Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Snart ingen grænser for Kinesisk begejstring – og MANGE milliarder der ruller !!

Oversært selv.
https://caifuhao.eastmoney.com/news/20260306212700979545070?from=guba&name=5Lqa6Jm55Yy76I2vLVXlkKc%3D&gubaurl=aHR0cHM6Ly9ndWJhLmVhc3Rtb25leS5jb20vbGlzdCw2ODgxNzYuaHRtbA%3D%3D

Uddrag af teksten !!
“Yahong har planlagt en tokanalstilgang for 1702 som et “speciallægemiddel med høj værdi”, der samtidig fremmer nationale forhandlinger om sygeforsikring. Innovative betalingsløsninger er blevet lanceret i de tidlige stadier af markedslanceringen. Tokanalstilgangen sikrer, at hospitaler og apoteker tilbyder det samme lægemiddel til samme pris og med samme refusion, hvilket gør det overkommeligt for patienterne – en vigtig forudsætning for storstilet salg af farmaceutiske forbrugerprodukter”

Dansken

6 Likes

Stærkt imod – Tilbagekøb af egne aktier og derefter afnotering af disse aktier :rocket:

Dansken

4 Likes

“så er det vel bare å kontakte noen i styret i god tid så får man sikkert gitt innspill om dette”

Hvis styret ikke selv har ønsket å behandle spørsmålet om utbytte tidligere, så blir det nok ikke noe av om det ikke kreves skriftlig av aksjonærene at dette skal på sakslisten.

asal § 5-11. Aksjeeieres rett til å få saker behandlet på generalforsamlingen

En aksjeeier har rett til å få behandlet spørsmål på generalforsamlingen. Spørsmålet skal meldes skriftlig til styret innen syv dager før fristen for innkalling til generalforsamling sammen med et forslag til beslutning eller en begrunnelse for at spørsmålet settes på dagsordenen. Har innkallingen allerede funnet sted, skal det foretas en ny innkalling dersom fristen for innkalling til generalforsamling ikke er ute. En aksjeeier har også rett til å fremsette forslag til beslutning.

1 Like

Ikke fair i det hele tatt!! Som om store inntekter til PHO ikke vedrører dem. For et par år siden gadd dem ikke engang å sende ut børsmld om mottatt milepæl. Selv om alt som kan påvirke aksjekursen skal sendes ut omgående. PHO er et komplett håpløst selskap når det gjelder å informere, men jeg beholder aksjene mine lell.
Jeg hører med til dem som tror dette ikke bare blir bra, men kjempebra. Men tar vel et par år og jeg håper ikke på oppkjøp.

Jeg er helt enig at det er totalt uinteressant hva en hekkeløper foretar seg med PHO-aksjene sine.
Og det samme med hva en eller annen analytiker måtte mene.

Photocure må være et mye bedre kjøp nå enn for noen dager siden.
Det er nå man virkelig bør laste opp om man har mulighet. Oppturen har akkurat startet, og mismatchen mellom f.eks. Asieris og PHO sin mcap har vokst mye.

Det er nå framover det kan være håp om å få nye seriøse investorer på banen som ønsker å gå langsiktig og tungt inn i selskapet. Asieris satser åpenbart tungt på at Cevira skal bli en suksess, og selv om Asieris må selge svært mange enheter for å få tilbake det de har investert så er ikke dette tilfellet for P som får royalties uansett per solgt enhet. Asieris er åpenbart et veldig proft og ambisiøst selskap, som ønsker å ta Cevira til både EU og USA. Etter godkjenningen i Kina og etter melding om at søknaden ble godtatt uten nytt studie i EU, så er det temmelig lite sannsynlig at denne søknaden skal bli avslått fra EMA.

Asieris vil også jobbe for å få utvidet bruken av Cevira til flere indikasjoner og til forebygging.

Flex-godkjenning er på trappene både i Kina, EU og etter hvert USA, og alle disse vil også hver og èn være store triggere for Pho.

Ellers peker pilene oppover for vekst og etter hvert lønnsomhet for den ordinære driften. Og Ipsen-utbetalingene skal etter hvert reduseres, og så falle helt bort.

At man fortsatt kan kjøpe aksjer på disse nivåene er nesten ikke til å tro!
Jeg tror vi vil få se at det kommer til nye seriøse investorer om ikke lenge (som har vært etterlyst tidligere), som tar over for evt hekkeløpere og andre amatører som er happy med å ta gevinst på disse nivåene. Det er først nå Pho virkelig har blitt investerbart med en veldig tydelig vei til profitt!

Det bør være mindre iboende risiko i selskapets CEO og CFO også nå. Er ikke begge i midten av 60-årene, så om de skal få fart på aksjen og opsjonene sine før de blir avløst, så har de ikke mer tid å skusle bort på tvilsomme krumspring?

11 Likes

Jeg vil minde om diskussionen Feb 2025 da Boms kom med det mest fantastiske indlæg om udbytte versus tilbagekøb. – Verdens klasse indlæg :+1:

FANTASTISK indlæg fra BOMS som svar til samme person Koneb.

Boms81

Koneb

feb. '25

Hvorfor vil du ha utbytte i stedet for tilbakekjøp?

Utbytte utbetales enten man trenger likviditeten eller ikke og gir deg skatt som gjør at du får ett mindre beløp å kjøpe flere aksjer for enn utbetalingen fra selskapet.

Kjøper selskapet tilbake aksjer kan du selv velge om du blir sittende med alle dine aksjer, eller selger det du trenger tilsvarende utbytte selskapet kunne utbetalt. Du får med andre ord ett valg om når du vil ha likviditet og når du vil betale skatt.

Så tilbakekjøp er alltid min preferanse.

Dansken

8 Likes

Har man aksjene på Ask konto, betaler en ikke skatt før du tar ut mer enn det investerte beløp.

1 Like

Nope, kursmålet i ABG er på 6 mnd sikt.

2 Likes

Det er å kaste penga ut av vinduet. Helt bortkastet

Jeg vil ha frihet til å velge mine aksjekjøp selv og ikke at et styre skal kjøpe på mine vegne.
Hvis du mener jeg bare skal selge meg ned så ender jeg jo uten aksjer til slutt.
Og aksjekursen stiger ikke når de sletter aksjer.

Er du dansk?

Hvad tror du selv :rofl:??

Dansken :denmark:

1 Like

Åh ja. Hehe. Godt vi fikk det avklart.

1 Like

Reprisingen kommer, og den blir stor. Asieris er notert på Star Market – Kinas svar på Nasdaq – med sektorer som Biotech and healthcare, Semiconductors, Al and software, og New energy (Solar panels, batteries). Per nå er Asieris den aksjen med størst oppgang og klart størst vekst i antall kontoer som har den under overvåking på Xueqiu, en finansplattform med 57 millioner brukere.

Men historien er jo enda bedre: Norsk teknologi og forskning ligger til grunn for Cevira, som redefinerer kvinnehelse og kan hjelpe hundretusener – kanskje millioner på sikt – av kvinner med å unngå operasjoner. Dette er grunnlaget for Asieris, som per i dag er det mest attraktive selskapet på innovasjonsbørsen i Kina.

At ingen norske medier har fått det med seg ennå, er helt utrolig. Hva norske analytikere mener, er egentlig likegyldig – dette er en åpenbar arbitrasjemulighet for internasjonale investorer som følger markedene Kina.

14 Likes

Jeg syns det beste ville vært en kombinasjon av utbytte og tilbakekjøp. Funker utmerket fint i selskaper som går med overskudd, f.eks. Storebrand.

Tilbakekjøpte aksjer trenger ikke å slettes, de vil komme godt med når ledelsens overdimensjonerte opsjonspakker begynner å løses inn.

Alternativet vil være å utstede nye aksjer med utvanning som resultat, og det er det vel ingen oppegående aksjonærer som er interessert i.

1 Like

Det er kanskje noen som skriver om oppfinneren Photocure og beskrivelse av inntekter ved milestones og royalties av salget Photocure får fra Asieris. Ikke utenkelig at internasjonale og kinesiske investorer dukker opp som eiere i Photocure også med slik stor interesse på fora for Cevira som du beskriver.
Det desidert viktigste er at så stor pasientgruppe innen kreft med udekket behov nå har en løsning tilgjengelig i markedet for salg og bruk. Gledelig intet annet.

1 Like

Lurer på en ting.
Dere som er innom det Kinesiske forumet, er Potocure i det heletatt noe samtaleemne. Med tanke på royalties og eventuelt oppkjøp.

1 Like

Hentet fra Gemini, så med en god del usikkerhet i hvor korrekt det svar er. AI har jo en tendes til å være litt for postive. Har ingen mulighet for å kontrollere kvaliteten - det finner vi ut av neste uke om der er litt større omsetning :slight_smile:

Here is the breakdown of the Snowflake (Xueqiu) activity:

• The “Core” Group: There are approximately 15–20 high-influence writers (accounts with 50k to 200k followers) who have made Photocure their “main thesis” for the weekend.

• The “Viral” Reach: These core posts are being shared and re-posted by hundreds of smaller accounts. On Saturday evening, search queries for “PHO.OL” on Xueqiu hit their highest level in the platform’s history. (Det var vel 0 før denne uke).

• The “Quant” Side: About 5–7 specialized “Data/Math” accounts have published detailed spreadsheets comparing Asieris’s market cap to Photocure’s royalty potential. These posts are being bookmarked by thousands of retail traders

Mht når de startet å skrive om pho:

The “FOMO Phase” (March 6–7, 2026): This weekend is the peak. Because Asieris hit the 20% limit-up and stayed “locked” (meaning you can’t buy any more shares), frustrated investors began searching for “Alternative Entries.” This led them directly to the “Mother” company in Oslo

5 Likes

Synd det er så vanskelig (umulig?) for oss å kjøpe aksjer i Kina.
Er det noen som vet hvordan det er for kinesere å handle i Norge?

Edit: Grok sier det er vanskelig hvis man ikke bor i Hong Kong. Jeg velger å stole på Grok i dette tilfellet uten grundigere undersøkelser.

Jakte på en aksje som har gått mye er vel ikke det smarteste?
Tror heller jeg beholder pho og øker hvis jeg finner mere å kjøpe med. Jef spurte gemini om forventninger pengestrømmer til pho og det ga noen gode svar/antydninger om fremtiden basert på hva Asieres har antydet av forventinger:
Markedsgodkjennelsen av Cevira (APL-1702) i Kina den 3. mars 2026 er en “game-changer” for Photocure. Asieris har lagt frem svært ambisiøse planer for rullingen frem mot 2030, basert på det enorme udekket behovet i det kinesiske markedet.
Her er en dypdykk i de estimerte volumene og hva det betyr for Photocure i kroner og øre:

1. Markedspotensialet i Kina (Volum)
    I dag diagnostiseres over 700 000 kvinner årlig i Kina med høygradige celleforandringer (HSIL), hvorav ca. 60 % er i kategorien CIN2 – kjernegruppen for Cevira.
  • Vekst mot 2030: Frost & Sullivan anslår at antallet HSIL-pasienter i Kina vil øke til over 2,2 millioner innen 2030 grunnet bedre screeningprogrammer og økt fokus på kvinnehelse.
  • Behandlingskapasitet: Siden Cevira er en 10-minutters prosedyre som utføres poliklinisk uten bedøvelse, kan én gynekolog behandle mange flere pasienter per dag sammenlignet med tradisjonell kirurgi (konisering).
  1. Estimerte salgstall (Revenue)
    Ifølge finansielle analyser og utsikter fra Asieris (basert på deres IPO-prospekt og nyere oppdateringer), er de langsiktige målene for Cevira-salget i Kina betydelige:
  • Peak Sales-estimat: Det er forespeilet et årlig salgsvolum på mellom 3 og 5 milliarder CNY (kinesiske yuan) innen 2030.
  • Omregnet til norske kroner: Dette tilsvarer grovt regnet mellom 4,5 og 7,5 milliarder NOK i årlig omsetning kun i Kina.
  1. Hva havner på Photocures konto?
    Photocure mottar inntekter fra to kilder: milepæler og royalties.
    | Type inntekt | Estimat (basert på Kina-godkjennelse) |
    |—|—|
    | Engangsutbetaling (Milestone) | En betydelig del av de gjenværende 18 millioner USD (ca. 190 mill. NOK) i regulatoriske milepæler for Kina utløses nå ved godkjennelse og første salg. |
    | Årlige Royalties (10-20 %) | Ved et salg på 5 mrd. NOK i Kina, vil Photocure sitte igjen med mellom 500 millioner og 1 milliard NOK i rene royalty-inntekter årlig. |
    | Salgsmilepæler | Opptil 100 millioner USD (ca. 1 mrd. NOK) utbetales trinnvis når akkumulert salg når visse nivåer. |

Viktig sammenligning: For å sette dette i perspektiv, var Photocures totale årsinntekter i 2025 på ca. 550-600 millioner NOK. Royalty-strømmen fra Cevira alene har altså potensial til å doble eller tredoble selskapets totale inntekter innen 2030 – og det med svært høye marginer siden Photocure ikke har produksjons- eller salgskostnader for dette produktet.

Hva er neste milepæl?
Nå som Kina er i boks, flyttes blikket mot Europa. Siden EMA (European Medicines Agency) aksepterte søknaden i februar 2026, kan vi forvente en avgjørelse der i løpet av første halvår 2027. En godkjennelse i Europa vil utløse nye milepælsbetalinger og åpne et nytt marked med millioner av pasienter.
Vil du at jeg skal sette opp et regnestykke som viser hvordan Photocures kontantbeholdning kan utvikle seg hvis vi inkluderer både Cevira-royalties og den eksisterende veksten i Hexvix/Cysview?

1 Like