Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Helt enig det er merkelig, it is not normal, har du noen tanker hvorfor?

Allerede markedsverdi 1,6 milliarder.

Et marked som med god grunn sier “show me the money”

4 Likes

Jeg tipper det kommer mye nye penger etter evt godkjenning, lav risiko er gull verdt.

Edit: jeg redigerte @Savepig s sitat etter eget forgodtbefinnende

Og ditt forgodtbefinnende gav meg julestemning. Ingenting gledet meg mer i øyeblikket enn at du fikk sparegrizen til å minne om en karakter fra ‘the julekalender’. Hen følte seg nok hjemme i øyeblikket.

1 Like

Litt morsomt at en som forguder linjene sine og bruker teknisk analyse aktivt, som stort sett er basert på følelser og flokkmentalitet, samtidig mener at markedet er effisient. Er det virkelig slik at markedet er effisient, kan du bare kaste alle de kartene dine i søpla for da finnes det ingen systematiske mønstre å utnytte. Hver prisendring er i praksis tilfeldig, “random walk”.

5 Likes

Var det idag Asieris skulle komme med en eller annen presentasjon/Q&A?

Kan ikke se noe enda, men kanskje det blir lagt ut etter børs i Shanghai er stengt?

1 Like

Vil tro det, ja!

Vi rykker hurtigt frem :partying_face:
Compl. har rykket en plads
81 JXHS2400035 盐酸氨酮戊酸己酯软膏光动力治疗系统 2025-08-04 排队待审评

NU ------ nummer 81 i køen

DK

4 Likes

At dette diskuteres daglig på TekInvestor betyr ikke at andre ikke kjenner til Asieris og Cevira, eller at caset er ukjent. Det blir en slags ekkokammer-logikk.

Burde hatt mer tørt krutt på bok idag ser jeg. Forøvrig til andre enn kun PHO og

1 Like

Ok. Men hva mener i så fall du personlig er årsaken til at vi ikke ser det minste tegn til FOMO? At markedet ikke ser så stor verdi i Cevira? Eller at markedet ikke tror på godkjenning? Oppgangen vi hadde fra rundt 50 til over 60, var vel basert på optimisme til kjernevirksomheten etter Q2 rapporten?
At man generelt ikke opplever fomo i denne typen selskaper lenger, stemmer jo ikke. Kan jo f.eks. da bare vise til den nylige kortvarige flerdobling i Life aksjen.

Interessen er vel ikke liten? Over 4000 aksjonærer ved utgangen av 2024 (4 ganger fler enn f.eks MEDI) og mest aktive biotek-forumet her på TI.

Mange ting:

1. Har vært så mange smeller i norsk biotek (og norsk smallcap generelt), veldig mange som ville vært interessert har tapt mye av kapitalen sin, så pengene finnes rett og slett ikke lenger.

2. Det er en opportunity cost i å sitte med pengene plassert i ventemodus i Photocure relativt til resten av aksjemarkedet som bare fyker oppover.

3. Photocure er allerede priset til 1,6 milliarder, så det er allerede priset inn en god del. Man hadde ikke fått på langt når så mye for photocure om de bare hadde hexvix/cysview butikken å slå i bordet med. Så det er helt ukorrekt å si at det ikke finnes noen interesse, mange har allerede gått inn med så mye penger de ønsker å legge på bordet akkurat nå.

4. All erfaring tilsier at selv om man ikke sitter inne med så mye penger som man skulle ønske hvis det først kommer noen gode news, så er det så mye gevinstsikring som skal skje at det er helt kurant å ta på seg joggeskoene og løpe etter, vil fremdeles være masse oppside å hente, til en langt bedre risikojustert avkastning.

5. De fleste her inne er optimister på at når de tre køene vi får dokumentert her går til 0, så er det en god sjanse for at det blir approval. Men det er ikke sånn at risikoen er 0 for at et eller annet skjer. Og da er det plutselig god nedside i aksjen fra dagens market cap.

6. Aksjemarkedet er på all time high mens verden er galere enn noensinne. Når det kommer nye trump dumps så er det aksjer som photocure som får støvelen hardest, markedet flykter til kvalitetsaksjer og cash når de tingene skjer. Så det er enda en negativ ting med å sitte med pengene allokert i et ventecase.

Akkurat i dag reagerer nok aksjen negativt på at den falt under den vinkelformasjonen den har vært i

6 Likes

What he said :point_up_2:

FOMO kommer ikke av seg selv. Markedet priser inn flere faktorer samtidig ikke bare potensial, men også risiko, usikkerhet og tidshorisont.

Asieris har ingen offentlig utrullingsplan for Cevira, refusjon er ikke omtalt, og det er fortsatt få analysehus som regner inn verdien. Så det er ikke rart om om markedet avventer.

1 Like

At pengene ikke finnes er kanskje noe av det dummeste jeg hører. At mange norske småsparere har brent seg er veldig langt unna at pengene ikke finnes lenger. Internasjonale investorer ser ofte på enkeltselskaper, ikke “norsk biotek” som helhet. Photocure kan være attraktivt uavhengig av sektorens historikk. Kapitaltilgang er syklisk: Når sentimentet snur, ser man ofte betydelig tilstrømning selv etter lange perioder med skuffelser.

Diversifisering er en kjerne i porteføljestyring. At markedet går bredt opp, betyr ikke at man bør unngå selskaper med idiosynkratiske triggere.
PHO kan gi uncorrelated avkastning når/hvis regulatoriske eller kommersielle nyheter kommer - nettopp det mange investorer leter etter i en bulltrend.

1,6 mrd. er lite sett i internasjonalt perspektiv, spesielt innen helse/biotek. Det gir rom for multippelekspansjon ved godkjenning/kommersialisering.

Historisk viser biotekaksjer ofte “gap up”-bevegelser ved nyheter, hvor store deler av oppsiden prises inn momentant. Å “løpe etter” gir gjerne langt dårligere risk/reward. Likviditet i små aksjer kan gjøre det vanskelig å få fylt ønsket volum etter en melding, særlig hvis store aktører skal inn samtidig.

Nettopp derfor er risk/reward interessant: stor oppside ved godkjenning, håndterbar nedsiderisiko gitt dagens prising og selskapets eksisterende inntektsstrøm.
Photocure er ikke en “one product bet” - eksisterende inntekter gir finansiell robusthet som mange andre biotekselskaper mangler. Regulatory risk er reell, men redusert når man har produkter allerede i markedet og en velkjent teknologi.

5 Likes

Langt på vei enig. Problemet er bare at det ikke forklarer hvorfor markedet ikke reagerer.

Caset kan være bra. Risk/reward kan være attraktiv. Men vi ser likevel ikke noen form for FOMO eller reell reprising, selv med regulatorisk trigger nært forestående.

Diskusjonen er hvorfor markedet ikke priser Photocure høyere, ikke i hvor mange ganger man kan forklare at de burde vært priset høyere.

1 Like

Personlig bekymrer jeg meg uansett lite over manglende FOMO. Min intensjon er å sitte lenge nok til at jeg ser verdiene i større grad materialisere seg.

Aseries har en plan for Cevira, les meldiger og artikler fra selskapet og media! Videre er det ikke normalt å kommunisere rundt refusjon så lenge behandlingen ikke er godkjent! Aksjen har forøvrig steget pent fra 50 til 60kr på Cevira forventinger, nå gjenstår bare godkjenning . Da vil vi få en enorm reprising av aksjen.

Jeg leser og leser jeg. Savner fremdeles en offisiell utrullingsplan markedet kan fordøye.