Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Nei, man velger i stedet å bli sittende i et driftsselskap som sliter med at cap ex vokser fra revenues. Usikker på om det er et bedre case, det virker til at de fleste på tråden mener at verdien ligger i det analytikerne ikke priser inn og som gjør caset delvis binært, ref P/E på 621.

Det finnes vel mer attraktive cashflow-selskaper enn den ratioen der. Ergo skal man gamble kan man vel like gjere gamble med Asieris var min inngang til dette, men skjønner at den kanskje ikke er så tilgjengelig for den norske investor.

Om PHO var et så interessant driftsselskap hadde man at antakeligvis ikke sett den grafen man gjør?

Det er helt riktig at capex/revenue-forholdet i pho ser tungt ut akkurat nå, men det er også en naturlig konsekvens av et vekst case i investeringsfase, ikke nødvendigvis en indikasjon på et svakt driftsselskap.

Når du peker på P/E på 621 så tolker du caset gjennom et snapshot av tid, mens hoveddelen av caset ligger i operasjonell leverage og pipeline-realisering.

Når det gjelder cashflowselskaper med bedre P/E, så finnes det absolutt alternativer, men da snakker vi om modne selskaper uten samme vekstopsjon. PHO er ikke en trygg kontantku, det er en medtech med asymmetrisk oppside og da er binaritet en del av bildet, men risikoen er klinisk og regulatorisk redusert over mange år.

Aksjekursens utvikling sier noe, ja, men aksjemarkedet har ofte utfordringer med å prise mellomfasen riktig, hvor man ikke lenger er early stage, men heller ikke fullskalert.

Så nei, det er ikke mer rasjonelt at Asieris er et bedre case enn Photocure. Til tross for nylig kommersialisering i Kina, er Asieris fortsatt i en tidlig fase med høy regulatorisk risiko og begrenset internasjonal tilstedeværelse. Photocure har etablert distribusjon i vestlige markeder, gjentakende inntekter og en skalerbar modell. Risikojustert fremstår PHO som et mer modent og transparent investeringscase.

Men sett i ettertid så skulle jeg gjerne satt penger på Asieris når kursen var på bunn.

5 Likes

Selv om jeg til dels skjønner hvor du vil står argumentet ditt til terningkast 1. Det finnes bokstavelig talt utallige eksempler på divergens mellom underliggende drift og aksjekursutvikling.

Effisiente markeder en finansiell utopi, spesielt i small cap aksjer.

1 Like

« – Oslo Børs er vidunderlig ineffesient.»

Helt korrekt, ref PE på 621.

Noen tar veldig feil og å påstå at PHO er underpriset og en skjult diamant som snart oppdages av de dyktige fondsforvalterne der ute tror jeg er mindre sannsynlig.

Men samtidig er det jo noen “dyktige fondsforvaltere” som anbefaler aksjen med kursmål rundt 80, og det uten å tillegge Cevira noen verdi?

Nei, det er analytikerne som kommer med analyser, ikke fondsforvaltere. Analytikerne forvalter ikke investorenes kapital.

Fondsforvaltere i DNB-fond shorter aksjer som analytikere anbefaler å kjøpe, det er en stor forskjell på de to rollene.

Bro har nettopp lært seg hva P/E er og tror det er svaret på alt🙃

For your convenience:

Når man skal verdsette selskaper i ulike stadier av livssyklusen (oppstart, vekst, modenhet og tilbakegang), varierer hvilke nøkkeltall som er mest relevante. Her er en oversikt over nøkkeltall som typisk brukes i hvert stadium:

:seedling: 1. Oppstartsfase (Startup/Early Stage)

Selskaper i denne fasen har ofte lav eller ingen inntekt, negative resultater og høy risiko.

Nøkkeltall og vurderingsparametre:

• Burn Rate: Hvor raskt selskapet bruker kontanter.
  • Cash runway: Hvor lenge selskapet kan operere før det går tom for penger.
  • Kundetilvekst (Customer Acquisition): Antall nye brukere/kunder over tid.
  • CAC (Customer Acquisition Cost) og LTV (Customer Lifetime Value): Kostnad for å hente en kunde vs. forventet verdi av kunden.
  • Produkt- og markedsvaliditet (Product-Market Fit): Indikatorer som NPS (Net Promoter Score), brukervekst og engasjement.
  • Kvalitative faktorer: Ledelsens kvalitet, teknologi, patenter, idéens skalerbarhet.
  • Kapitalinnhenting: Verdivurdering ved siste finansieringsrunde.

:chart_with_upwards_trend: 2. Vekstfase (Growth Stage)

Selskapet har funnet sitt marked og fokuserer nå på vekst og skalering.

Nøkkeltall:

• Omsetningsvekst: % inntektsvekst YoY (Year-over-Year).
  • EBITDA-margin: Indikerer lønnsomhet før renter, skatt og avskrivninger.
  • Bruttomargin: Forteller hvor lønnsom kjernesalget er.
  • Retention Rate og Churn Rate: Hvor mange kunder som blir/vender tilbake.
  • ARPU (Average Revenue Per User): Gjennomsnittlig inntekt per kunde.
  • Vekstjustert EBITDA eller EV/Sales: Brukes når resultatene fortsatt er negative.
  • Markedsandel og vekst i markedsandel.

:bank: 3. Moden fase (Mature Stage)

Selskaper er etablerte, med stabile kontantstrømmer og ofte utbyttebetaling.

Nøkkeltall:

• P/E (Price/Earnings): Vanlig multipel for modne og lønnsomme selskaper.
  • P/B (Price/Book): Spesielt i kapitalintensive bransjer (bank, eiendom).
  • ROE (Return on Equity): Fortjeneste på egenkapitalen.
  • ROIC (Return on Invested Capital): Avkastning på investert kapital.
  • FCF (Free Cash Flow): Viktig for vurdering av kontantgenerering.
  • EV/EBIT eller EV/EBITDA: Brukes for å vurdere operasjonell verdsettelse.
  • Utbytteavkastning og payout ratio.

:chart_with_downwards_trend: 4. Tilbakegangsfase (Decline Stage)

Selskapet opplever fallende inntekter og/eller lønnsomhet.

Nøkkeltall:

• FCF og EBIT-marginer: For å se om selskapet fortsatt kan generere verdi.
  • Gjeldsgrad (Debt/Equity): Viktig om kontantstrømmen er under press.
  • Likviditetsgrad og rentekostnadsdekning: Kan selskapet betjene sin gjeld?
  • Verdijusteringer (nedskrivninger): Tegn på svekket verdi av eiendeler.
  • EV/EBIT eller EV/Revenue: For konservativ verdsettelse i fallende marked.
3 Likes

Ok, blandet begrepene her i farten.
Men hva er det analytikerne ser her?

Kanskje de ser en fortsatt vekst YoY, til tross for bortfall av flex, som er en joker som kan komme tilbake any day. Og at capex begynner å komme under kontroll. Når selskapet kommer i modenhetsfasen kan capex kuttes betraktelig og utbyttene strømme på.

1 Like

Spørsmålet blir jo da hvor lang tid skal dette ta? Hvert eneste kvartalsresultat blir jo mottatt med et stort gjesp?

1 Like

Capex har vært under kontroll . At man har variasjoner pga. engangsutgifter ifbm. satsingsområder er ikke det samme som om at man har mistet kontroll på utgiftene. Når man sitter på 250 mil +, så har man luksusen med å faktisk kunne allokere disse midlene til forskjellige satsingsområder.

Man kunne nok kanskje gjort det uansett, men da enten med hjelp av lån eller emisjoner.

Det er bare å se på hva utgiftene har gått til. Jeg la ut noen trender for noen uker siden som så på totale utgifter vs utgifter knyttet til cysview operasjonen og gapet mellom disse over tid. Når utgiftene steg, så man tydelig også at gapet mellom totale utgifter og cysview (kjernedriften) økte. Noe som tydelig indikerer at det ikke er kjernedriften som er hovedbidragsyter til variasjonene.

Og man kunne tydelig se at cysview utgiftene var stort sett stabile over tid. Det som IKKE var stabilt var utgiftene som kom i rykk og napp mot de forskjellige satsingsområdene. Kina, Wolf, reklassifisering, dokumentering og deltagelser på diverse konferanser og forum.

Føler det er evig jammring. Man vil gjerne har fortgang i Kina, nedklassifisering, nytt skop med Wolf, synlighet i media og konferanser+++ Men med en gang det dukker opp noen kostnader knyttet til alle disse tingene man etterspør så er det jammer og klaging :joy:

6 Likes

Vet ikke om du hever nivået med noe copy/paste fra chatgpt heller ass…

1 Like

Jeg kunne sendt et bilde fra min finansboken jeg brukte på masterstudiet, henvist til Answath Damodaran eller bare googla frem svaret. Jeg valgte AI fordi det var raskest og enklest. Resultatet ville vært det samme fordi det er et faktum.

P/E er feil nøkkeltall for et vekstselskap fordi:

• P er volatil pga uforutsigbar inntjening i fremtiden → usikker prising av aksjen
  • E kan være negativ eller så vidt bikket positiv. I sistnevnte spiller det bortimot ingen rolle hva mcap er, P/E vil bli useriøst høy uansett.

P/E blir altså all over the place fordi både teller og nevner blir svært volatil.

6 Likes

Hvis du er finansutdannet så vet du merkverdig godt at det er få ting som er ‘faktum’. Du kunne tatt deg bryderiet med å skrive et kort og gjennomtenkt svar siden du er av høyere utdannelse (og dannelse?) og da et menneske som befinner seg over nivået for det jeg liker å kalle “weird flex”.

Damodaran er forøvrig velkjent av mange.

Jeg er uenig i at photocure er et vekstselskap, det er et modent selskap som sliter uhorvelig med å skaffe marginer for aksjonærene i veletablerte i markeder rundt om i verden.

Argumentet til observatøren, fundamentert i P/E, er ikke annet enn alle argumentene allerede nevnt på tråden kulminert ned til en indikator. Tynt - ja, feil , nei.

Om man på utbasunerende vis kaster rundt seg med ‘faktum’ basert på latskap(KI) står man i fare for å fallitterklære seg selv. Det er jo litt kjedelig.

3 Likes

Liten snarvisitt over 9-tallet i dag og 2x gj.snitt volum

Holder seg godt selv med nedgang på alle børser i Asia idag pga sirkuset til tullegutten i USA

3 Likes

Det er et faktum. Man bruker ikke P/E når earnings er så variabel som i Photocures tilfelle fordi variasjonen fra kvartal til kvartal er enorm. Det blir da umulig å bruke den som sammenligningsgrunnlag.

Her får vi bare være enig om å være uenig.

Det var derfor jeg sa at jeg skjønte poenget hans. Bruken av indikatoren er fortsatt feil. Han har gjort seg opp en mening om driften i selskapet og cherrypicker en indikator som understøtter argumentet hans. Confirmation bias.

Informasjonen kastes ut basert på kunnskap, ved hjelp av KI.

Om man ser bort fra det - hvordan er det forskjellig fra å ukritisk kaste ut et P/E tall som er helt upålitelig og bruke det som fasit med den største selvfølgelighet?

4 Likes

Her er min analyse for 2025 P/E basert på pris i dag på PHO 1356mill og estimert E for 2025 på minst 110 mill. Earnings er med mer en 90% sannsynlig så da får vi følgende;

P/E 1356mill/110mill er lik 12,32

1 Like

@roblar, får lyst til å utfordre deg på følgende:

1. Hvis PHO er et vekstselskap, hvorfor bruker de av cashbeholdningen til å kjøpe egne aksjer fremfor å investere i ekspansjon som gjør at topplinjen kan stige over tid? Har de allerede tatt ut sitt potensiale i markedet og mener at å kjøpe egne aksjer er mer attraktivt enn å posisjonere seg ?

2. Du mener at indikatoren PE i dette tilfelle er et håpløst argument, det har du lært på skolen og ved å lese bøker. For å selv adressere hvorvidt du er biased eller ikke; hvilke andre selskaper på OSE med samme utgangspunkt mener du er undervurdert / feilpriset ref din kunnskap? Er det bare PHO man kan forsvare dette for, er vel antakeligvis din bias vel så sterk som min.

Jeg trenger dog ikke å “forsvare” min bias; jeg har null tro på caset i forhold til dagens prising og der av fremtidig oppside. Jeg kunne selvsagt tatt inngang, men valgte heller Novo Nordisk når jeg først ville ha et biotek med allerede godkjente produkter i markedet med fremtidig potensial foran seg.

Jeg forstår spenningen med å håpe på et solid kursløft med endelig godkjennelse i Kina og ser like fullt at man tenker at fremtiden uansett er bra selv om kursen skulle falle til 30 kroner. For meg som ikke er aksjonær er det lett å velge bort et slikt bet, men det er alltid lettere når man står på utsiden og kan velge aksjen inn eller bort.

2 Likes