Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

1. mai er GF i år. Vet ikke når fristen er for å sende inn forslag til saker?

Tipper at om vi hadde klart å samlet oss om et noenlunde seriøst statement her kunne vi oppnådd en del prosent tilslutning.

6 Likes

Bra forslag, er vel 14 dager frist , kunne jo tatt en poll her?

Veldig til hastverk folk har. At oppgangen lar vente på seg er i mine øyne en gavepakke. Selvfølgelig irriterende å ikke få betalt for å ta risiko over lang tid, men desto større mulighet til å kjøpe flere aksjer. Jeg er overbevist om at dette er en god inngang, så benytter muligheten til å øke til en betydelig redusert risiko.

6 Likes

På en ordinær generalforsamling kan i prinsippet et hvert forslag fremmes og stemmes igjennom (eller ned), men det er selvsagt smart å sende inn forslag slik at det kan forberedes og kanskje også få styret til å forstå interessen for å få til endringer.

Kina Blockbuster tolker jeg som Kinapenger. Selv om “alle” tenker dollar når blockbuster nevnes i legemiddelbransjen.
Asieres sine “forecasts” og Kina analyser for Kina marked ligger på årstoppsalg på noen Mrd kinapenger. Merk dette er for kun CIN2

Men for at en majoritet av milepælsbetalingen på 190m USD. Da må det være USD Blockbuster for å gi mening.
Så har forstått det som at internasjonalt kan det hende det må bli USD blockbuster målt på årsbasis for den toppmilepælsdelen av 190m USD.

Mens resterende milepælsbetalinger og royality steg fra 10 til 15 til 20% er det akkumulert salg som gjelder. Men stegene er ikke meldt per nå tror jeg
Mao andre milepæler er på akkumulert salg. ikke resatt per 1.1 hvert år

Trenger ikke bli Kina eller USD blockbuster for å akkumulere opp til 20% royality per behandling.
Men kan forstatt være at royality% blir resatt til 10% 1.1. hvert år frem til 2stk behandlingantalls steg for 15 og 20%.

En annen vinkling.
Får Asieris 20% markedspenetrasjon på antatt 500.000 av Kina populasjon på CIN2, med 10% royality så blir det 100m NOK royality. Regnet med 1000kr per behandling.
Ca 500.000 nydiagnoserte CIN2 per år.
Den omsetningen er ca 300m short of Yuan-blockbuster

Er jo ikke så ille det på en oppnåelig penetrasjon på den første og minste av mulige indikasjoner for bare hjemmemarkedet Kina.

Ja målet måtte jo vært å komme opp med et felles statement som hadde en viss tilslutning i forkant av møtet.

Basically bare:

“Selskapet forplikter seg til å aldri ha mer enn 200-210 millioner Cash and Short terms deposits på bok over tid, det skal alltid foreligge en plan for tilbakekjøp og utbytte som gir direkte avkastning til alle aksjonærene uten at dette gjøres på en måte som med høy sannsynlighet utløser kortvarige svingninger i aksjen.”

image

image
image

Sammenlign med total omsetning i perioden:

3 Likes

Kanskje du kan få kjøpe av Karsten Warholm. Han var oppe i 38800 for et par dager siden, nå har han redusert til 34800 :wink:

Hva en hekkeløper gjør med pengene sine bryr jeg meg fint lite om

2 Likes

Gjorde noen enkle google søk og spurte chatgpt. Kom fram til at det er styret som må foreslå størrelse på GF. Aksjonærende kan vedta det, stemme det ned eller redusere det, men de kan ikke ØKE det.

Her er ett forslag som Må sendes før innkalling til generalforsamlingen hvis en vil ha det på agendaen.

Til styret i [Selskapets navn] AS

Fra: [Navn på aksjonær]
Dato: [dd.mm.åååå]

Forslag om behandling av utbytte på generalforsamlingen

Jeg viser til min rolle som aksjonær i [Selskapets navn] AS.

På bakgrunn av selskapets økonomiske situasjon og opptjente midler vil jeg be styret vurdere å fremme forslag om utdeling av utbytte til aksjonærene.

I henhold til aksjelovens regler om aksjonærers rett til å få saker behandlet av generalforsamlingen, ber jeg om at følgende sak settes på agendaen for neste ordinære eller eventuelt ekstraordinære generalforsamling:

Sak: Vurdering av utdeling av utbytte

Forslag til vedtak:
Generalforsamlingen ber styret vurdere og eventuelt fremme forslag om utdeling av utbytte innenfor rammene av aksjeloven og selskapets forsvarlige egenkapital og likviditet.

Jeg ber om at styret bekrefter mottak av henvendelsen og opplyser hvordan saken vil bli fulgt opp.

Med vennlig hilsen

5 Likes

Jeg tipper han har vurdert potensialet i forhold til en Norsk virkelighet. Det forklarer i tilfelle hvorfor han bommer…

2 Likes

Gjort litt mer bakgrunn research på overnevnte fond (The Northern trust) og ser de er inne i flere norske selskap, langsiktig sådann.
Finner de på eier siden i både Europris, Elopak, Medistim, CloudBerry.

Sjekket bare én håndfull selskap :+1:

4 Likes

Hvem har egentlig best forutsetning til å vurdere behovet for et produkt/legemiddel i et land? Er det landets egne analytikere, eller er det analytikere fra andre siden av jordkloden?

3 Likes

Hvorfor puttes så mye fokus på denne ABG fyren?

Ærlig talt, pr nå så har jo han rett.

Markedet kunne jo like gjerne valgt å fulgt Norne sin fyr? Å kursen ville vært 90.

PHO er som enkelte nevner dritt kjedelig.
Med mye å bevise.

Sitter knapt igjen med nok kr etter Q til å dekke lønnen til høvdingen sjøl.

Mener du at kursen viser at han har rett i sin analyse?? Poenget er vel heller at han klarte å baisse kursen ned som følge av at litt for mange trodde han hadde peiling?

For øvrig.: Kom du deg ut på bra kurs denne gangen?

4 Likes

Skal tro om der er andre media i Norge som har vært nyskjerrig på Cevira og syns dette er stort for et norsk selskap å oppnå?

Men er vel ikke så mye artikkel å kunne skrive om man må til Kina for å få noe info:

“MedWatch har stilt flere spørsmål til Photocure-ledelsen om milepælen som ble nådd 3. mars. De viser til legemiddelselskapet Asieris for spørsmål om Cevira.”

1 Like

75, inn igjen på 68.8

Men uansett.
Hvorfor er Norne så off?
Å hvorfor lar ikke markedet seg pirre av hans analyse?

Glem analytikere, ikke dem som styrer kursen.

PHO var på 80, selvom Georg skrekk 64.-
Da var han idiot,

Nå sier han 72,
Kursen er 70.
Å
Nå er han idiot?

Null media oppmerksomhet, utenom medwatch som ligger bak betalingsmur, og nok ikke følges av massene.

En analyse ute etter godkjenning - som i kjent stil slaktet Cevira på kilder som “trust me bro it will fail”.

Krig og full olje bonanza.

Større aktører som var inne i aksjen og herjet på siste par årene fann fort ut etter ca en halv dag godkjenning kom at her kunne de bare fortsette akkurat som før, og slik det ligger an kan de styre på frem til det kommer noe fra selskapet, eller helt til Q1.

Tenker de punktene lister status bra opp?

3 Likes

På tide å bytte ut DS og Dahl. Og sende IR på kurs slik at han skjønner hva som er relevant for markedet å få vite.
IR kunne gått i lære hos Circio.

4 Likes

Her er nok AI litt utenfor det den kan best. Generalforsamlingen skal alltid behandle forslag om utbytte (ofte er forslaget 0,- kroner). Se utsnittet fra Lov om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven) som gjelder for alle børsnoterte norsk registrerte aksjeselskaper. Ellers så er det vel bare å kontakte noen i styret i god tid så får man sikkert gitt innspill om dette, stort sett er jo folk mulig å snakke med.

§ 5-6. Ordinær generalforsamling

(1) Innen seks måneder etter utgangen av hvert regnskapsår skal selskapet holde ordinær generalforsamling.

(2) På den ordinære generalforsamlingen skal følgende saker behandles og avgjøres:

1. godkjennelse av årsregnskapet og årsberetningen, herunder utdeling av utbytte;

2. andre saker som etter loven eller vedtektene hører under generalforsamlingen.

Ellers så ser jeg at det riktige er at det 7 dagers frist for å be om at saker skal behandles på GF i ASA’er.

Tipper dette like gjerne skyldes føringer fra Asieris.