Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

Cevira (APL‑1702) er et innovativt, ikke-kirurgisk behandlingsalternativ for kvinner med hĂžygradige celleforandringer (HSIL) i livmorhalsen, og er i sluttfasen med Ă„ bli godkjent av regulatoriske myndigheter i Kina.

Fase III-dataene, som ble presentert ved EUROGIN og SGO i 2024, viste at Cevira oppnĂ„dde signifikant hĂžyere patologisk regresjon enn placebo (41,1 % vs. 21,7 %, p = 0,0001), samt en tydelig bedre HPV‑clearance (31,4 % vs. 15,4 %). Behandlingen ble godt tolerert, og det ble ikke rapportert om alvorlige bivirkninger.

Cevira adresserer et betydelig medisinsk behov. Standardbehandlingen for HSIL i dag er kirurgisk, som kan gi bivirkninger som infeksjoner, arrdannelse og Þkt risiko for komplikasjoner i senere svangerskap. Cevira representerer et skÄnsomt, fertilitetsbevarende alternativ, spesielt viktig for yngre kvinner.

Til tross for dette har enkelte analytikere uttrykt skepsis og hevdet at Cevira vil fÄ begrenset kommersiell verdi og kun brukes i smÄ pasientgrupper. En slik vurdering stÄr i kontrast til tidligere analyser fra troverdige aktÞrer. I en tidligere uttalelse fra Edison Investment Research ble det estimert at det kinesiske markedet alene kunne gi peak sales pÄ over NOK 3 milliarder (~USD 300 millioner), selv ved en moderat markedsandel pÄ 3 %. Globalt (USA og Europa) er potensialet ogsÄ betydelig, men vil komme senere.

Vurderinger som hevder at behandlingen vil “skuffe kommersielt” og kun fĂ„ anvendelse i smĂ„ pasientgrupper, fremstĂ„r som lite underbygget og i strid med tilgjengelig dokumentasjon. Asieris selv omtaler Cevira som sitt flagship product, med ambisjon om global utrulling, og beskriver den som blockbuster‑potensial – ikke som et behandlingstilbud begrenset til smĂ„ nisjegrupper, men som et bredt og nĂždvendig alternativ for millioner av kvinner med HSIL.

5 Likes

Vi venter vel for Þvrig pÄ en oppdatering fra Norne. Spennende Ä se om de endrer kursmÄlet.

1 Like

250-robÄten ror for harde livet.

1 Like

Link?

En faktor jeg mener dere undervurderer er at photocure fremdeles er i en posisjon der de har veldig mye Ä bevise pÄ cysview. Q2 var en stor forbedring fra det foregÄende Äret der opex sÄ ut som det var kommet ut av kontroll, men det trengs to kvartalsrapporter til for Ä kunne sette noen tidlig strek under svaret at de er pÄ rett kurs igjen.

5 Likes

Det kan vel vÊre bÄde kulturelle, faglige og politiske forskjeller mellom Norge og Kina mht hvordan man vurderer og bruker en spesifikk behandling sett opp mot mulige alternativer?

En nordmann vil vel heller dÞ enn Ä bruke noen oppfinnelse fra Norge, stÞrre prestisje og finere konferanser i Vegas eller Florida Ä reise pÄ om man bruker noe som kommer fra statene.

1 Like

Norge er faktisk ekstremt sirumpa nĂ„r det kommer til Ă„ innfĂžre nye behandlinger. Og vi fĂ„r ikke nĂždvendigvis det beste, men det er hvertfall “gratis”.

3 Likes

image

1 Like

Tragisk at en som har jobbet som lege og kirurg har endt opp som analytiker. (Med forbehold om dugelighet. Heller en dÄrlig analytiker. enn en dÄrlig kirurg),

6 Likes

Bjerke sin verdivurdering av Cevira pÄ 15 kroner er basert pÄ sannsynlighet for godkjennelse pÄ 75/40/15 i hhv Kina, EU og USA. I desember 2024 hadde han en verdi pÄ 16 kroner og opptil 56 kroner i et fullt bull case. Tallene hans er sÄ og si identisk med Norne sin verdivurdering pÄ 16 kroner med omtrent samme sannsynligheter. Man kan nesten lure litt pÄ hvor tallene kommer fra.

Analysen fra Edison er gammel, men eneste estimatet ut over Asieris sine egne blockbuster-estimater som jeg har funnet pĂ„ Cevira. Photocure — A licensing deal for Cevira - Edison Group.

Resterende info er tidligere bĂžrsmeldinger fra PHO

3 Likes

Jeg tok et kjapp sÞk med ChatGPT, og formulerte spÞrsmÄlet sÄ nÞytralt jeg kunne:

“Does the risk of remature birth and sponatneous abortion come mostly from HPV infection, or conisation after surgery on HSIL?”

ChatGPT svarte fĂžlgende:

The increased risk of premterm birth and spontaneous abortion in women with high grade squamous intraepithel lesions (HSIL) is primarly associated with conization (cervical surgery) rather than the HPV infection it self.

Videre i utbroderingen fra ChatGPT sÄ skrives det:

"Several large cohort studies and meta-analysis have found no consistent evidence that HPV alone (without treatment) leads to adverse pregnancy outcome.

HPV alone = low to no impact on preterm risk.

Conisation for HSIL (e.g., LEEP, cold knife conization):

Surgical treatment of HSIL does increase the risk of:

-Preterm birth (especially before week 37, and more so before week 34
-Spontaneous abortion/miscarriage, particulary in second trimester
-Premature rupture of membranes (PPROM)
-Low birth weight infants

The risk of tissue removed (more than 10 mm is more concerning)
Number of procedures(repeat conization elevate risk further)

Conization = significant risk factor for poor obestric outcomes.

For meg fremstÄr fÞlgende som en frekkis:

Samme med fĂžlgende:

“forskning viser”, og “jeg er lege” sĂ„ du trenger ikke sjekke noe som helst (for det trenger ikke jeg, legen, heller og har selvsagt ingen henvisninger til forskingen han referer til.

For all del, kanskje ChatGPT bommer, og legen har rett, men i fÞrste omgang med sjekk av om pÄstanden holder vann sÄ lukter dette drit.

10 Likes

Bjerke som har medisinsk erfaring pÄ lik linje med en sommerjobb vurderer cevira som et blaff. I motsetning til Peter Hillemanns med:

"Prof. Dr. med. Peter Hillemanns is a highly experienced gynecologist and obstetrician with a career spanning 35 years. "

"Dr. Peter Hillemanns, pioneer in photodynamic therapy for gynecological precancerous lesions, emphasized in an interview:“PDT’s dual advantages of efficacy and non-invasiveness position it as the preferred treatment for cervical precancerous lesions – a paradigm shift with global potential.”

Det er jaggu langt mellom “kommersialiseringen er vi helt sikker pĂ„ at vil skuffe”, og “et globalt paradigmeskifte”.

6 Likes

Ser ut som ChatGPT er enig med professor Hillemanns, jeg synes bevisbyrden ligger pĂ„ Tigalonov-Bjerke, hĂ„per han forstĂ„r sĂ„pass
, og kommer med henvisning og referanser, i stedet for “forskning viser”, og “jeg er lege”. Det holder ikke mĂ„l, selv om man skulle ha 100% rett.

2 Likes

For Ă„ presisere:
Denne analytikeren, med sin bakgrunn som lege og kirurg, vurderer tydeligvis Cevira ut fra sitt grunnlag fra Norske forhold. Det kan ikke automatisk relateres til Kinesiske forhold.
Dessuten er ikke Cevira potensialet hausset opp fra hodene til smÄinvestorer i Norge, men derimot fra analyser fra Asieris i Kina!

1 Like

Er dette ekte? Dette er den mest useriĂžse analysen jeg har hĂžrt noensinne.

1 Like

Her burde egentlig Medwatch spurt, Ă„ tatt med Holom sine tanker i artikkelen.

Merkverdig at det var viktig Ä publisere en analyse som taler for at aksjen nÄ nÊrmer seg overpriset, nÄr andre analytikere sine kursmÄl ligger hÞyere :thinking:

Det var en av de mest useriĂžse, pĂ„ grensen til surrealistisk i ordbruken, analysene jeg noensinne har lest. Bar nesten preg av Ă„ vĂŠre et baisseinnlegg pĂ„ forum (som mange her allerede har kommentert) og er skrevet pĂ„ en sĂ„pass “skrĂ„sikker” mĂ„te og uten rom for tvil og nyanser, at det blir vanskelig Ă„ ta denne analytikeren sĂŠrlig seriĂžst.
SĂ„nn pĂ„ siden: Å ha jobba et Ă„r pĂ„ rikshospitalet gir deg ikke sĂŠrlig innsikt pĂ„ hva som er behovene (potensialet) i Kina for denne behandlingen. Hvilke Kols har han snakket med lurer jeg pĂ„?

Det bÞr nok vÊre mulig Ä heller legge litt mer vekt pÄ en behovsanalyse gjennomfÞrt i samarbeid med kinesiske helsemyndigheter og KOLs enn denne analytikeren for Ä fÄ et bilde av mulighetsrommet til Cevira - selv om denne er utfÞrt av Asieris.

For Ăžvrig er der vel ganske simpelt og unyansert Ă„ legge “40%”-kursstigningen fra en 5-Ă„rig low og litt opp kun pĂ„ Cevira-hype all den tid de siste 15 prosentene kom etter kvartalsrapporten som viste bedre salg, kostnadskontroll og gav gode fremtidsindikasjoner pĂ„ nettopp denne kjernevirksomheten som analytikeren Ăžnsket Ă„ fokusere pĂ„.
BetĂžd heller ikke dette noe for analytikerens fremtidsvurdering av caset?

Analysen bar imo preg av Ä vÊre overfladisk venstrehÄndsarbeid og fÄr stryk av meg

20 Likes

100 prosent, drĂžyeste jeg har sett,

1 Like