Akkurat like gira de var før “AI-krakket”? Eller i starten av måneden? 
Ca 5% mer gira enn Shanghaibørs index er idag, som er 0,85% opp.
Så du mener at vi ville sett nøyaktig samme rekylen uten fremgangen på listene? Skjerp deg.
Hørt om tongue-in-cheek?
Ser vi en “Omvendt Aribjo” i dag 
Helvede 
Dansken
Det 3 måneders chartet til PHO ser nå for meg ut som en perfekt omvendt hode formasjon.
Noen som fikk fulgt dagens presentasjon?
Hvem hva hvor? Er det online?
Ny epsiode da idag hvor PHO er en ganske ok plass å sitte når det stormer som verst. (selv om det nå er omvendt av storm, ref fredsforhandlinger)
Jeg har ikke noe grunnlag for å spå når eller hva resultatet blir rundt Cevira.
Men i tilfelle det skulle bli en godkjenning så tenkte jeg å si noen ord rundt et fenomen innen finans som jeg ofte føler er undersnakket og lite kjent.
“Underreaction” er en betegnelse innen behavioral finance som beskriver at investorer kan være sene å reagere på ny informasjon. Dette medfører en gradvis justering av pris (gjerne over dager/uker/måneder) heller enn at markedet umiddelbart finner ny “korrekt” pris.
Selv om det er et undersnakket fenomen så kjenner nok mange av dere dette igjen. Selskap som kommer med økt guiding kan feks stige over en lenger periode. Selskap som skuffer faller gjerne også over en lenger periode. Fenomenet blir ofte forklart med mangel på forståelse av betydningen til info som kommer, anchoring (altså at man er vant med at kurs skal være rundt et gitt nivå…) eller at mange investorer trenger bekreftelse i form av markedets entusiasme og dermed stigende kurser.
Jeg aner som sagt ikke hva beslutning blir og heller ikke om “underreaction” blir tilfelle her. Men jeg tror mange av dere bør forsøke å sette en verdi for en eventuell godkjennelse. Om ikke så kan man fort havne i markedets “vold” ved en beslutning og en potensiell oppside ved evt godkjennelse kan da fort bli tradet bort.
Milepæl utbetalingen er ca. 4 NOK så det er en start. Så må de meglerhusene som har satt verdien til cevira lik NULL komme med oppjusterte analyser og target prise. Mulig DNB må opp i 120NOK.
Det avgjørende for kursutviklingen på sikt, blir jo hvordan salget av Cevira i Kina faktisk blir. Og det vet jo ingen av oss i dag…
Vi vet aldri noe sikkert i aksjemarkedet om fremtiden. Alt er gjetninger, estimater og forhåpentligvis en god “margin of error”.
Men et godt utgangspunkt er jo litt som du antyder (og myk). Vi vet hva første milestone er. Vi kan gjette ca hvor mye cevira vil omsette. Vi vet sikkert at roaylties er mellom 10 og 20% og vi vet sikkert at kostnader er nærmest fraværende for pho.
Så bør vi nok anta at godkjennelse i kina øker sjansen for godkjennelse også i europa og usa så en viss verdi må nok tilføres her.
Vi kan ikke si noe sikkert, men husk at de som er større investorer sitter og gjør samme guesstimater som alle andre. Antar de at produktet kan selge for 100 mill usd årlig i kina så er det neppe lurt av meg å selge mine aksjer 10 kr opp fra dagens nivå.
Det er jo nettopp dette som er utfordringen. Hvordan skal markedet prise inn en godkjenning av Cevira? Det eneste vi vet er at det utløser en milepælsutbetaling.
Men hva skal markedet prise inn av forventninger til salg og markedsopptak? Potensial?
DnB: Verdi av Cevira = 0
Norne: Verdi av Cevira = 16 NOK
Kinesiske analysehus har følgende estimater og antakelser:
Antakelser inkluderer APL-1702 lansering H2’25, NRDL-opptak ved utgangen av 2026, og penetrasjon 1% i 2026 / 4,8% i 2027 som gir APL-1702-salg 120 m RMB (2026) og 350 m RMB (2027).
2026: 120 RMB = 16,8 m USD —> 2,5-3,7 m USD til Photocure
2027: 350 RMB = 49 m USD —> 7,3- 9,8 m USD til Photocure
Om det blir underreaction, overreacion, eller ingen av delene er umulig å spå.
Det som kan hjelpe på en positiv reaksjon er oppdaterte analyser, utrullingsplan og estimater fra Asieris, Asieris inngår partnerskap med et stort selskap for utvikling og kommersialiserring i vesten, etc.
Er vi heldige kan denne triggeren være den først ut i en rekke med positive triggere, inkl. BLC Scope, tilbakekjøp av aksjer, og det som er nevnt over.
Men hva om det ikke skjer?
En annen faktor er om partnerskapsforhandlinger mellom Asiers og et annet selskap kan utløse en form for kamp om IP for Cevira. Vil Asieris sikre seg dette (ved å kjøpe opp Pho) før en signering? VIl motparten sikre seg rettigheter? Eller er det vinn-vinn for alle å inngå royalty-splitt mellom tre parter og se an markedsopptaket før Pho eventuelt slukes?
Markedet er oss, det er summen av alle aktører. Kanskje blir det sånn at en gjeng slitne aksjonærer selger i lettelse på 80, mens et eller flere større fond ser at verdien fort er totalt over 100 kr?
Jeg har ingen fasit på hva selskapet er verdt, men jeg gjør mine gjetninger. Det er grunnlaget for hvorfor jeg er eier i dag og grunnlaget for hvilken pris jeg evt skal selge på.
Og ikke legg vekt på hva meglerhus har av verdi på cevira pr i dag. Det vil finne frem kalkulatoren på nytt ved evt nyheter.
Pr i dag har vi en del usikkerhet vedrørende potensialet til Cevira. Vi får håpe at Asieris sine enorme forventninger er realistiske, og at “vår kjære analytiker med legebakgrunn” tar fullstendig feil. 
Mange er nok bekymret for hvordan Cevira klarer seg mot vaksinen.
Om Asieris sin blockbuster slår til så skal aksjen opp mange hundre kroner så det er jo et friskt tips 
Men det er stor verdi i å finne et godt nivå mellom ingenting inntekter for cevira (som er tilfelle før evt godkjennelse) og blockbuster
Det er ikke relevant p.t. Hvis det skulle skje er det åresvis frem i tid, og i tillegg er nok Photocure kjøpt opp innen det skulle skje.
Først må man få utrullingsplan, informasjon om refusjon, inkludering i nasjonal prisbok (må man vente til slutten av 2026,?), og ikke minst makroforhold. Ett skritt av gangen.