Er Ki genererte innlegg velkommen her igjen ?
Ref. de nyeste kliniske dataene vi har fra januar: NewsWeb
The use of full HD cystoscopy equipment even seems to widen the tumor detection gap comparing white light and blue light cystoscopy with Hexvix/Cysview. The difference in detection rates for CIS between BLC and WLC is 52.6% (18 out of 19 lesions, 94.7%, for BLC and 8 out of 19 lesions, 42.1%, for WLC)
Blått lys sin overlegenhet ser ut til å øke med det mest moderne utstyret. At KI skulle lukke gapet er vel mindre sannsynlig enn at det øker ytterligere med den beste diagnostikken/datarikheten.
KI har et stort potensialet som PHO må ta ut, men det er en stor risk: M&A.
Det viktige spørsmålet du må svare på - eller be IR hjelpe deg å svare på er: Hvis samarbeidet med Intelligent Scopes skal resultere i en KI-løsning som integreres i standardutstyr og forenkler prosedyren for kirurgen, nøyaktig når vil vi se de første kuttene i den arbeidskrevende salgsstyrken i USA?
I dag bruker ledelsen 6,50 kr i S&M for å “kjøpe” 1 krone i ny vekst. De har de på ingen måte bevist at de har operasjonell disiplin som kreves for å lykkes, heller ikke med KI, dessverre.
Men jeg forstår det er fristende for ledelsen å brenne de 400 mNOK i cash og kanskje mere til i den retning. Men å la en administrasjon som ikke klarer å skalere kjernevirksomheten effektivt kaste seg ut i M&A, er en oppskrift på kapitalødeleggelse. Før vi snakker om strategiske sjakktrekk gjennom oppkjøp, må ledelsen vise at de kan drive butikken de allerede har med sunne marginer.
6,5 kr i S&M for 1 kr vækst er efter min mening misvisende og giver et skævt billede, når man kigger på en forretning i investeringsfase.
Hvis man ser på udviklingen i den kommercielle forretning, er der allerede tegn på operating leverage:
2024: 34 mio. - 2025: 55,9 mio. ca. 63 % vækst
Det indikerer, at forretningen faktisk skalerer, og at S&M begynder at betale sig.
USA er stadig ikke profitabel, men med den nuværende udvikling virker det realistisk, at de når break-even i 2026 også uden flex.
Der hvor jeg er enig i risikoen, er hvis AI ikke skaber reel værdi, eller hvis der betales for meget for opkøb, kan det blive problematisk.
Så tallene understøtter ikke manglende operationel disciplin.
It takes money to make money.
Poenget var at vi ikke vet hva potensialet er for KI i kombinasjon med WLC. WLC bruker de fleste fortsatt, og kan de oppnå en klar forbedring i tolkning av data med KI, så velges vel da fortsatt WLC?
Det hadde i alle fall vært interessant å visst om det foregår testing med KI i kombinasjon med WLC også.
Nei, det er dessverre realiteten.
Fra 2020 til 2025 har Photocure brukt omtrent 1,8 milliarder kroner på S&M. I samme periode har produktomsetningen (akkumulert) kun økt med 275 millioner kroner.
Ledelsen har altså brukt 6,50 kroner på S&M for å «kjøpe» hver eneste krone i ny omsetning. Dette er ikke en skalerbar forretningsmodell; det er en ekstremt kostbar en.
Tar vi hensyn til bortfall av flex blir det fortsatt slik at de har brukt 5,50 kroner på S&M for hver krone i ny omsetning.
Photocure er ikke lenger et lite biotekselskap som prøver å finne ut om produktet virker. Hexvix/Cysview virker og har vært på markedet leeenge
Selskaper som medtech- og spesialist-pharma-aktører med etablerte nisjeprodukter (f.eks. innen urologi eller onkologi) har ofte S&M-andeler på 25–35 %.
Ledelsen i Photocure har fått flere muligheter å svare på spørsmål om dette, men er dessverre ikke i stand til å svare på hva som er selskapets spesifikke måltall for S&M-kostnader som prosent av produktomsetningen er på 1-3 års sikt.
Basert på dagens omsetningsvekst på 10 %, vil det – dersom S&M-kostnadene fortsetter å øke selv med en beskjeden inflasjonstakt (5 %) – ta to tiår å oppnå en sunn marginprofil. Dette tyder på en mangel på operasjonell handlekraft som bekymrer meg som aksjonær.
Og dette er grunnen til at jeg er bekymret for at de skal rote seg bort i et kostbart M&A eventyr, på et område de iallefall ikke har peiling.
Rockpus
I den KI-modulen som PHO utvikler vil KI algoritmene læres opp til å analysere den høykontrast rosa fluorescensen fargen produsert av kreftceller ved bruk av Cysview/Hexvix. Det hindrer i utgangspunktet ikke at andre kan lage et annet KI-verktøy for hvitt lys. Dan S uttalte på en kvartalspresentasjon at innledende tester av AI verktøyet viste at blå lys ga langt bedre resultater enn hvitt lys. Ref. h3nk1 bekrefter dette i sitt innlegg ovenfor.
For å få regulatorisk godkjennelse for sin løsning vil PHO sannsynligvis sette høye standarder for billedkvalitet, kunne dokumentere at KI løsningen gir bedre resultater enn både eksisterende blålys og hvitt lys praksis, etc. Ved en godkjennelse vil sannsynligvis døråpningen bli veldig smal for andre som senere ønsker å godkjenne tilvarende løsninger for hvitt lys. Spesielt siden Cysview/Hexvix også er anbefalt behandlingsform. PHO vil altså kunne få en «winner takes all» posisjon i forhold til megatrenden “KI basert diagnostisering av blærekreft” for noen innledende år. En stor fordel her er at PHO ikke skal utvikle en programvare selv. Et stort spørsmål for meg er hvem som skal lære opp og gi support for programvaren og hvorvidt dette kan øke overhead kostnadene. Det er vel et spørsmål for Dan S på neste kvartalspresentasjon?
Altså du har noen gode poenger, men opplever du drar det for langt når du begynner med pole position og “winner takes all”. Pho er ikke i noen pole position på KI. De bygger på toppen av Hexvix/Cysview og de har landet avtalen i Kina. Det gjør at de har et konkret kommersielt fotfeste og royaltystrøm, men det er fortsatt et lite stykke igjen før man kan snakke om global dominans. At KI på blålys gir bedre signal enn hvitt lys gir mening. Det er egentlig ganske åpenbart når man ser hvordan fluorescensen fungerer så der er jeg enes med deg, men derfra til å si at døren lukkes for andre og at dette blir winner takes all opplever jeg er å dra det altfor langt. Får de det til og får det godkjent så kommer det flere etter. Markedet og regulatorer er ikke så enkelt. Det som faktisk betyr noe er ikke hvem som er først, men om det faktisk forbedrer behandlingen, blir tatt i bruk og om noen er villige til å betale for det. Kina dealen viser at det kan bli penger i systemet, men den globale skalaen og KI integrasjonen må fortsatt bevise seg. Retningen er god, men dette er fortsatt potensial. Ikke en ferdig edge.
Jeg skjønte det, og derfor svarte jeg at det kan være grunner til å anta at det mer dataintensive (les: mer data å benytte seg av) alternativet (BLC) er det som kan hente mest ut av KI. Fordelen øker med moderne HD-utstyr, men man kan så klart spekulere i om WLC kan mer eller mindre ha nytte av KI. Hvem vet.
Jeg kan opplyse om at top 10 har netto økt med 69.000 aksjer sist uke.
Hvilken teknikk er det du snakker om?
Og hvem er det forresten som sier at bunnen er på 58, tebladene eller kaffegruten 
Jeg tenker på hvordan denne oppfører seg teknisk, med påfallende lange, rette, trendlinjer, og definerte tekniske nivåer.
Nå er det ikke sikkert at vi skal til 58 igjen, men ryker støtten på hyllen der vi nå ligger så er 58 neste nivå. Det er også interessant å merke seg hvor raskt kursen smetter ned og opp mellom de to nederste blå linjene i chartet.

Forskjellen på denne nedturen og forrige er at nå er usikkerheten borte når det gjelder Cevira. Så jeg tenker at det snart er på tide å snu oppover igjen. I og med at også de store i top 10 har netto kjøpt 69.000 aksjer siste uken.
Kan du lime inn oversikten på at de har økt med 69 000 den siste uken? Sikker på at det ikke bare er tilbakelevering av utlånte shortaksjer?
Ja, det er noen nye fundamentale premisser. Det jeg uttalte meg om var det rent tekniske, som jo demonstrerer den overraskende lave selvsikkerheten til investorene/traderne etter Cevira-meldingen…
(Nå tror vel noen at jeg har solgt og argumenterer for en ny, lav, inngang. Er enig i at det i utgangspunktet er en sannsynlig antakelse, uten at man kan være sikker
)
Jeg vet ikke hvordan jeg limer. Det er på Norne jeg kan se bevegelser siste døgn, uke, måned osv. Skal prøve å få til noe…
At en kurs skal gå ned etter at en godkjenning er et faktum, når kursen har gått på forventning om godkjenning må være noe av det dummeste jeg har hørt. Da kunne man bare ventet på godkjenningen i stedet.
Tenk da når den store hypen uteblir, og alle som har posisjonert seg begynner å selge.
Blir spennende å se videre fremover hvordan dette utvikler seg. Foreløpig så går det litt slik jeg fryktet i høst. Man kan selvfølgelig argumentere for at krig i midtøsten ikke akkurat drar kursen opp i selskapet.
Ifjor kom info om tilbakekjøp av aksjer 19 mars. Man kan jo lure på om det kommer noe liknende i år snart.
Er fullmakten om tilbakekjøp ennå gyldig? Tror det må opp igjen i generalforsamling.?
Ifjor kom info om tilbakekjøp av aksjer 19 mars.
…og måten det ble gjennomført på gjør at jeg har lite tillit til ledelsens omtanke for oss aksjonærer. Det å kjøpe relativt gigantiske blokker aksjer over veldig kort tid i en aksje med lav omsetning…
Det er noe tungt over Photocure, og jeg vet dette er mer følelser/narrativ enn objektive fakta, men; det skal litt til å få aksjonærer til å tro på at Photocure kan bli «The bladder cancer company» og å hive seg rundt for å skaffe seg en edge f eks ifbm AI.
Hvor mye hadde det kostet å ansette en IR som kommuniserte litt annerledes/mer med markedet? Det kan godt hende at all info finnes i kvartalsrapporter etc, men med så langt mellom høydepunktene og så mange løse tråder som det er, hadde jeg i alle fall satt pris på et nyhetsbrev en gang i blant. Gi litt info om hva de konkret gjør opp mot reklassifisering, synliggjøre hvordan salgsavdelingen jobber, oppdatere på scope-jungelen etc.
De har sikkert alt på det rene når det gjelder å gi nødvendig info til markedet, men det kunne vært gjort på mer aksjonærvennlige måter syns jeg.