hadde ikke kursen vært 50 kroner, og så må man gjerne tro at man sitter på et garantert skraplodd med 95 % vinnersjanse som ingen andre ser.

Vi er fortsatt i biotekverden og alt kan skje når det gjelder godkjennelser med stang inn og stang ut. Det hadde vært gøy for dere om det ble stang inn og at alt researcharbeid mot Kina paid off. Jeg har lært meg å unna andre suksess selv om jeg ikke ble med på det :grin:

3 Likes

Det som blir tullete er at du kommer med udokumenterte påstander om at capex løper fra revenues, når sannheten er det motsatte. Ikke minst at du bruker masse tid på å diskutere det når du har null interesse av å investere i caset.

Noen finner vinnere andre finner tapere! Fasit kommer sikkert innen rimelig tid. Usikkerhet er verdt mye det. Hvor dette ender vet ingen. Markedet viser vei! Stol på egne vurderinger og innhent eksperter på feltet det skal investeres i er ofte en ok plan.

Enig i det, det beste for et selskaps vurdering er at alle positive får lov til å diskutere i fred, og be skeptikerne finne seg noe bedre å gjøre.

Good luck med denne fantastiske investeringen, her illustrert med PHO versus OSEBX siste fem år :partying_face:
Whats not to like…

Fordelen med å være en besserwisser er at man alltids kan dra “ja av og til har man flaks” kortet når det viser at de tok feil…

Alltid fascinerende å se folk legge ned mye innsats i å spre negativitet i ting man selv ikke er involvert i. Litt som om å bruke dagene sine på å trolle på kvinneguiden forum.

1 Like

TheObserver - så din observasjon er at PHO ikke er et vekstselskap fordi de ikke bruker av sin cashbeholdning? Så klart - hvis du mener at PHO, med en omsetning på over 500 mill, ikke satser på en ytterligere vekst når en går ca. i null, dvs. at en ikke ville klart å oppnå et relativt stort overskudd basert på denne omsetning, så skjønner jeg din skepsis. Jeg er derimot av den oppfatning at PHO fint kunne skapt en helt annen PE enn i dag hvis det hadde vært målet i seg selv - men de har nettopp stort fokus på å skape ytterligere vekst, uten at det skal gå utover cashbeholdningen (ev. må hente inn penger gjennom emisjon). I tillegg er en helt i sluttfasen med å få ut et nytt produkt i markedet (Cevira) gjennom avtalen med Aseris - og når scope blir godkjent i Kina, er Aseris også klar til å tilby hexwix i Kina. Du må gjerne gjøre dine vurderinger ift. om PHO er en attraktiv investering basert på PE og at kursen har vært mye dårligere de siste 5 årene sml. med OSEBX - jeg tror derimot at det blir alt for enkelt.

Jeg har lest om de andre selskapene du har skrevet om og investert i - så det at du har null tiltro til PHO tar i alle fall ikke jeg veldig tungt.

1 Like

Vi må se litt på sannsynlighet for å lykkes når et legemiddel har passert phase III og med lav risiko for bivirkninger.
Sannsynligheten for at et legemiddel blir godkjent etter suksess i phase III er høy men ikke 100%. Når phase III er vellykket har man som regel tilstrekkelig dokumentasjon til å søke markeds godkjenning og de fleste får godkjenning. Avslag skjer vanligvis hvis det er manglende dokumentasjon, for eksempel uklar effekt eller uakseptabel risiko for bivirkninger. Internasjonale data sier at omtrent 80 til 90% blir godkjent når legemidlet lykkes i pase III.

Når det er så stor sannsynlighet for godkjenning og en fortsatt er redd for å kjøpe en aksje som PHO, er det opplevd risiko og har ingenting å gjøre med faktisk risiko.
Illustrert med følgende, hvis du har 100 lodd i en hatt med 1mill på 90 lodd og 10 lodd med 0.
Da har jeg stor tro på å ta 1mill lodd ut av hatten.

2 Likes

IMG_3623

1 Like

Hvis han har puttet pengene der hvor munnen har vært, så skjønner jeg godt at han ikke investerer i PHO, der kan umulig være noe igjen å investere med.

1 Like

Den utfordringen tar jeg på strak arm;

1. Fordi selskapet nå omtrent går i null på underliggende drift (Operating profit ekskl. Cevira milestones, altså Cysview + Hexvix). Nærmest utelukkende på grunn av milestoneutbetalinger fra Asieris har de opparbeidet seg en solid cashbeholdning som de ikke ser behov for å reinvestere fordi inntekter fra Cys/Hex nå finansierer sin egen vekst. Rent finansteoretisk skal selskapet kjøpe tilbake aksjer om de mener det gir bedre avkastning for aksjonærene enn alternativet (reinvestering i vekst). Det betyr ikke nødvendigvis at selskapet er modent, det kan simpelthen bety at selskapet mener aksjen er så undervurdert at de skaper større verdi for aksjonærene ved å kjøpe tilbake aksjer enn å reinvestere pengene.

2. Informasjonen jeg gir deg ang P/E er fullstendig objektiv, så det er ingen bias knyttet til det. Jeg gidder ikke å bruke massevis av tid på å screene frem eksempelaksjer bare for å bevise et poeng. Om det er viktig for deg kan du heller få filtrere deg frem til alle selskaper på OB med 0-50m i earnings og se hvilken P/E de ligger på. Jeg føler meg ganske trygg på at flertallet har skyhøy P/E

4 Likes

Allerede opp 20 % på Novo og 15 % på TGS siden 3.april, men takk for “omtanken”. Skjønner at frustrasjonen over å se alt annet enn PHO løfte seg gjør at man må ta det ut på noen.
Jeg kan ta i mot jeg, det er ganske transparent noe av det jeg holder på med på børs, så her er ingen porteføljeskam :wink:

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

image

At for få barn som fødes i Kina er nummer 1 på lista til CCP av bekymringer, med solid margin.
Cevira er vevsbesparende og reduserer riskoen for spontan abort.

Cevira kommer til å bli en slager i Kina, og timingen er perfekt nå som det går fra vondt til verre i Kina.

7 Likes

Hvordan er du opp 20 % på novo og 15 % på tgs, når begge er flatt siden 3. april?

1 Like

Inngang 386 på Novo og 74,5 på TGS (+ utbytte)

Datoen var selvsagt etter liberation day, det var ikke 3.april.

Skal jeg dele sluttsedler også, eller er det greit nok at jeg ikke er bull PHO av fornuftige grunner og at andre aksjer fremstår mer attraktive? For en gjeng…

1 Like

Gidder dere å finne dere et rom så dere ikke forsøpler tråden enda mer?

5 Likes

Det er da ikke å forsøple tråden å få inn meninger fra de som ikke er bull på PHO?
Det er jo noe som gjør at kursen går motsatt av børsen, så da burde synet til de som ikke fyller tråden med optimistiske spådommer og drømmerier være av interesse. Og det skader vel heller ikke å se en annen ticker enn PHO på tråden ihvertfall sånn unntaksvis når det har en sammenheng eller er svar på anklager.

1 Like

Overhodet ikke, det er veldig velkomment!
Problemet er når man begynner å diskutere avkastning i andre selskaper, irrelevant finansteori og tildels personangrep så kaller jeg det søppel i en selskapsspesifikk tråd. Ingen nevnt, ingen glemt.

4 Likes

Det Kina ikke får gjort så mye med er konsekvensene av ettbarnspolitikken som ble innført for ca 45 år siden og avsluttet først i 2016.
Det betyr at andel kvinner i fertil alder nå er særdeles lav. I tillegg foretrakk familiene helst guttebarn når de måtte nøye seg med ett avkom, og det ble ordnet på både lovlig og ulovlig vis.
Så Kina har all grunn til å hegne godt om sine fertile kvinner, og her vil Cevira (etter veldig mange solemerker) få en selvsagt plass i helsevesenets verktøykasse.

9 Likes