Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

Skrev fĂžlgende:
“Cevira (APL-1702) has now reached the second round of technical review. Under «clinical» they have reached 4th place in the nmpa list. «Pharmacy» is on 359th place. All other light bulbs are gone. Now, it says «paused» under review status. How should this be interpreted?”

Jeg er forsÄvidt enig i at pkt 2 er relevant, men fÞler den henger sammen med pkt 1. Hvorfor har vi sÄ vidt sett fremgang pÄ pharmacy? Jeg tipper Clinical ikke er forsvunnet fordi den avhenger av Pharmacy og at Pharmacy drÞyer pga komplisert review eller behov for mer info.

Hvilken AI brukte du? Kanskje andre med andre typer kan kjĂžre akkurat samme setning og sammenlinge svar? Selv om endel ikke er super fan av AI posting sĂ„ burde vel det vĂŠre ok siden det er flagget sĂ„pass godt denne gangen og kan ansees mer som “sunn nysgjerrighet” hehe

Chatgpt sitt svar med nĂžyaktig samme input sprs.

Ser ut som det er uenighet mellom de to AI der pÄ hva det betyr for tidslinjen. Ganske sÄ enorm forskjell faktisk

Kan vĂŠre en koordineringspause

Hvis dette kun er en koordineringspause, er nyheten faktisk mindre alvorlig enn om det skyldtes alvorlige faglige mangler:

• Ingen Ny Data Trengs (Ideelt Sett): Selskapet trenger i teorien ikke Ă„ generere store mengder ny, kostbar data. De mĂ„ primĂŠrt besvare administrative og logistiske spĂžrsmĂ„l for Ă„ starte klokken igjen.
  • PĂ„gĂ„ende Arbeid: CDE og CMDE kan fortsette med internt arbeid i bakgrunnen selv om klokken er stoppet for selskapet.

Konklusjon: Koordineringsproblemer er en kronisk utfordring i regulatoriske prosesser for kombinasjonsprodukter, spesielt i komplekse systemer som Kinas NMPA. Dette er en plausibel og, for selskapet, en foretrukket Ă„rsak til statusen “paused.”

2 Likes

Jeg brukte ogsÄ ChatGPT og synes egentlig ikke det var sÄ stor forskjell mellom svarene heller. Eneste som kunne vÊrt spesifisert tydeligere i svaret til meg er at den kan vÊre pauset pÄ grunn av mindre spÞrsmÄl som mÄ avklares. Den tanken slo meg ogsÄ.

Spurte Grok nĂ„, men fĂžler den bommet litt pĂ„ svaret. Den nevner dog at 80% av pauser ender positivt, sĂ„ “there’s that”.

Edit - her er Gemini sitt svar:

4 Likes

Det er stor forskjell pÄ hvor i syklusen et produkt er pauset! Er det i begynnelsen av prosessen eller ved slutten av en eventuell avklaring! Derfor blir det hÄplÞst og bruke kunstig intelligens i en slik prosess. Den nÊrmeste fasit har Aseries allrede gitt svar pÄ =fasit 
 glem alt annet !

1 Like

Jeg spurte Perplexity samme spÞrsmÄl som over;

When NMPA review portal shows cevira has reached the second round of thechnical review and displays the status time out it does not indicate rejection or failure.Rather in the NMPA system time out referes to an administrative stop in the CDES internal review clock usually because the final response from the applicant has been accepted and the formal review period has expired, or because the next stage administrative approval is being prepared.
Expect next step;

After time out at the end of the second round the process to administrative evaluation lasting about 20 days followed by 10 working days.

in short for APL-1702 time out now likley signals that the technical review period has run its cours and the file is awaiting final administrative approval rather than being stalled or rejected.

Jeg har brukt “time out” istedenfor “paused” siden det er det jeg fĂ„r opp i min oversettelse.
Denne AI Perplexity gir et mer positiv svar pÄ stÄa. blir spennende Ä se hva det endelige resultatet blir.

Perplexity er det den AI som Innovasjon Norge bruker og de pÄstÄr at den er best???

4 Likes

Har du da presisert at Pharmacy er pÄ 350. Plass?

Jeg er forĂžvrig uenig i at Perplexity er beste LLM, men vi trenger ikke Ă„ ta den diskusjonen her.

ja stilte helt samme spÞrsmÄl

Nye forumregler for AI:

Bruk av AI/KI

Vennligst ikke spam trÄdene med lange utsnitt fra ChatGPT og lignende verktÞy. Korte utdrag er greit. Her vil vi helst diskutere med andre mennesker :slight_smile:

7 Likes

Asieris fortsetter Ä opprettholde aktiv kommunikasjon med CDE for Ä fÞlge opp gjennomgangen av legemiddelet pÄ listen. Suspensjonen av gjennomgangen er en normal del av gjennomgangsprosessen, og gjennomgangsprosessen for APL 1702-sÞknaden pÄgÄr. Selskapet vil opprettholde kontinuerlig kommunikasjon med CDE for Ä fullfÞre gjennomgangsprosedyren for nye legemidler sÄ snart som mulig.

Det er neppe noe som tilser en prosess som skal vare veldig lenge.

2 Likes

Ganske sÄ heftig om dette skulle stemme! Enten sept 2026 eller mars 2027
?

Som man kan se fra postene i gÄr sÄ varierer det helt vilt hvilke svar man fÄr fra AI, til og med nÄr man bruker samme AI med copy/paste spÞrsmÄlet.

Jeg stoler ikke pÄ AI til slike ting - verken det som gÄr i positivt favÞr, eller negativ.

2 Likes

Det ville vÊre underlig at Asieris har lagt ut stillingsannonser med jobbstart i beste fall er et Är frem i tid, og der det er langt fram til vedtaket som avgjÞr om selskapet egentlig trenger nyansettelser.

Spennende match mens vi venter; AI versus Asieris

4 Likes

Det jeg fÄr klart svar pÄ er at review prosessen begynner igjen hvor den sluttet nÄr Asieris har svart pÄ CDE sine spÞrsmÄl. Vi fÄr derfor et svar pÄ nÄr review prosessen er i gang igjen nÄr pause eller time out signalet er borte.

1 Like

Og da kan man virkelig spÞrre seg: Hvordan skal AI kunne beregne ny ventetid nÄr AI ikke kjenner verken spÞrsmÄlet fra CDE eller det svaret de vil fÄ fra Asieris?

2 Likes

Ja men nÄr prosessen er i gang igjen er det vel de 60 dagene som da gjelder. Kan og vÊre at spÞrsmÄlene fra CDE hadde Ä gjÞre med clinical siden cevira lÄ fÞrst i kÞen pÄ clinical.

Man kan spÞrre seg hvorfor sÄ mange spÞrsmÄl. Er CDE betenkt med Ä fÄ en effektiv behandling av HSIL. :face_with_raised_eyebrow:

Det er vel denne trenden som er mest sannsynlig, inntil nye oppdateringer kommer!

17. okt 2025

Photocure ligger i en tilnÊrmet horisontal trendkanal pÄ mellomlang sikt. Dette indikerer at investorene er usikre og venter pÄ signaler om videre retning. Et brudd opp vil vÊre et kjÞpssignal, mens et brudd ned vil vÊre et salgssignal. Aksjen har stÞtte ved cirka 49.50 kroner og motstand ved cirka 55.80

Vi fÄr anta at neste oppdatering er kvartalsrapportering pÄ onsdag i neste uke. Retningen pÄ aksjekursen styres enkelt og greit etter den som har mest volum Ä handle for.