Antar at tallene du viser til kommer herfra?
https://www.photocure.com/news/photocure-partner-asieris-announces-that-the-first-non-vaccine-investigational-product-for-cervical-hsil-has-achieved-its-primary-endpoint-4630982
"According to the Global Cancer Statistics 2020, there were 604,127 new cases of cervical cancer in women, with 341,831 deaths worldwide, ranking it as the fourth most prevalent malignancy among females.1 In China, cervical cancer ranks as the second most common malignancy among women.
The primary cause of cervical cancer is persistent HPV infection, leading to precancerous cervical lesions. Alarmingly, approximately 20 percent of individuals with HSIL may progress to invasive cervical cancer within a span of 10 years.2 According to Frost & Sullivan, the number of HSIL patients is projected to reach 16.6 million globally and 2.2 million in China by 2030."
Uansett hvor tallene dine kommer fra, mener jeg det er virkelighetsfjernt pga fĂžlgende:
2,2 mill har HSIL i dag og nye 700 000 kommer til:
Hvor mange som har hsil er ikke et statisk tall som vil bli Ăžkt med 700.000, for det blir hele tiden behandlet, og det blir hele tiden funnet nye.
Det Þnskede tallet med hvor mange hundre tusen man Þnsker Ä behandle er ogsÄ noe som kommer til Ä ha en kurve pÄ hvor vellykket kommersialiseringen er som begynner pÄ 0, og over tid Þker til en peak, fÞr det vil flate ut og synke, etter hvert som HPV vaksine gir resultater, pluss evt konkurranse fra andre behandlinger.
Disse utspillene fra Asieris med âblockbusterâ og â800.000 doser kapasitetâ ser jeg mer eller mindre bort i fra. Jeg har har hĂ„p om at det skal gĂ„ fort, men all erfaring tilsier at kommersialisering er seig og man bĂžr ha en âshow me the moneyâ mentalitet, ikke sitte og regne pĂ„ blue sky scenarioer.
Summa summarum tar jeg alt som kommer fra Asieris med veldig mange klyper salt og ikke face value, og avventer hva tallene faktisk viser.