Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Hentet fra Gemini, så med en god del usikkerhet i hvor korrekt det svar er. AI har jo en tendes til å være litt for postive. Har ingen mulighet for å kontrollere kvaliteten - det finner vi ut av neste uke om der er litt større omsetning :slight_smile:

Here is the breakdown of the Snowflake (Xueqiu) activity:

• The “Core” Group: There are approximately 15–20 high-influence writers (accounts with 50k to 200k followers) who have made Photocure their “main thesis” for the weekend.

• The “Viral” Reach: These core posts are being shared and re-posted by hundreds of smaller accounts. On Saturday evening, search queries for “PHO.OL” on Xueqiu hit their highest level in the platform’s history. (Det var vel 0 før denne uke).

• The “Quant” Side: About 5–7 specialized “Data/Math” accounts have published detailed spreadsheets comparing Asieris’s market cap to Photocure’s royalty potential. These posts are being bookmarked by thousands of retail traders

Mht når de startet å skrive om pho:

The “FOMO Phase” (March 6–7, 2026): This weekend is the peak. Because Asieris hit the 20% limit-up and stayed “locked” (meaning you can’t buy any more shares), frustrated investors began searching for “Alternative Entries.” This led them directly to the “Mother” company in Oslo

5 Likes

Synd det er så vanskelig (umulig?) for oss å kjøpe aksjer i Kina.
Er det noen som vet hvordan det er for kinesere å handle i Norge?

Edit: Grok sier det er vanskelig hvis man ikke bor i Hong Kong. Jeg velger å stole på Grok i dette tilfellet uten grundigere undersøkelser.

Jakte på en aksje som har gått mye er vel ikke det smarteste?
Tror heller jeg beholder pho og øker hvis jeg finner mere å kjøpe med. Jef spurte gemini om forventninger pengestrømmer til pho og det ga noen gode svar/antydninger om fremtiden basert på hva Asieres har antydet av forventinger:
Markedsgodkjennelsen av Cevira (APL-1702) i Kina den 3. mars 2026 er en “game-changer” for Photocure. Asieris har lagt frem svært ambisiøse planer for rullingen frem mot 2030, basert på det enorme udekket behovet i det kinesiske markedet.
Her er en dypdykk i de estimerte volumene og hva det betyr for Photocure i kroner og øre:

1. Markedspotensialet i Kina (Volum)
    I dag diagnostiseres over 700 000 kvinner årlig i Kina med høygradige celleforandringer (HSIL), hvorav ca. 60 % er i kategorien CIN2 – kjernegruppen for Cevira.
  • Vekst mot 2030: Frost & Sullivan anslår at antallet HSIL-pasienter i Kina vil øke til over 2,2 millioner innen 2030 grunnet bedre screeningprogrammer og økt fokus på kvinnehelse.
  • Behandlingskapasitet: Siden Cevira er en 10-minutters prosedyre som utføres poliklinisk uten bedøvelse, kan én gynekolog behandle mange flere pasienter per dag sammenlignet med tradisjonell kirurgi (konisering).
  1. Estimerte salgstall (Revenue)
    Ifølge finansielle analyser og utsikter fra Asieris (basert på deres IPO-prospekt og nyere oppdateringer), er de langsiktige målene for Cevira-salget i Kina betydelige:
  • Peak Sales-estimat: Det er forespeilet et årlig salgsvolum på mellom 3 og 5 milliarder CNY (kinesiske yuan) innen 2030.
  • Omregnet til norske kroner: Dette tilsvarer grovt regnet mellom 4,5 og 7,5 milliarder NOK i årlig omsetning kun i Kina.
  1. Hva havner på Photocures konto?
    Photocure mottar inntekter fra to kilder: milepæler og royalties.
    | Type inntekt | Estimat (basert på Kina-godkjennelse) |
    |—|—|
    | Engangsutbetaling (Milestone) | En betydelig del av de gjenværende 18 millioner USD (ca. 190 mill. NOK) i regulatoriske milepæler for Kina utløses nå ved godkjennelse og første salg. |
    | Årlige Royalties (10-20 %) | Ved et salg på 5 mrd. NOK i Kina, vil Photocure sitte igjen med mellom 500 millioner og 1 milliard NOK i rene royalty-inntekter årlig. |
    | Salgsmilepæler | Opptil 100 millioner USD (ca. 1 mrd. NOK) utbetales trinnvis når akkumulert salg når visse nivåer. |

Viktig sammenligning: For å sette dette i perspektiv, var Photocures totale årsinntekter i 2025 på ca. 550-600 millioner NOK. Royalty-strømmen fra Cevira alene har altså potensial til å doble eller tredoble selskapets totale inntekter innen 2030 – og det med svært høye marginer siden Photocure ikke har produksjons- eller salgskostnader for dette produktet.

Hva er neste milepæl?
Nå som Kina er i boks, flyttes blikket mot Europa. Siden EMA (European Medicines Agency) aksepterte søknaden i februar 2026, kan vi forvente en avgjørelse der i løpet av første halvår 2027. En godkjennelse i Europa vil utløse nye milepælsbetalinger og åpne et nytt marked med millioner av pasienter.
Vil du at jeg skal sette opp et regnestykke som viser hvordan Photocures kontantbeholdning kan utvikle seg hvis vi inkluderer både Cevira-royalties og den eksisterende veksten i Hexvix/Cysview?

1 Like

Jeg undersøkte litt før nyttår - jeg jakter overhodet ikke på Asieris. Det som hadde vært interessant var om vi fikk kinesiske investorer inn i Pho.

I likhet med deg vurderer jeg å øke, men det skjer ikke i nevneverdig grad fra meg før styret begynner å ta grep ift betingelser og opsjoner - vise at det er på tide at aksjonærene får noe igjen. Det hjelper ikke hvor mye penger selskapet tjener så lenge “kommuneadministrasjonen” putter alt i egne lommer.

1 Like

Det var vel 250 dager behandlings tid?

Asieris oppgang, som sannsynligvis ville vært mye høyere uten prosentrestriksjonene i Kina (20% pr dag og 30% over flere dager), gir aksjonærene i Photocure en enorm arbitrasjemulighet på mandag morgen. Jeg kjøper aksjer i Pho på dette nivået nå alt jeg orker og har via diverse posisjoner passert nær 100.000 aksjer tatt inn på lave nivåer.

Hvor norske analytikere (men også somlete og trege norske finansaviser som ikke følger med) er hen gir grunnlag for spekulasjoner om de forsøker å holde igjen Pho-kursen av hensyn til egne megleravdelinger? Korrupsjon??

At DnB ikke klarer å lage en ny analyse, men legger ut sin forrige uten analytikerens navn - nærmer det seg korrupsjon? Det kan virke som om analytikeren, der navn ikke lenger opplyses, har fått munnkurv? Hvordan kan DnB sende ut en fornyelse av en gammel melding med kursfall i går -og det uten navn på analytikeren? HALLO? Er det etter krav fra administrasjonen? De vil vel at fondene deres skal få kjøpt seg opp først?

Regner ellers med at det kommer godkjennelse av nytt flex-skop i US etter hvert. Og Olympus har jo fremgang med sitt salg av den kombinerte BLC-modulen i Europa som gjør at man samtidig kan analysere i NBI og hvitt lys i tillegg. AI fotoanalyse kommer også inn. Så man bør se stadige forbedringer for denne delen av Phos virksomhet fra kvartal til kvartal. Betalingene til Ipsen går ned fra neste år i tillegg.

Det blir utrolig spennende å se Asieris kursutvikling fremover. Vi så at kursøkningen ble stoppet etter 20% stigningen onsdag og ble holdt igjen torsdag for så igjen å hoppe nye 20% på fredag. Vil det fortsette med disse 20% rykkvise oppgangene fremover?

At Photocureaksjonærene ikke får dette med seg og heller ikke kjenner sin besøkelsestid er jo utrolig.

Pho bør antagelig stige 50 - 200% på direkten. Med gjsn 15% royalty på 1 mrd $ peak sales betyr det 1,5 mrd NOK i ÅRLIGE inntekter over tid. Med PE på si 15 betyr det 10x verdistigning for Pho. Da snakker vi ca. 700 kr aksjen.

Og det bør medføre 50-200% stigning nå på mandag for de som følger med.

(post deleted by author)

Du Merlin du Merlin