Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

I Norge ville en markedsandel pĂ„ 3% utvilsomt forsvart betegnelsen “nisjeprodukt”.
For Kina sin del antar Edison altsÄ at nisjeproduktet ved en moderat anslÄtt markedsandel kan omsette for 3 milliarder nkr Ärlig, der royalties for PHOs del havner rett pÄ bunnlinjen. Senere antas Europa og USA Ä komme til.

Selv et nisjeprodukt i kinesisk mÄlestokk kan bety store overskudd for et lite norsk selskap, verdsatt til godt under to mrd med egne produkter i omsetningsvekst.
StÞrrelsen pÄ royalties har vi vel ikke helt kontroll pÄ ennÄ. I tillegg kan det, etter hva jeg forstÄr, komme ytterligere milepÊl-utbetalinger.

2 Likes

Ja om bare noen fÄ prosenter av blockbusterspÄdommen slÄr til, vil dette fortsatt bety solide inntekter for PHO. Om blockbuster slÄr til er inntektene sÄ store at det fÞles useriÞst Ä snakke om.

1 Like

Nok en ChatGPT vurdering:

ABG-analytikeren hevder at Cevira er overvurdert og kun vil bli brukt i nisjer. Det er noen gode poenger her, men det mangler ogsÄ en del nyanser.

:pushpin: Ja, kirurgi fungerer – men det er ikke uten konsekvenser

Dagens LEEP/CKC-prosedyrer er invasive, svekker fertilitet, og Ăžker risikoen for prematur fĂždsel. Cevira har vist tydelig effekt i nettopp den pasientgruppen man forsĂžker Ă„ unngĂ„ kirurgi pĂ„ – unge kvinner i fertil alder.

– Patologisk regresjon: 52,8 % vs. 37,7 % (20–30 Ă„r)

– HPV16/18 clearance: ~32 % vs. ~15 %

:pushpin: “Nisjeprodukt” i en nisje med 2+ millioner kvinner i Kina

Markedet Asieris adresserer (HSIL i fertil alder, sÊrlig i tertiÊrsykehus) er ikke lite. WHO og kinesiske myndigheter har uttalt mÄl om fertilitetsvennlig kreftforebygging. Cevira passer direkte inn i dette.

:pushpin: “Prematur fþdsel skyldes HPV, ikke kirurgi”

Det finnes studier som antyder dette, men metastudier viser fortsatt sterk assosiasjon mellom konisering og Ăžkt risiko for tidlig fĂždsel. Konsensus finnes ikke, og argumentet er i beste fall uavklart.

:pushpin: “Photocure er ikke Cevira” – men det betyr ikke at det er verdilþst

Photocure fÄr:

– $5M upfront

– Opptil $68M i milestones (ved blockbustersalg og ekspansjon)

– 10–20 % royalty globalt

Det er helt greit Ă„ vĂŠre konservativ i verdsettingen av dette. Men Ă„ omtale det som “bare en bonus” – og samtidig argumentere for at det ikke skal prises inn i det hele tatt – henger ikke pĂ„ greip.

:pushpin: Konklusjon

Cevira vil ikke erstatte kirurgi i CIN3. Det er heller ikke poenget. Den kan fylle et klinisk og kommersielt hull i en stor pasientpopulasjon, og posisjoneres i et regulatorisk klima som Ăžnsker alternativer.

Hvor stort dette blir, vet ingen. Men “milevis unna blockbuster” kan vére riktig i vesten – det betyr ikke at det ikke finnes betydelig oppside for Photocure, og definitivt for Asieris.

Oppsummert vurdering
‱ Sterke argumenter: Cevira vil neppe erstatte kirurgi i CIN3-pasienter; Photocure bĂžr verdsettes primĂŠrt pĂ„ Hexvix.

‱ Svake punkter: Forenkler behov og pasientpopulasjon, undervurderer kommersialisering i Kina, overser regulatoriske framskritt i vesten, og omtaler Cevira som en ubetydelig “bonus” – noe som ikke stemmer med kontraktsvilkĂ„r og markedsutsikter.

7 Likes

Kan ikke se at analysene vektlegger Olympus inntreden i BLC i forelÞpig Europa. Allerede 36 units utplassert og det mÄ ha gÄtt fort og vesentlig i 2Q25, er det bare en begynnelse?

Fortsetter Olympus inntreden i samme tempo i 3Q25?

Ut fra DS uttalelse er spesielt forhÄpningene i Norden, Tyskland og Østerrike hÞye i sÄ mÄte.

BLC viser svÊrt gode presisjonsresultater. Det gir hÄp om vesentlig Þkt bruk for Hexvix I fÞrste omgang.

Her er du inne pÄ et viktig moment!
Det er stor forskjell i inntektspotensialet mellom et nisjeprodukt blant en befolkning pÄ ca 6 mill i Norge, og potensialet blant en befolkning pÄ ca 1,4 mrd i Kina!
Her ligger en klar logisk brist i argumentasjonen nĂ„r denne analytikeren prĂžver Ă„ baisse med Ă„ redusere potensialet med begrepet “nisjeprodukt”.

Har pÄ sett pÄ ABG-analysen fra desember 2024, som neppe kan vÊre sÊrlig annerledes enn den oppdaterte analysen mtp kursmÄl, og kan man litt om prosent-regning sÄ fremstÄr det hele som kreative valg for Ä fÄ lavest mulig verdi i pÄ kursmÄlet.

Hexvix stige bra i 2025, men falle i 2026

Av de 15 kronene pÄ Cevira sÄ er det meste milepÊler ift godkjennelse i Kina.
Hexvix-salget vil stige bra i 2025, men falle i 2026
, ganske fett for da kan man fremstĂ„ som “for positiv”, men gi et dritt-kursmĂ„l.

Analysen er; â€œĂ„ kjĂžpe Photocure er som Ă„ pisse i buksa”. Man fĂ„r sagt mye med tall og se ut som man smiler men er passiv aggressiv, og potte sur.

SÄ da svarer jeg med samme mynt; hadde dette vÊrt pÄ HO hadde det vÊrt avskrevet det som et latterlig og patetisk baisse-forsÞk.

8 Likes

BÄde Norne og Bjerke driver med synsing nÄr det gjelder Cevira og markedspotensialet. Det er ingen som kan spÄ hva markedspotensialet er. Da skurrer det veldig at Bjerke skal komme fram til nÞyaktig samme verdi som Norne har brukt i flere Är nÄr alt er basert pÄ synsing. Har han bygget sin analyse pÄ Norne sin analyse?

1 Like

Bra omsetning I dag ogsÄ!. Satser pÄ at vi bunner ut i dette omrÄdet!

1 Like

Dette er fra Asieris’ prospekt. Tror det er fra 2022. Det er et blue-sky scenarie med:

Penetrasjonsrate pÄ: 15-25% (peak)
Enhetspris: 7500 CNY

= Peak sales: 3 - 5 milliarder CNY (blockbuster)

Dette er svÊrt optimistisk og mÄ selvfÞlgelig tas med en stor klype salt, men det viser allikevel at det er et potensial her. Et av de store spÞrsmÄlene markedet mÄ fÄ klarhet i (ved godkjenning) er enhetsprisingen de oppnÄr i det kinesiske markedet.

Dette anslaget inkluderer trolig ogsÄ pasienter med CIN3. Hvis vi ekskluderer disse (og halvparten av pasientpopulasjonen?) og ~bruker 1/3 enhetspris, ender vi opp med:

Penetrasjonsrate pÄ: 15-25% (peak)
Enhetspris: 2500 CNY

= Peak sales: ~800 - 1,25 milliarder CNY. Dette gir Ärlige royalties pÄ mellom 115 - 350 MNOK

Ved salg pÄ 500 millioner CNY vil Photocure fÄ mellom 80 - 160 MNOK i Ärlige royalties.

Ergo har ABG rett i at Photocure skal og mÄ fokusere pÄ kjernevirksomheten, og at Cevira er en bonus. Den bonuesn kan allikevel vÊre sÊrdeles gullkantet om alt gÄr veien.

SalgsmilepĂŠler ikke inkludert.

6 Likes

Har lest gjennom transcript og finner dette interessant;
SpÞrsmÄl; Will this quarter be remembered for the one where Photocure really turned the corner?
DS gav et langt svar men sier til slutt; We formed a strategic partnership with RW. We were developing the worlds only4K high-def blu light flexible system to be launched globally in the largest cystoscope market of $1,3 billionTAM. I mean yes, I dont know, maybe we turned the corner 2 quarters ago, just you couldnt see it. Maybe its going to continue to turn the corner over the next quarter or to. But I feel good about where we are today.

4 Likes

Der var mange godbiter som ble sagt igÄr, men det druknet litt i den klÞnete mÄten Cevira prosessen ble omtalt pÄ av de.
Jeg antar den fĂžrste kommentaren DS kom med ang sĂžknadsprosessen og tid den vil ta fĂžr svar kommer var ikke spes gjennomtenkt, og det virker som han ikke hadde helt tenkt gjennom matematikken i hva han selv sa. “ca18mnd fra innsendt til godkjent, late this year, early next year” - som er en selmotsigelse i seg selv siden det regnestykket ikke gĂ„r opp.

Videre sÄ svarte han helt anerledes pÄ samme topic i Q&A nÄr han fikk spÞrsmÄl om tid det vil ta Ä fÄ Ä fÄ svar.

Selv om matematikken til DS ikke var helt innafor sÄ er den fremdeles bedre enn analytiker i ABG.
Vi har no fĂ„tt svar pĂ„ hvem bruker “SomSa” er nĂ„, tydeligvis analytiker i ABG :joy:

1 Like

Men vi trenger at denne gullkantede bonusen gÄr til aksjonÊrene, ikke selskapet. De har rikelig inntekt fra eksisterende sjappe.

Mangler et klart statement om at de innser dette poenget.

1 Like

Ser ut for at de trenger all den cash de greier Ă„ generere;

Further, we would not be surprised to see M&A in the near-to
medium term, since we believe it could generate value, especially due to sales synergies
(especially for products within urology).
[/quote]

Det har du jo fÄtt, via tilbakekjÞp av egne aksjer.

2 Likes

Dette er et utrolig simplistisk syn pÄ saken. De har gjort et par mindre tilbakekjÞpsprogram, kun en liten del av eksisterende cashbeholdning.

Det jeg trenger for Ä bli bull photocure er at de kommer ut og sier at de ikke skal pisse bort fremtidige inntekter fra cashkuen cevira pÄ alskens eventyr som de ikke har noen trackrecord pÄ Ä skape merverdi i.

Hvis de snakker om at de skal gjĂžre M&A for de pengene blir jeg ekstremt skeptisk.

Og jeg for min del vil mye heller ha utbytte enn tilbakekjÞp av aksjer. Jeg har ingen garanti for at aksjen beveger seg en eneste krone i rett retning av at photocure kjÞper aksjer i markedet, tvert i mot ser vi at proffene frontrunner og styrer kursen opp fÞr photocure forutsigbart kjÞper, fÞr de styrer kursen rett ned igjen etterpÄ og sikrer seg mellomlegget. Det gagner ikke meg en dritt.

Utbytte til min konto er derimot mine penger.

4 Likes

De har akkurat godkjent et nytt program pÄ gf. Om du sikter til hva Dahl sa om utbytte pÄ presentasjonen, kan han ikke si annet fÞr evt Cevira milestone foreligger. Uansett er det styret / aksjonÊrene som bestemmer hva pengene skal brukes pÄ.

1 Like

Nei, de kan fint si allerede nÄ hva de vil ha som intensjon for eventuelle inntekter, de trenger ikke Ä vite kroner og Þre for Ä lage en strategi for hvordan de vil sende verdiene til aksjonÊrer

1 Like

ABG er skikkelige lagspillere. Xplora betalte de for Ä lage en analyse og den var ikke dÄrlig heller,men den vil nok vise seg altfor negativ og den hadde fair verdi pÄ 24-40kr/aksje. Denne kom under tolluroen i april og medfÞrte at jeg fikk lastet godt opp pÄ 24kr.
Jeg er hvertfall veldig fornÞyd med at ABG ga meg mulighet til Ä fÄ 100% pÄ tre mnd.

1 Like

Igjen, de har akkurat godkjent tilbakekjĂžp av 5% av selskapet.
Jeg har ikke noe imot utbytte, men synes mye heller de skal prioritere vekst.
Om du leser Ärsrapporten sÄ stÄr det ganske klart:
Dividend
The Board of Directors does not
propose a dividend payment for 2024.
Photocure is focusing its resources on
building a therapeutic area-focused
commercial stage pharmaceutical
company with a focus on bladder
cancer. The Board of Directors will
recommend payment of dividends
in line with the Company’s results,
financial position, product and market
development plans, and outlook.
Photocure does not expect to pay
dividends in the near future.
SÄ om man sitter Ä hÄper pÄ utbytte her er det kanskje feil aksje.

1 Like

Hva slags vekst er det du synes man kan hÄpe pÄ i fremtiden som de ikke har klart Ä generere voldsomt av de siste 10 Ärene da?

Hvis de ikke klarer Ä si at de har tenkt Ä fokusere pÄ at aksjonÊrene omsider skal fÄ betalt sÄ risikerer de Ä skyte aksjen drastisk i foten.