Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Ja når man regner på potensielle Cevira inntekter så blir det nærmest usersiøse tall man kommer opp med.
Som en annen skribent skrev tidligere så håper jeg og at PHO blirkjøpt opp så jeg selv slipper å ta avgjørelsen med når jeg skal selge ved en Cevira godkjenning.

Største eier er nok en selger, så tror sannsynligheten er ganske høy for at PHO blir kjøpt opp.

1 Like

Ja er det mulig vi kan få en Novo Nordisk utvikling fra 2017 og til 2024 da det gikk 10 gangern.

2 Likes

Forebygging er viktig fordi man vet at 99% av livmorhals-tilfellene skyldes HPV, og i stor grad 16 og 18 strains.

Det er forskjellig stadier av intervensjon

1. Vaksine til alle før man blir utsatt for HPV
  2. Fjerne infeksjonen
  3. Behandle forstadier
  4. Behandle kreft
  5. Palliativ lindrende behandling.
  6. Begravelse.

Clearance av HPV er på nivå 2.

Jeg tenker at det er veldig fornuftig, og grunnen er at det er veldig stor forskjell i vaksinasjonsgrad. Norge ligger på topp med 93% , fulgt av Island på 85% og Sverige på 80%.

Globalt gikk vaksinasjonsgrad fra 6% i 2006 opp til 14% i 2020, men har siden falt til 12% i 2022, og er sannsynligvis på vei ned…, trolig pga vaksineskepsis.

Å tilby noe på «nivå 2» virker derfor veldig logisk i dagens klima mtp vaksiner, og lukrativt.

Vaksinasjonsgrad i Kina ligger på ca 10%, og har stagnert fullstendig.

6 Likes

Det er verdt å legge merke til at selv om vaksinen skal redusere antallet forstadier til livmorhalskreft og derav livmorhalskreft så har faktisk antallet tilfeller av livmorhalskreft i aldersgruppen 25-34 år steget etter 2013. FHI skriver at de ikke kjenner årsaken til det men spekulerer i at det er en økt forekomst av de mest kreftfremkallende HPV-typene, og kanskje mindre screening.
De skriver videre at det vil ta minst 10 år før vi ser effekten i befolkningen.

3 Likes

Helt klart behov for alternativ til vaksinasjon.

Men det er stor forskjell på terapeutisk behandling av lesjoner og forebyggende behandling. FDA/EMA/NMPA krever normalt at primærendepunkt i pivotal-studier matcher indikasjonen, og HPV-clearance er en annen indikasjon enn HSIL.

Det vil derfor trolig kreve et nytt klinisk program. Eksisterende data kan kanskje gjenbrukes for å korte ned løpet noe, men man må uansett regne med at dette tar flere år.

3 Likes

Veldig interessant, Cevira kan virkelig ha enorm betydning for kvinner som blir utsatt for dette viruset.
Når tror du det norske investor miljøet vil begynne å ta inn over seg potensialet til Cevira og PHO før det er for sent og PHO blir kjøpt opp for lumme rusk.

1 Like

HPV clearance vil helt sikkert kreve eget program/klinisk fase 3.

Men…, når produktet er på markedet så er det opp til legene om de vil bruke det «off label», og det vil det nok bli gjort siden det virker å kunne ha den effekten.
Tipper vi derfor vil kunne få en gradvis innfasing på «HPV-clearance» inntil den dokumentasjonen er på plass. Som jo også betyr gradvis innfasing av inntekter fra den indikasjonen.

3 Likes

Tror ikke man bør bekymre seg for units solgt ivertfall ved godkjenning.
Alternativ 1 - kirurgi
Alternativ 2 - Lege setter en tampong med lys i, du selv tar den ut hjemme.

Hva tror dere de fleste vil velge?

Edit: Legg og til kompetansen som kreves ved kirurgi VS stappe oppi Cevira. Kostnadene er milesvis unna i det store bildet her.

3 Likes

Det må det mest sannsynlig.

Hvilke insentiv har leger å bruke produktet til en indikasjon hvor det “virker å kunne ha den effekten” ? Hvilke guidelines vil oppdateres i henhold til dette? Vil man kunne få refusjon for off-label bruk? Vil helseforsikringsselskaper ta i bruk noe off-label uten dokumentert effekt? Og, vil Photocure få royalties for off-label bruk i en annen indikasjon, eller må det dokumenteres og ny avtale lages?

2 Likes

Jeg mener å ha lest at dette allerede er en del av studiet?

Kanskje ved tilfeller av veldig lang sykehus kø? Antar der er mange land som har verre køer enn Norge, selv om vi liker å klage over våre køer.

Edit: Prisen er vel og såpass billig at man selv kan betale for det. Rart med det hvor langt folk går når det virkelig gjelder. Feks 20 000NOK er jo slettes ikke ille pris å betale.

2 Likes

Veldig gode spørsmål. Jeg tror helseforsikring vil kunne ta bidra.
Men tenker også at det er en gradvis innarbeiding, og at LSIL vil være det første logiske steget.

En annen tanke; at man i Norge, som det landet i verden med høyeste vaksinasjonsgrad ennå må vente i 10 år før man vil kunne se effekten av vaksinen på livmorhalskreft er et tankekors, særlig når det siden 2013 har vært en økning i tilfeller i aldersgruppen 25-34 år.

2 Likes

Som sekundærendepunkt. Derfor må nok en ny fase III til (minimum).

Mulig. Men mange av de samme problemstillingene gjelder. Refusjon? Hvem tar ansvaret (medisinsk/juridisk)? Guidelines?

Jeg vil tro det vil være helt marginalt frem til en i så fall har klinisk bevis og retningslinjer som støtter slik bruk. Man kommer ikke unna dette.

Og så vet man ikke hvordan avtalen mellom Asieris og Photocure forholder seg til dette, hvis overhodet. Ikke sikkert det er gunstig for Photocure.

1 Like

Tenker folk lett betaler Cevira selv jeg om de ikke får refusjon i slike tilfeller.

" The healing crystal market is experiencing significant growth, driven by increasing consumer interest in holistic wellness and alternative healing practices, particularly among younger generations. The market is estimated to be worth billions of dollars, with projections indicating continued expansion."
:joy:

2 Likes

Det hadde vært interessant å få svar på dette fra Asieris hvor de er i løpet med å bruke Cevira til HPV-clerance. Mulig vi kan og får DS til å svare på dette ved Q2 presentasjonen og hvilke effekt det har å bruke Cevira til HPV-Clerance, gjelder samme kontrakts forhold som for cevira. Er det riktig at milstone på $14000 er for HPV-Clerance indication.

Kan det være et alternativ de vil kjøre det på sin F3 i USA som skal gjennomføres uansett, eller krever det såpass mye ekstra effort og tid at det er bedre å kjøre eget løp samtidig/etter?

Hexvix/Cysview blir “lommerusk” i forhold til Cevira. :moneybag:

2 Likes

Når jeg gikk inn på Tekinvestor i dag å så at der var 34 nye innlegg i PHO tråden tenkte jeg at nå har det endelig skjedd noe virkelig stort, men det hadde det som vanlig ikke gjort :joy:

1 Like

Den gang da Pho ikke lyktes med å få på plass en partneravtale for Cevira, ble Cysview/Hexvix et alternativt halmstrå for selskapet - og DS fikk etter hvert oppdraget med å bygge «The bladder cancer company». Det har gått sånn passe, og en har aldri lykkes med å skape aksjonærverdier.
Nå, 10 år senere da Pho fikk OK- svar på sin fase2 søknad (jan 2015) , er vi på en måte tilbake til utg.punktet med Cevira som selskapets viktigste asset. Og akkurat nå, i 2025, står vi på terskelen til noe mega-stort. Hallelulja !

1 Like