Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Svinaktig fine aksjer - 🔴 Baconporteføljen 🐷

Ligner litt på min erfaring. Ultimovax tok 90%. Idioti. Har bygd sakte opp igjen, dog ved hjelp av gearing i et bull marked. Diversifisering er min venn. Og våpen.

Tja. Noe er binære bets som gikk feil, som Wavefoil og Ultimovacs. Ultimovacs laget en ekstra bulk ved at jeg solgte bitcoin og sølvting for å finansiere det kjøpet, som gjorde at mye oppside røk derfra.

Annet er å sitte med null cash og maks giring når markedet har falt, som gjør at man har mindre handlerom til å gjøre gode valg.

Litt av hvert egentlig, men generelt har det handlet om å bli fanget på feil fot i markedssvingninger og at man blir sittende i et hold and hope mindset som ikke er spesielt lønnsomt.

4 Likes

Har kommet til ala samme konklusjon som du har. Kan vel og legge til at den psykologiske gevinsten med å kjøre ala samme stil som du her er nesten den største gevinsten opp i det hele. Mer gevinst + 30kg fra skuldre vekke.

2 Likes

Det er jo bare å innse at binære bets er noe man bare burde holde seg unna. Du fikk jo 5x i kitron som var langt fra et binært bet, så hvorfor ta risikoen?

5 Likes

matrix

5 Likes

Diversifisert portefølje, en god del selskaper, og en god del aktivaklasser
Fokus på selskaper med god inntjening og bunnlinje, helst utbyttekapasitet (men om de bruker pengene på god vekst er det ikke så nøye om de betaler utbyttet)
Noen få bets med høyere risk
Bruk av TA for å følge med på når en god aksje har bunnet ut, eller ser overkjøpt ut

Vi er i et latterlig bullmarked som løfter alle båter og får alle til å føle seg som genier, men det funker brukbart i år.

2 Likes

Tapere siste par år:
Ultimovacs - Siste helbinære biotechbet noensinne håper jeg.
Navamedic - Egentlig et fint case, men timingen ble helt feil for inngang. Fikk dempet skaden med å kjøpe en del helt på bunn.
Hecla Mining og Pan American Silver - Katastrofe, hadde for hard gearing og røk på stoploss rett før sølv eksploderte.

Ventepølser:
Photocure - Tar tid med Cevira.
Nekkar - Tar tid med det meste.

Gode:
Gentian - Bra stim, men trenger å bevise at forrige glipp i opex var en engangshendelse.
Medistim - Ble en herlig trade, tok ut potensialet jeg så for meg veldig fort.
Arcticzymes - Kongetrade, griseflaks med timing.
Reach Subsea - Fulgt med og prøvd å sikre en god inngang, so far so good.
Genmab - Ventet veldig lenge på den, fått startet en god posisjon.
Novo Nordisk - Fin trade.

Vinnere:
Fond - Strengt tatt den beste komponenten, hvis man skal være ærlig med seg selv.
Kitron - Ble helt fantastisk til slutt, har skåret ned mye av posisjonen.
Sparebanken Vest / Norge - Deilig komponent i porteføljen.
Himalaya Shipping - Heldig med timing i inngang, gått enormt, skåret ned en god del.
Link Mobility - Bare gått og gått inntil nylig, skåret ned mye av posisjonen.
Bitcoin - Gått som faen, skåret ned 30% av posisjonen i år. Solgte desverre en god del for å kjøpe Ultimovacs.
(Hecla mining fremdeles en vinner, men alt for liten posisjon som jeg ikke fikk rotet meg til å gå inn med friske penger i)
Fysisk Sølv - Deilig å ha i porteføljen

Cash:
Prøver å alltid ha ca 20% cash på bok fremover, venter bare på at ting skal smelle veldig.

Bear:
Har et par bear-papirer startet som lytteposter, den ene dog et papir med temmelig mye giring så er litt risiko at det ryker om S&P500 plutselig skulle smelte enormt oppover igjen.

image

Hva jeg følger med på i Tradingview:
image

13 Likes

Uff da! Den var kjip. Håper du har fått noe ut av sølv.

2 Likes

Ja dritsurt. Heldigvis hadde man fremdeles fysisk metall som tross alt ikke er likvid på den måten, så der har jeg bare kjøpt mer underveis, og med prisveksten har det etterhvert blitt ganske mye.

Det ble en lærepenge, endte opp med å bare lukke den zerokontoen jeg hadde halve giringen min på for å realisere faktisk tap på hele kontoen, og starte en ny en som aldri vil få noe belåning tilknyttet seg. Så i % er kredittrammen jeg har på porteføljen veldig mye lavere nå.

Kan enkelt se hvor stor smell det faktisk ble, for satte de resterende pengene derfra inn i Hecla på den kontoen :stuck_out_tongue: Har gått litt siden den gang for å si det mildt. Så Ultimovacs + det sølvgreiene der ble den siste store drawdownen jeg har hatt. Tapet i kroner og øret på ultimovacs i seg selv var ikke så veldig ille, men spillovereffekten og opportunity cost ble drøy. Satte meg nok et år tilbake.

4 Likes

I et varmt og deilig badekar flyter alle dupper opp

image

2 Likes

Eier du ikke Novo?

Nei, det var et raskt klipp da den var helt knust, kjenner ikke domenet godt nok til at jeg har forfulgt den videre

Har den på watch list

1 Like

Denne var utrolig bra:

Grunntese det snakkes om:

Man kan drite i nesten alt annet i markedet, så lenge man følger med på supply and demand:

5 Likes

Det må jeg si. Quartr har blitt helt vanvittig bra, og den Claude Sonnet integrasjonen deres løper ringer rundt å sitte og kopiere ting frem og tilbake til chatgpt.

1 Like

Tror man nesten måtte vært inni hodet ditt for å forstå hva du mente nå. :joy:

1 Like

Claude Sonnet er en av disse AI-modellene som er populære. :slight_smile:

I quartr har den blitt direkte integrert inn mot kvartalstall og transcripts osv. Så man får klikkbare kildehenvisninger direkte til kvartalsdata i det som kommer ut fra aien. Sick hvor mye enklere det blir å ettergå det som AI kommer ut med, hvor mye færre klikk som trengs for å utføre oppgavene. Game changer.

Det er denne biten jeg ikke forstod, er ikke begge to AI-er? :see_no_evil:

Lol, nå så jeg at den har faktisk chatgpt integrert og, men den defaulter til claude. Får teste om jeg ser noen forskjell mellom dem.

1 Like

Men dette er i Quatr appen antar jeg? Hvor du kan stille spørsmål til en av de to AI-ene?

Yes, det funker akkurat som man er vant til fra f.eks chatgpt, bare at man får en rik integrasjon med alt det andre innholdet i quartr

Eksempel her:

1 Like