Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Hvorfor måtte det ta så lang tid? Så avhengig som Photocure er av scope burde de ha sikret seg for mange år siden og ikke blitt tatt på sengen når det viktigste verktøyet ble tatt ut av produksjon.

1 Like

Det blir litt simpelt altså.

For flex er hovedsakelig i bruk i USA, og der er de avhengig av nedklassifisering for at flex fra andre enn KS kommer på markedet.

Så det har egentlig ikke vært veldig hensiktsmessig å gå langt ned den gaten tidligere

1 Like

Nei, så enkelt er det nok ikke. Du må gjennom en regulatorisk prosess selv om du hevder «equivalence» med andre produkter når du skal levere medisinteknisk utstyr. Du må ha kvalitetssystem på plass med full sporbarhet og risikovurdering for ditt nye produkt. Alt dette skal granskes av myndighetene eller Notified Body (for MDR i EU). I EU kan denne prosessen ta lang tid siden «alle» må få godkjent sine produkter innen utgangen av 2028 for å oppfylle MDR og det er for få Notified bodies der ute. Gjelder både medisinteknisk utstyr og medisinsk programvare (som jeg jobber med).

4 Likes

Skal godt gjøres å bli “tatt på senga” på disse kursnivåene.

1 Like

Stein på stein.
Ingenting å klage over.
Men det tar sin tid så skal du være med på ferden så ligger det jo en form for godkjenning og tidsbruk.
Vi er vel på overtid med tidsbruken og de siste årene (etter DS tok styringen ) så er min mening at store resurser er brukt på å rette opp feil som er begått.
Hvordan skal en forklare aksjonærene at en har ikke styring / ingen bestemmelse over utstyret ??

Mulig jeg tar helt feil her men den situasjonen som selskapet har arbeidet under må jo ha vært totalt uholdbar.

Dette så en jo tydelig når flexi-scopene fra CS ble tatt ut av produksjon midt oppi starten på verdi-økningen som var anonsert.

Dette er bare et eksempel på hvor skakkjørt selskapet har vært og alt dette har DS snart fått på stell.

Men de fikk skaffet en ny sjef før alt ble ødelagt av HD.
DS fra TEXAS har ryddet og ryddet og har etter min mening gjordt en meget god jobb og er verdt hver krone han har mottatt.

Det er ikke uten grunn at der er en regel om at forskere og videnskapsmenn IKKE skal utvikle en bedrift / konsern.
Det er en oppgave for de med utdannelse innen økonomi & ledelse.
Hvordan havnet selskapet i den situasjonen de har vært i ?
De måtte da se at betingelsene for samarbeidet med carl storz satte selskapet i en helt umulig situasjon , ikke ?
Selskapet hadde ingen makt.
Da er det lett å styre og utvikle en voksende bedrift

Ja , hvorrdan skal en avlønne DS ?
Eller kanskje en må snu spørsmålet ?
Hva må til for å få DS til å velge Photocure forran konkurentene?

Noen kriterier for valg;
-Han må ha tro på konseptet
-Han må finne selskapet og teknologien mere interessant enn konkurentene
-Han tar jo selvfølgelig ikke jobben dersom han ikke får minst like mye av PHO som av konkurentene .

Skulle kjøpe en fin rase-hund en gang og var vel litt hissig med å prute.
Eieren:
Bli med bak her.
her har jeg noen rimelige med 3 bein.

4 Likes

Det bliver interessant og se hvad market mener om denne udmelding her i dagen løb.

Denne melding, slik den er formulert, gir neppe noen varig effekt alene - og om noe kun svært kortsiktig, og da som en fin trade-mulighet.

Dette er etter mitt syn et utrolig viktig strategisk valg av PHO. Det å samarbeide med Wolf om å utarbeide nye (og mye bedre) HD scope (flexi) vil for det første bidra til at en får et mye bedre “redskap” (spesialtilpasset), samt at det vil gi et mye høyere salg av cysview/Hexvix. Slik avtalen med Wolf virker å være utformet, tilsier også at PHO vil få en del av fortjenesten ved salget av scope. PHO tar nå grep for å få mer “hands on” på HELE markedet - særlig etter utfordringene med flexiscope fra KS - og dette er, sammen med blant tilbakekjøp av rettighetene fra Ipsen og inngåelse av avtalen med Aseris, et riktig steg i retning av å få Blc på sikt til å bli SoC i hele verden.

Det blir interessant å høre mer om denne avtalen på Q2 (7. august).

7 Likes
1 Like

Markedet bare :man_shrugging:

Mer :-1:… Virker som aksjonærene setter hardt mot hardt overfor selskapet nå, og sender er signal om at enten viser dere oss penger eller så viser vi dere ryggen. Kan virke som markedet ikke liker strategien til selskapet om å investere for å vokse. Volumet er lavt da, så det blir vel litt teit å dra noen konklusjoner, men

Edit: En annen teori er at det har vært så mye venting og treighet i denne aksjen, at en melding som innebærer mer regulatorisk prosess gir aksjonærene allergi. Selv om ideen i seg selv virker god.

4 Likes

Vil tro de store eiere er fornøyd. Styre samarbeider med administrasjon om strategi. Synes fornuftig. Kvelden er enda ung. Mulig Q må gjennomføres før det eventuelt kan gjøres handler fra innsidere i selskapet.

Det ble vel akkurat gjort et par endringer i styresammensetning. Denne viktige avtalen med bunnsolid selskap kan være første av flere proaktive handlinger eller avtaler. Nå benyttes data om pasienter blant annet. Har noen større data for denne pasientgruppen, tviler! Er data verdifullt….Oh yeah

De to selskap ser kommersialisering i hele verden. Blir veldig interessant å høre i detalj på kommende Q. På tide at PHO gjør samarbeid med solid internasjonalt selskap og investerer for vekst. For det synes som over 250 millioner i kontanter prises til negativ verdi?

1 Like

Denne avtalen tar nok et par år med mindre jevnlige investeringer før noe kommer på markedet. Men da kan det bli bra, for surveillance markedet er som kjent stort…

Jeg nekter å tro at dette er en negativ melding, dette samarbeidet er grundig analysert av ledelsen og styret. Det nye styret er nå meget kompetent og ingenting slipper igjennom uten å ha gjennom gått nåløyet der.

4 Likes

Som jeg tolker strategien fra selskabet, så prøver de at tiltrække tålmodige større investorer, der har økonomiske muskler og gerne venter mange år på at høste.
Havde jeg beholdt mine oprindelige NOVO aktier havde jeg gjort x10 plus udbytter gennem alle årene.

Ble du litt tatt på senga av markedets reaksjon?

Ja, dette er enda et utspill om gylne tider - en gang i fremtiden - og veldig lite konkret og forpliktende mtp tid/måloppnåelse. Å investere for å vokse er greit, men ikke med den uttellingen Pho kan vise til over såpass mange år.

Skal kursen opp på et stabilt høyere nivå - må det konkrete resultater til, både topp-og bunnlinje. Inntil da er eneste mulighet for å tjene penger på Pho-aksjen å trade og utnytte kortvarige og luftige oppganger.
Håper man på et oppkjøp før inntjeningen er på plass, må man betrakte aksjen som en lotto-kupong.
Den andre jokeren er det som er utenfor DS sin kontroll; Asieris.

2 Likes

Dette var nøyaktig som forventet for min del. Aksjonærene begynner å bli utålmodige og lange investeringer (som forøvrig er fornuftige) er ikke det man ønsker seg nå.

Dessuten betyr børsmelding fra PHO nesten alltid nedgang på børsen desverre 🫣

Må sige at jeg er noget overrasket over betalingen for udviklingen og kommersialiseringen ----syntes Pho skifer til et andet marked nu.

Håber SavePig får ret her !!
Syntes der mangler en tidshorisont for udvikling og det videre forløb — Wolf er vel veldig kendt med begge dele så vel ikke umuligt at sætte lidt tidsestimat, så markedet ved hvad de skal forholde sig til :thinking:

Håber virkeligt at PHO ved hvad de gør og det ikke bliver en ny ørken vandring :thinking:

Dansken

2 Likes

Folk renner ikke akkurat ned dørene for å sikre seg en billett på raketten :rofl: